Cheltuielile amânate în 2023 pentru a păstra deficitul bugetar într-o limită acceptabilă s-au acumulat la început de an 2024 și riscă să ducă la plata unor penalizări, întreruperea temporară a unor investiții și să afecteze activitatea unor instituții, după cum reiese din două memorandumuri adoptate în ședința de guvern de joi.
E vorba de miliarde, oprite la plată anul trecut, care se vor plăti anul acesta.
Miliarde de lei datorii acumulate de Anghel Saligny și PNDL în ultima parte a lui 2023
Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației solicită printr-un Memorandum suplimentarea limitei de credite bugetare și de angajament pentru luna martie pentru a plăti facturile amânate în cele două mari programe derulate cu fonduri naționale – Programul Anghel Saligny, susținut de PSD și PNL și Programul Național de Dezvoltare Locală, etapele I și II, precum și pentru CNI SA.
(Citește și: Suma necesară pentru a ajunge la zi cu plăţile din PNDL, CNI și Saligny – 3 mld. lei; 250 de primării cer exceptarea de la OUG ce le limitează cheltuielile)
Cele 2 miliarde blocate la Anghel Saligny în 2023 se mută în plățile pe 2024: în ianuarie și februarie s-au plătit doar datorii de anul trecut
MDLPA solicită suplimentarea limitei de credite bugetare pentru luna martie 2024 cu 415 milioane lei, pentru transferurile aferente solicitărilor de plată înregistrate în ianuarie și, parțial, februarie 2024.
Până acum, precizează Memorandumul, au fost efectuate doar plăți rămase din 2023.
Situația concretă:
- în 2023 au fost efectuate plăți în cuantum de aproximativ 2,403 miliarde lei, aferente solicitărilor de plată depuse până la data de 11.10.2023
- au rămas neonorate solicitări de transfer în cuantum de aproximativ 2 miliarde lei, aferente perioadei 11.10.2023 – 31.12.2023
- în lunile ianuarie și februarie 2024 au fost efectuate plăți exclusiv în vederea onorării solicitărilor
restante din anul 2023, întrucât legea impune ca, atunci când solicitările de transfer depuse în cursul unui an depășesc nivelul creditelor bugetare aprobate prin legea bugetară anuală pentru anul respectiv, sumele aferente acestora se transferă cu prioritate în anul bugetar următor, în ordinea cronologică de înregistrare
- de la 01.01.2024 până în prezent, sunt încărcate în platforma electronică investiții.mdlpa.ro solicitări de transfer pentru realizarea obiectivelor de investiții în valoare totală de aprox. 1.100.000.000 lei.
Menționăm că sumele pentru care a fost solicitată suplimentarea limitelor de credite de angajament și
bugetare pentru luna martie 2024, se încadrează în bugetul aprobat al MDLP pentru anul 2024 prin Legea nr. 421/2023.
Programului Național de Dezvoltare Locală – PNDL, mărunțișuri de zeci de milioane
O situația similară se întâlnește și în execuția bugetară a PNDL.
PNDL etapa I:
- până acum au fost făcute plăți din etapa I doar pentru onorarea solicitărilor de transfer înregistrate până la data de 31.12.2023
- de la 01.01.2024 până la data de 29.02.2024 sunt transmise solicitări de transfer pentru realizarea obiectivelor de investiții în valoare totală de aproximativ 20 milioane lei
- este necesară suplimentarea limitelor de credite bugetare cu 10.500.000 lei, pentru transferurile aferente solicitărilor înregistrate în luna ianuarie 2024
PNDL etapa II:
- pentru beneficiarii etapa a II-a au fost realizate plăți doar pentru onorarea solicitărilor de transfer înregistrate până 31.12.2023, iar de la 01.01.2024
- până la data de 29.02.2024 au fost transmise solicitări de transfer de circa 140.000.000 lei
- este necesară suplimentarea limitelor de credite bugetare cu suma de 78.000.000 lei, sumă cu care vor fi realizate 3 transferurile aferente solicitărilor înregistrate la Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și administrației în cursul lunii ianuarie 2024.
