joi

28 martie, 2024

10 octombrie, 2019

Valoarea tranzacțiilor de la Bursa de Valori București (BVB) încă nu ține seama de anunțul promovării acesteia la statutul de piață emergentă, ci dimpotrivă a scăzut întretimp, până la minimele anului.

Brokerii spun că ar fi prea devreme ca informația să se vadă și în nivelul lichidității și, mai precis, să determine marile fonduri de investiții să ia poziții de cumpărare preliminare, care să se simtă pe piața românească.

Totuși, valoarea tranzacțiilor a scăzut în cele două săptămâni de când FT Russell a promovat piața, până la minime anuale de 10,9 milioane lei marți (2,3 mil. euro) și de 14,2 milioane de lei miercuri (nici 3 mil. euro).


Perspectivele zilei de joi arătau și mai rău la jumătatea sesiunii, așa încât nu se fac simțite ordinele-test (de ordinul zecilor de mii de euro) ale marilor investitori. Uzual, aceștia nu-și pierd timpul pentru ordine mai mici.

Criteriul lichidității

Lichiditatea (valoarea tranzacțiiilor) este unul dintre criteriile de promovare ca piață emergentă, dar nu acesta ar fi contat cel mai mult în decizia FT Russell.

„Decizia FT Russell a fost determinată mai mult de schimbarea atitudinii marilor fonduri de investiții care au văzut că anumiți emitenți de acțiuni sunt valoroși și oferă randamente bune și, de exemplu, TLV (Banca Transilvania), SNG (Romgaz) sau BRD au devenit interesante”, a explicat Lucian Isac (foto), directorul general al casei de brokeraj Estinvest, pentru cursdeguvernare.ro.

Titlurile amintite au fost cele mai tranzacționate în ultima săptămână, cu lichidități de 26,6 milioane de lei, respectiv 15,1 și 12,4 milioane de lei. Cu Fondul Proprietatea (FP) s-au făcut tranzacții de 20,4 milioane de lei.


Valoarea medie zilnică a tranzacțiilor pe 2018 a fost de 46 de milioane de lei (9,88 mil. euro), iar în 2019 este încă și mai mică, deocamdată (40,9 mil. lei, sau 8,63 mil. euro).

De mai bine de 10 ani, printre brokeri circulă butada că o lichiditate medie zilnică sub 10 milioane de euro nu ar merita nici prezența lor pe piață.

Bursa supraviețuiește mai ales datorită dividendelor date de marii săi emitenți și din speculațiile  celor câteva mii de obișnuiți ai ringului.

Chiar și discrete, rarele intrări pe piață ale fondurilor de pensii și a celor mutuale autohtone agită mediul bursier.

Problema intrării pe piața românească

Statutul de piață emergentă implică prin definiție intrarea marilor fonduri de investiții, ale căror cele mai mici ordine se ridică la sute de mii de euro.

În România, însă, chiar și astfel de ordine  ar trebui executate în timp și asimilate de piață în consecință, ca să nu producă mișcări bruște de cotații.

(Citiți și: „Bursa de Valori București a fost promovată la statutul de piață emergentă. Ce înseamnă asta pentru finanțarea economiei”)

Este drept că, formal, FT Russell va promova BVB ca „piață emergentă secundară” în septembrie 2020, iar până atunci Bursa din București este în monitorizare. Decizia formală nu ar putea fi împiedicată, însă, decât de accidente de piață majore.

Ar urma ca marii investitori să ia din timp poziții de cumpărare preliminare, pentru a testa reacția pieței, astfel încât lichiditatea să crească progresiv, iar un ordin de sute de mii de euro să nu provoace salturi de preț, potrivit tehnicilor obișnuite de brokeraj.

Totuși, piața românească este sensibilă, în prezent , la ordine de ordinul zecilor de mii de euro.

Nici faptul că România trece printr-o perioadă de instabilitate politică (potrivit standardelor de brokeraj) nu explică lichiditatea mică, pentru că instabilitatea politică dar și alte criterii defavorabile, precum dezechilibrele macroeconomice „sunt deja incluse în preț”,  potrivit jargonului brokerilor.

„Problema principală a BVB este retailul (tranzacțiile investitorilor mici) care ar trebui să urce lichiditatea, am mai spus-o de multe ori, iar Bursa ar trebui să întreprindă o campanie de promovare extinsă în acest scop, spune Lucian Isac.

Astfel de campanii costă și, de ani de zile acționarii BVB SA (administratorul pieței) nu agrează astfel de cheltuieli, ci se uită mai ales la repartizarea profitului companiei.

BVB SA (BVB) a obținut un profit net de 3,87 milioane de lei în Semestrul 1 / 2019 , din venituri operaționale de 17,4 milioane de lei.

Indicatorii sunt în scădere față de S1 / 2018, iar managementul BVB enumeră printre cauze și cheltuielile cu „eforturile de promovare” prin „evenimente organizate”, care însă nu ating publicul țintă al celor câteva zeci de mii de deținători de mari depozite bancare.

 

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: