Producătorii de mașini se confruntă cu costuri în creștere și probleme de aprovizionare după ce prețul nichelului s-a dublat, atingând niveluri record în urma invaziei Rusiei în Ucraina, transmite The Guardian.
Prețurile au depășit 100.000 de dolari pe tonă – avans generat în mare măsură de cumpărători care s-au întrecut pentru a-și acoperi poziții scurte – înainte ca London Metal Exchange (LME) să suspende tranzacționarea cu nichel.
Nichelul este un element crucial în producția bateriilor pentru vehicule electrice, precum și a oțelului inoxidabil, iar aproximativ 10% din nichelul mondial provine din Rusia.
Deși exportul de metale nu a fost încă ținta sancțiunilor occidentale, incertitudinea cu privire la viitoarea aprovizionare a contribuit, de asemenea, la creșterea costului aluminiului, necesar în caroseria mașinilor, și al paladiului, utilizat în convertoarele catalitice, la niveluri record.
LME, una dintre cele mai importante burse de mărfuri de la nivel mondial, a declarat că a luat decizia de a opri tranzacționarea cu nichel „pentru a păstra caracterul ordonat al pieței” și a precizat că suspendarea ar putea dura câteva zile.
Prețurile nichelului au crescut de patru ori în ultima săptămână.
Nornickel, cu sediul central la Moscova, care exploatează metale în nordul Siberiei, este cel mai mare furnizor din lume de nichel rafinat potrivit pentru baterii, precum și de paladiu.
Prețurile materiilor prime amenință să crească prețul vehiculelor electrice, accesibilitatea fiind deja o problemă pentru consumatori, într-un moment în care costul de funcționare al vehiculelor electrice crește, de asemenea, abrupt din cauza facturilor la energie care se umflă mai repede chiar și decât prețurile la pompă.