CNI – 633 de proiecte de contracte și acte adiționale nesemnate. Ajustări de 1,5 miliarde de lei
La acest moment sunt înregistrate în evidențele CNI SA, la nivelul Programului național de construcții de interes public sau social, un număr de 633 de proiecte de contracte și acte adiționale nesemnate:
contracte de achiziții publice de lucrări, acte adiționale de suplimentare a valorii contractelor, ca urmare a lucrărilor suplimentare sau a ajustărilor efectuate, și contracte de prestări servicii pentru coordonare în domeniul sănătății și securității muncii, respectiv dirigenție de șantier, în cuantum de 1,469 miliarde lei:
- 16 contracte în curs de semnare: contracte de achiziții publice de lucrări, contracte de prestări servicii pentru coordonare în domeniul sănătății și securității muncii, respectiv dirigenție de șantier – aferente obiectivelor de investiții incluse în subprogramul unități sanitare, subprogramul instituții de învățământ, subprogramul lucrări în primă urgență și subprogramul fose septice – microstații de epurare și sisteme de alimentare cu apă, pentru care procedurile de achiziție publică au fost demarate încă din anul 2023, finalizate și nesemnate, în cuantum de 107 milioane lei
- 87 de acte adiționale în curs de semnare, aferente obiectivelor de investiții pentru care este permisă încheierea angajamentelor legale aferente ajustării de preț, pentru care este necesară suplimentarea valorii cu o valoare de 62 milioane lei
- în ședința de guvern din data de 22 februarie 2024 a fost aprobat Memorandumul depus pentru încheierea de angajamente legale aferente unor obiective de investiții ce intră sub incidența prevederilor art. IV din Ordonanța de urgență nr. 90/2023, cu modificările și completările ulterioare, a căror valoare cumulată este de 136 milioane lei
- CNI SA mai are în curs de semnare 530 de contracte și acte adiționale aferente unor obiective de investiții care intră sub incidența prevederilor art. IV din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 90/2023, a căror valoare totalizează 1.299 miliarde lei, pentru care au fost finalizate procedurile de achiziție publică încă din cursul anului 2023. Pentru aceste obiective s-a solicitat ofertanților declarați câștigători prelungirea ofertelor și a garanțiilor de participare, pentru a nu se ajunge la anularea procedurilor, cu consecința reluării acestora și întârzierii implementării obiectivelor.
Ministerul Muncii, restant cu plata cotizației anuale la Organizația Muncii
Un Memorandul al Ministerului Muncii solicită majorarea limitelor de credite bugetare și credite de angajament, pentru a se asigura „buna desfășurare a activității” instituției.
Sumele repartizate în trimestrul I 2024 la titlul 70 („Cheltuieli de capital”) au fost insuficiente pentru realizarea achizițiilor și efectuarea plăților programate de către Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială și Inspecția Muncii, arată Memorandumul.
Una dintre cheltuielile amânate este cotizația anuală a României la la bugetul Organizației Internaționale a Muncii pentru anul 2024.
Suma, de 6,490 de milioane de lei, era scadentă la 01.01.2024, așa cum se precizează în factura, ceea ce presupune ca plata sa fie efectuată în regim de urgență, menționează Memorandumul.
Facturi amânate ce încarcă nota de plată cu penalități și afectează firmele
O sumă minoră, de aproape 300.000 de lei este cerută de Ministerul Muncii pentru a plăti o factură emisă în noiembrie de către firma Impex Lumy Nico, pentru cheltuieli de capital contractate de Inspecția teritorială a Muncii Gorj.
Ministerul Muncii atrage atenția în Memorandum că factura respectivă a mai figurat pe lista solicitărilor de majorare a cheltuielilor, însă nu a fost aprobată:
„Factura cu nr. 0451/22.11.2023 este o factură restantă, deoarece in luna decembrie 2023 nu a fost aprobată limită suficientă la titlul 70, astfel încât a fost imposibil să se efectueze plata. Factura nr. 0451/22.11.2023 emisă de către SC IMPEX LUMY NICO SRL – ITM Gorj necesită plată imediată întrucât are termenul depășit, este generatoare de penalități, aducând nemulțumire din partea furnizorului.”
