marți

9 august, 2022

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

17 februarie, 2020

Marile companii occidentale, care au zeci de fabrici în China, fac eforturi timide să repornească activitatea, măcar parţial, în unele din acestea, în vreme ce economiştii se tem că epidemia chineză de coronavirus ar putea plasa economia globală pe traiectoria recesiunii.

Liderii chinezi au solicitat companiilor să-şi reînceapă activitatea, după ce epidemia a prelungit cu mai multe săptămâni vacanţa de anul nou chinezesc, dar majoritatea companiilor occidentale răspund cu prudenţă la acest apel.

Uriașa mașinărie industrială a Chinei contează pentru un sfert din producția manufacturieră a lumii, dar încercările de repunere în mişcare se lovesc de  ruperea lanţurilor de furnizori şi de absenţa lucrătorilor, ca urmare a carantinei.


Puține afaceri par să se întoarcă la ritmul de actitivtate anterior epidemiei, potrivit New York Times.

Lista amânărilor și a bunelor intenţii 

  • Airbus a anunțat că a început să pornească linia sa de asamblare din Tianjing, dar că va crește gradual producția, în funcție de măsurile de siguranță medicală, potrivit sursei citate.
  • Honda a amânat repornirea producției pe 24 februarie, mai precis – va încerca să o facă.
  • Foxconn, compania taiwaneză care produce telefoane iPhones şi alte produse sub licenţa Apple nu a dat detalii despre reînceperea producţiei. Şeful Apple, Timothy Cook, s-a mărginit să spună că activitatea unora dintre furnizori a fost perturbată.
  • Caterpillar, marea producătoare de echipamente industriale, a anunțat că și-ar fi deschis cele mai multe fabrici din China, dar fără alte detalii.
  • Toyota încearcă să redeshidă trei dintre cele patru fabrici ale sale, luni şi marţi, dar vor lucra într-un singur schimb.
  • Volkswagen spune că își va reporni joi una din cele 15 fabrici din China, iar pe celelalte – gradual, începând din 24 februarie. Evenimentul era reprogramat pentru luni, dar compania germană ca și celelalte se plâng de perturbarea liniilor de aprovizionare.
  • BMW urma să reînceapă produţia tot luni 17 februarie.
  • General Motors spune că a început de sâmbătă pronirea graduală a mai mult de 12 fabrici.
  • Daimler a reînceput (gradual) producţia Mercedes Benz în 10 februarie,
  • Hyundai ar fi repornit deja producția în China.
  • Camera Amercană de Comerţ din Shanghai spune că majoritatea membrilor săi, localizaţi în inima industrială a Chinei din centrul şi estul ţării şi-a repornit măcar o parte din operaţiuni, afectaţi de absenţa lucrătorilor.

Companiile occidentale dețin, de regulă, fabrici în China, prin societăți mixte cu firme locale.

Coronavirus sporeşte teama de recesiune

Este probabil ca epidemia să ţină industria de prelucrare globală în recesiune în prima jumătate a acestui an. „Electronicele şi computerele sunt în cel mai mare risc”, a declarat Ana Boata, economist la Allianz Research, citată de Financial Times.


Dacă activitatea nu va fiu reluată în întregime curând, „producţia pierdută nu va mai putea fi recuperată şi Va creşte probabilitatea ca virusul să fi declanşat în China un fenomen de tip „lebădă neagră”, potrivit lui Neil Shearing, economistul şef de la Capital Economics.

Fenomenul „lebedei negre” este unul extrem de rar şi impredictibil, cu efecte severe caer poate provoca economiei „pagube catastrofale”, potrivit Investopedia.

Circa 5 milioane de companii din lume depind de livrările fabricilor din China, potrivit estimărilor Dun & Bradstreet, citate de The Guardian.

„Tipul de frică și de îngheț care caracterizează activitatea economică este probabil să persiste. Nu văd un deznodământ fericit”, a spus George Magnus, cercetător asociat la Centrul Oxford University din China, citat de New York Times..

Articole recomandate:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

articole categorie

Citește și:

Creșterea nevoii de finanțare a companiilor a fost principalul motor al creditării din S1 al anului, marile bănci prezente pe piața locală reușind să marcheze profituri în creștere.

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: