La obiect

Bugetul de Apărare la 8 luni: 1% din PIB, din care 02% din PIB sunt pentru înzestrare

Intrat în ultimul trimestru al anului 2019, Guvernul României ar trebui să depună eforturi deosebite pentru a respecta angajamentul de 2% cheltuieli anuale pentru Apărare… Mai mult

03.10.2019

La obiect

Indicatorul social de referință – uitat de 7 ani la valoarea de 500 de lei

De la apariția sa, în 2012, respectiv urmă cu șapte ani, așa-numitul „indicator social de referință” (ISR) s-a blocat la valoarea de 500 de lei.… Mai mult

02.10.2019

Analiză

Soldul investițiilor străine trece de 80 mld de euro: situația pe sectoare

Soldul investițiilor străine directe (ISD) în economia României a crescut anul trecut la 81.124 milioane euro, adică aproximativ 5,5 miliarde euro mai mult față de… Mai mult

01.10.2019

Analiză

Creșterea costului salarial – de 2 ori mai mare decât creșterea PIB și de 4 ori mai mare decât creșterea productivității

Potrivit datelor publicate de INS, costul salarial pentru un loc de muncă s-a majorat cu circa 42% în ultimii patru ani (36% dacă se face… Mai mult

30.09.2019

Cronicile

Debut spectaculos al PPP-ului românesc: Licitație fără studiul de fezabilitate. Da, face acest lucru organizatorul licitației, cu autostrada Ploiești – Brașov

de Victor Bratu , 12.12.2018

Ion Ghizdeanu, președintele CNSP, nu se face că lucrează. Chiar lucrează

Comisia Națională de Strategii și Prognoză (CNSP) a lansat licitația pentru atribuirea contractului de realizare a autostrăzii Brașov-Ploiești, proiect pe care PSD îl dorește realizat în PPP, fără să dețină datele esențiale în baza cărora cei interesat pot face oferte corecte.

CNSP, autoritatea însărcinată de guvern să deruleze principalele proiecte care urmează să se deruleze în sistem PPP, a lansat în octombrie 2018 procedura de atribuire a contractului pentru realizarea obiectivului „Autostrada Ploieşti- Brașov”.

Documentația de licitație a fost publicată în SICAP, sistemul electronic de achiziții publice.

(Citiți și: Comisia Națională de Prognoză a lansat procedura de selecție a partenerului care va construi autostrada Ploiești – Brașov)

Un posibil ofertant a cerut, în cadrul procedurii, punerea la dispoziție a Studiului de fezabilitate în baza căruia CNSP a realizat documentația de licitație pentru a-și pregăti oferta financiară.

Răspunsul : ”CNSP nu este în măsură să pună la dispoziția ofertanților acest document, deoarece nu se află în posesia acestuia”.

Potrivit situației în care CNSP recunoaște că se află, fie instituția care s-a trezit intempestiv cu autostrăzile în brațe nu este pregătită pentru această misiune, fie servește alte interese. În orice caz, viitorul constructor, pentru a afla detaliile necesare constructiei,  trebuie să discute cu altcineva decât cu entitatea care organizează licitația.

Studiul de fezabilitate este, de fapt, baza – planul și proiectul – de construcție al unei autostrăzi.

Deputatul USR Cătălin Drulă, cel care de altfel a sesizat situația, se întreabă:

  • Cum poți construi o documentație de achiziție publică (așa proastă cum e) pe baza unui studiu pe care nu îl ai în posesie?
  • Pe ce ar trebui să se bazeze eventualele oferte, dacă nu le dai ofertanților nicio informație – nici traseu, nici studiu geotehnic? Pe intuiție? Fler?
  • În ce țară normală la cap se ocupă Comisia de Prognoză de construirea autostrăzilor?

Construcția autostrăzii Brașov-Ploiești are câteva hibe majore, una dintre cele mai importante fiind chiar acest studiu de fezabilitate. Tatiana Proskuryakova, manager de ţară al Băncii Mondiale, avertiza guvernul în august 2018: ”Știu că vorbesc despre folosirea studiului de fezabilitate din 2005 ca bază pentru un aranjament de parteneriat public-privat. Avem dubii că va funcționa acest lucru. 10 ani e prea mult timp. Studiul trebuie îmbunătățit fundamental”.

(Citiți și: Raport științific al incompetenței- România plătește 43,3 milioane dolari la Banca Mondială ca să afle oficial de ce nu poate construi autostrăzi)

Guvernul României a încercat să facă din autostrada Brașov-Ploiești un caz-școală, negociind, pe vremea guvernului Tudose, un contract de asistență în proiectul acestei autostrăzi.

Două luni după demararea discuțiilor statul român a renunțat la proiect.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 12.12.2018

Lăsați un comentariu


Stiri

Industria vânzării de cetățenii – 25 de miliarde de dolari anual, la nivel global

Iulian Soare

Dubla cetățenie era aproape inexistentă în urmă cu 50 de ani, însă acum nu numai că ea este foarte răspândită, dar aproape jumătate din statele… Mai mult

Stiri

FMI a revizuit estimarea de creştere economică a României, până la 4%. Bugetul e făcut pentru o creștere de 5,5%

Vladimir Ionescu

Fondul Monetar Internaţional (FMI) a revizuit în creştere la 4% estimările privind evoluţia economiei româneşti în acest an, însă în paralel prognozează o majorare a… Mai mult

Europa

Raportul MCV ar putea fi prezentat săptămâna viitoare – problema SIIJ, nerezolvată

Vladimir Ionescu

Noul raport MCV (Mecanismul de Cooperare si de Verificare) va fi probabil prezentat la începutul săptămânii viitoare, a anunțat ministrul Justiției, Ana Birchall, în ședința… Mai mult

Stiri

ICCJ se adreseză Curții de Justiție a UE înainte de a decide dacă dosarul lui Darius Vîlcov va fi rejudecat. Miza este mai mare

Vladimir Ionescu

Instanța supremă intenționează să trimită patru întrebări Curții de Justiție a UE (CJUE), înainte de a stabili dacă procesul lui Darius Vîlcov, finalizat în prima… Mai mult

Europa

UE fixează un termen limită Londrei, pentru ca acordul să poată fi prezentat la summitul Consiliului European

Iulian Soare

Michel Barnier, negociatorul- șef al UE pentru Brexit, i-a fixat premierului Boris Johnson un termen limită pentru a accepta soluția europeană referitoare la frontieră, scrie… Mai mult

Europa

Dobânzile negative reduc profitabilitatea băncilor din Europa și capacitatea de consolidare prin fuziuni – Luis de Guindos, BCE

Adrian N Ionescu

Profitabilitatea redusă din cauza dobânzilor negative şi capitalizarea bursieră scăzută vor face foarte dificilă consolidarea băncilor din Zona Euro, altfel inevitabilă. „În final, profitabilitatea redusă… Mai mult

Stiri

Raport al Casei de Sănătate: 68 de ani de concedii medicale pentru incapacitate temporară de muncă

Vladimir Ionescu

Angajații români au însumat anul trecut 37.337.125 de zile de concediu medical, inclusiv pentru sarcină și lăuzie, zile ce au costat 46.714.220 de lei. Zilele… Mai mult