Costul transportului internațional de mărfuri a crescut cu 25-30% de la începutul pandemiei, din cauza presiunilor inflaționiste și „este improbabil să scadă pe termen scurt”, au precizat pentru Reuters reprezentanții companiei de transport de containere Maersk, liderul pieței mondiale.
Maersk este privită ca un punct de referință pentru comerțul global, deoarece transportă mărfuri pentru o varietate de comercianți cu amănuntul, de la Walmart, la Nike și Unilever.
Costurile mai mari de pe lanțurile de aprovizionare au zguduit comerțul mondial de la începutul epidemiei de COVID-19, dar în special în ultimul an, pe măsură ce economiile au început să se redreseze, iar blocajele din porturile cheie au dus la întârzieri în livrarea tuturor categoriilor de produse, de la produse alimentare și sanitare până la jucării.
„Cred că și mai multă inflație va ieși la suprafață în anii următori”, a declarat Vincent Clerc, directorul executiv de logistică la Maersk. „Logistica necesită foarte multă energie și forță de muncă, iar acestea sunt două dintre domeniile economiei care sunt supuse unor presiuni inflaționiste semnificative”.
Clerc a spus că, deși traficul din porturi se îmbunătățește în unele părți ale lumii, se înrăutățește în altele – de exemplu, Coasta de Est a Statelor Unite și în Europa de Nord.
„Vorbim aici despre disponibilitatea șoferilor de camion, disponibilitatea capacității de a transporta mărfurile către infrastructura interioară”, a spus el.
Directorul Maersk a mai precizat că de la începutul „tensiunilor comerciale” cu China, companiile globale au redus din ce în ce mai mult proporția de materiale și bunuri pe care le exportă din țară, sperând să se diversifice.
„Vedem, cu siguranță, o tendință către o distribuție mai uniformă și o dependență redusă de una sau două zone specifice”.
***