La obiect

Ianuarie 2020 – scădere a inflației anuale la 3,6%

Creşterea preţurilor de consum în luna ianuarie 2020 a fost de 0,41%, similară cu cea din luna precedentă și sub jumătate din valoarea consemnată în… Mai mult

13.02.2020

La obiect

-2,3% la producția industrială pe 2019, după șapte luni consecutive pe minus din iunie încoace

Potrivit datelor comunicate de INS, România a consemnat în decembrie 2019 o nouă scădere a producției industriale lunare, de -3,9% pe serie brută și -6,9%… Mai mult

12.02.2020

Analiză

România și deficitul excesiv – ce este, ce riscăm, ce putem face

România a mai încălcat regula de deficit buget bugetar de maxim 3% din PIB în perioada de preaderare 1998 – 2001 și după aderare 2008… Mai mult

12.02.2020

Analiză

Salariul mediu net a urcat la aproape 700 de euro, productivitatea muncii industriale la -1,2%

Potrivit datelor publicate de INS, câștigul salarial mediu brut din luna decembrie 2019 a ajuns la 5.465 lei, cu 5,2% mai mare faţă de luna… Mai mult

11.02.2020

Cronicile

Debut spectaculos al PPP-ului românesc: Licitație fără studiul de fezabilitate. Da, face acest lucru organizatorul licitației, cu autostrada Ploiești – Brașov

de Victor Bratu , 12.12.2018

Ion Ghizdeanu, președintele CNSP, nu se face că lucrează. Chiar lucrează

Comisia Națională de Strategii și Prognoză (CNSP) a lansat licitația pentru atribuirea contractului de realizare a autostrăzii Brașov-Ploiești, proiect pe care PSD îl dorește realizat în PPP, fără să dețină datele esențiale în baza cărora cei interesat pot face oferte corecte.

CNSP, autoritatea însărcinată de guvern să deruleze principalele proiecte care urmează să se deruleze în sistem PPP, a lansat în octombrie 2018 procedura de atribuire a contractului pentru realizarea obiectivului „Autostrada Ploieşti- Brașov”.

Documentația de licitație a fost publicată în SICAP, sistemul electronic de achiziții publice.

(Citiți și: Comisia Națională de Prognoză a lansat procedura de selecție a partenerului care va construi autostrada Ploiești – Brașov)

Un posibil ofertant a cerut, în cadrul procedurii, punerea la dispoziție a Studiului de fezabilitate în baza căruia CNSP a realizat documentația de licitație pentru a-și pregăti oferta financiară.

Răspunsul : ”CNSP nu este în măsură să pună la dispoziția ofertanților acest document, deoarece nu se află în posesia acestuia”.

Potrivit situației în care CNSP recunoaște că se află, fie instituția care s-a trezit intempestiv cu autostrăzile în brațe nu este pregătită pentru această misiune, fie servește alte interese. În orice caz, viitorul constructor, pentru a afla detaliile necesare constructiei,  trebuie să discute cu altcineva decât cu entitatea care organizează licitația.

Studiul de fezabilitate este, de fapt, baza – planul și proiectul – de construcție al unei autostrăzi.

Deputatul USR Cătălin Drulă, cel care de altfel a sesizat situația, se întreabă:

  • Cum poți construi o documentație de achiziție publică (așa proastă cum e) pe baza unui studiu pe care nu îl ai în posesie?
  • Pe ce ar trebui să se bazeze eventualele oferte, dacă nu le dai ofertanților nicio informație – nici traseu, nici studiu geotehnic? Pe intuiție? Fler?
  • În ce țară normală la cap se ocupă Comisia de Prognoză de construirea autostrăzilor?

Construcția autostrăzii Brașov-Ploiești are câteva hibe majore, una dintre cele mai importante fiind chiar acest studiu de fezabilitate. Tatiana Proskuryakova, manager de ţară al Băncii Mondiale, avertiza guvernul în august 2018: ”Știu că vorbesc despre folosirea studiului de fezabilitate din 2005 ca bază pentru un aranjament de parteneriat public-privat. Avem dubii că va funcționa acest lucru. 10 ani e prea mult timp. Studiul trebuie îmbunătățit fundamental”.

(Citiți și: Raport științific al incompetenței- România plătește 43,3 milioane dolari la Banca Mondială ca să afle oficial de ce nu poate construi autostrăzi)

Guvernul României a încercat să facă din autostrada Brașov-Ploiești un caz-școală, negociind, pe vremea guvernului Tudose, un contract de asistență în proiectul acestei autostrăzi.

Două luni după demararea discuțiilor statul român a renunțat la proiect.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 12.12.2018

Lăsați un comentariu


Stiri

Raport de țară, Comisia Europeană: Niciun progres privind cadrul fiscal, sustenabilitatea sistemului de pensii, transparența în companii de stat

Alexandra Pele

România a realizat progrese limitate în ceea ce privește recomandările specifice de țară, reiese din raportul de țară publicat miercuri de Comisia Europeană. Potrivit raportului:… Mai mult

Europa

Enel X, parteneriat cu CE și BEI pentru instalarea de stații de încărcare a mașinilor electrice în Italia, Spania și România

Vladimir Ionescu

Enel X, divizia de servicii energetice avansate a Grupului Enel, a contribuit la obținerea unei finanțări complete pentru proiectul AMBRA-Electrify Europe (AMBRA-E), care prevede instalarea… Mai mult

Stiri

Cercetător român din Țările de Jos: Gravitatea Covid-19 este similară celei a gripei sezoniere

Vladimir Ionescu

Mihai Netea (foto), cercetător și profesor de biologie experimentală la Universitatea Radboud din Nijmegen, Țările de Jos, a declarat într-un interviu acordat Hotnews că panica… Mai mult

Stiri

Summit RBL: Blind spots în modele de business și organizații

Vladimir Ionescu

Nu întotdeauna viteza de transformare a organizațiilor ține pasul cu ceea ce se întâmplă în lumea din jurul nostru și cu dinamica oamenilor din companie.… Mai mult

Stiri

Industria din România a intrat în a doua lună de contracție – barometru IRSOP

Vladimir Ionescu

Activitatea din industrie a intrat în a doua lună de contracție, în contextul în care cererea a rămas slabă și a influențat negativ volumul producției… Mai mult

Stiri

Cererea mondială de petrol în 2020, cel mai redus ritm de creştere din ultimii 10 ani – estimare IEA

Adrian N Ionescu

Agenţia Internaţională de Energie (IEA) a estimat pentru ianuarie 2020 cea dintâi reducere lunară a cererii de petrol de la criza financiară din 2009 încoace,… Mai mult

Europa

Italia avertizează UE că trebuie să se pregătească să o ajute financiar și să îi ofere ”flexibilitate” în respectarea obiectivelor bugetare

Iulian Soare

Italia transmite semnale de avertizare către UE că are nevoie de flexibilitatea Comisiei Europene în chestiunea respectării obiectivelor bugetare, din cauza epidemiei de coronavirus ce… Mai mult