Liderii mediului de afaceri internațional sunt îngrijorați de implicarea sistemelor de inteligență artificială (IA) în decizii, în pofida faptului că aceste sisteme sunt folosite în prezent de 60% dintre companii, conform unui sondaj realizat de Dentons, una dintre primele cinci firme de avocatură din lume.
Sondajul a vizat utilizarea IA în organizațiile conduse de cei peste 200 de lideri și opinia acestora despre riscurile și oportunitățile reprezentate de această tehnologie.
Rezultatele sondajului arată că afacerile din întreaga lume recunosc numeroasele beneficii ale inteligenței artificiale, cum ar fi economisirea de timp prin automatizarea proceselor, generarea rapidă a informațiilor necesare luării deciziilor prin analiza volumelor mari date și reducerea numărului de erori umane în procesarea informațiilor.
Pe de altă parte, există și numeroase motive de îngrijorare, consideră oamenii de afaceri, dintre care se evidențiază:
- 81% au menționat protecția datelor cu caracter personal ca fiind o preocupare semnificativă, însă doar 55% dintre companii au politici de protecție a datelor, atât pentru cele datele cu caracter personal, cât și pentru cele fără caracter personal.
- Doar 19% din companii au o strategie sau linii directoare cu privire la utilizarea IA, ceea ce înseamnă că tehnologia este implementată fără a lua în considerare riscurile, legislația relevantă aplicabilă sau controalele interne necesare pentru a se asigura că este implementată și administrată cum se cuvine.
- 80% dintre liderii de afaceri raportează incertitudini cu privire la departamentul sau persoanele responsabile pentru deciziile, dar și pentru omisiunile făcute de sistemele IA.
- 57% își manifestă îngrijorări cu privire la potențialul de discriminare care decurge din utilizarea sistemelor IA.
- În funcție de domeniul de drept, între 55% și 75% din respondenți nu sunt familiarizați cu legislația națională care se aplică sistemelor IA, iar 63% nu știu ce organism public reglementează domeniul respectiv.
- Companiile așteaptă ca autoritățile de reglementare să ofere urgent mecanisme de protecție cu privire la utilizarea IA în raport cu confidențialitatea (61%), protecția consumatorilor (52%), răspunderea penală (46%) și proprietatea intelectuală (45%).
”IA a devenit parte din viața de zi cu zi, iar companiile o îmbrățișează cu optimism, elaborând strategii de creștere ce încorporează această tehnologie aflată într-o dezvoltare accelerată”, a declarat Giangiacomo Olivi, Codirector al Departamentului Dentons Europa pentru Confidențialitatea Datelor și Securitate Cibernetică, proprietate Intelectuală și Tehnologie, citat în comunicatul Dentons.
(Citiți și: ”Inteligența artificială față cu democrația – sau despre Iluminismul 2.0 și reinventarea societății occidentale. Interviu cu Braden Allenby, profesor de inginerie și etică la Arizona State University”)
”Cu toate acestea, la nivel internațional, liderii de afaceri încep să pună întrebări serioase cu privire la mecanismele responsabile pentru buna guvernare, reglementare și conformitate. Trebuie să începem urgent un dialog cu privire la măsurile necesare pentru a proteja afacerile, clienții, acționarii și comunitățile.
Prin publicarea sondajului realizat de Dentons cu privire la IA, facem un apel la elaborarea unui sistem de „algoretică”, astfel încât să poată fi instituite sisteme de control și măsuri de echilibru potrivite.
(Citiți și: ”Noi reguli în UE privind Inteligența Artificială și respingerea ”social scoring””)
Considerațiile morale trebuie să devină o parte integrantă a dezvoltării tehnologiilor de IA, echilibrând obiectivele de afaceri cu atenția acordată oamenilor”, a mai adăugat reprezentantul Dentons.