Agenția Națională pentru Plăți a rămas fără antivirus și backup pentru servere
De asemenea, ministerul solicită bani pentru două achiziții urgente ale Agenției pentru Plăți și Inspecție Socială:
- licențe antivirus în conformitate cu Legea Dreptului de Autor și a Drepturilor Conexe, împreuna cu serviciile de suport tehnic aferent
- solutie de back-upVeeam Backup (tool-ul software pentru realizarea de solutiii de back-up pentru serverele ANPIS pe call-center) și upgrade spatiu de stocare NAS FS6400
Licențele ce urmează fi achiziționate, precum si soluțiile de backup pentru servere pe call-center, „au o mare importanță pentru securitatea stațiilor de lucru ale Agenției Naționale pentru Plăți si Inspecție Socială la nivel național”, precizează documentul.
****
(Citiți și: ”Suma necesară pentru a ajunge la zi cu plăţile din PNDL, CNI și Saligny – 3 mld. lei; 250 de primării cer exceptarea de la OUG ce le limitează cheltuielile”)
***
2 răspunsuri
Risipa continuă!
Un raport recent al Curții de Conturi critică lipsa verificărilor în cadrul Ministerului Dezvoltării asupra solicitărilor de plată pentru proiectele din PNDL-uri.
Aici e jaf national.
Bani livrati din pix de Ministru Dezvoltarii catre primarii pnl sau psd.
Daca inainte se faceau terenuri de fotbal in panta sau sali de sport in sate depopulate acum se dau bani buni pentru sedii noi de primarii in aceleasi sate depopulate si parasite!
Motivul invocat de oricare primar:
nu mai au loc cei 40 -50 de salariati sa bea cafeaua, sa barfeasca si sa se faca ca muncesc.
Acest Ministru „Dabija” nici nu intelege ca nu e nici oportun si nici fezabil un sediu nou de primarie la tara.
Cele 150 de sedii noi trebuie stopate. In aceste sate cu cca 1400 de locuitori unde un salariat de primarie e cam la 30 de locuitori. Nu este penibil acest Tov.Ministru al Nedezvoltarii Romaniei?
Mai spun ca:
In cazul in care are loc o reforma reala adm.teritoriala si daca acele Primarii fi-vor desfiintate ce o sa faca statul prost ca le-a construit pe bani muuulți?
In mod natural cca 600 de Primarii nu-si justifica existenta prin:
– nr redus de locuitori- sub 2000,
– potential redus de dezvoltare spre zero fiind zone eminamente agricole, fara plusvaloare.
– sunt circa 80 de Primarii urbane in Ro in zone cu pana la 4-5000 de locuitori , au cate 70-80 de functionari care se bat de musca iar in aceste orase exista o zicere:”cea mai buna meserie e la Primarie”!
– sunt si municipii peste 20 cu mai putin de 5000 de locuitori.
Daca inmultiti nr consilierilor locali pe localitati si adunati om cu om o sa rezulte 44.300 de aseenea specimene care participa la o sedinta pe luna, ridică mana si incaseaza 20% din salariul Primarului.
In medie 5000 lei pe luna pentru ca sunt primari care iau peste 30.000 lei. Plus șpagile!
Uite de unde deficitul:
Pe luna: 44.300 consilieri locali × 5.000 lei= peste 220 milioane lei,
Pe an = cca 3 miliarde lei.
Iar acest mic calcul e doar o picatura din oceanul risipei bugetare!😵😵😵
Mai mult:
In aceste sate in deringolada se fac sali de sport, asfalt turnat turnat pe iarba samd fara ca cineva sa verifice calitatea constructiilor, lucrarilor facute cu bani de la buget.
Care buget e finantat din imprumuturi!😁
Daniel Buda – Europarlamentar USR a declarat ca ‘ Bucharest is Europe’s heartbeat!
Hosting the EPP Congress puts Romania at the forefront of European decision-making. Let’s embrace this pivotal moment and shape a brighter future together! #Bucharest #EPPCongress #Romania ‘. Intra pe noul meu blog de analiza a alegerilor europarlamentare https://europarlamentare2024.wordpress.com/ pentru a urmari analiza completa a alegerilor europarlamentare de anul acesta