Analiză

O problemă-cheie pentru dezvoltarea României: unde au ajuns decalajele în profil teritorial

Decalajele în materie de PIB/locuitor între regiunile României se vor reduce până în anul 2023 dar, în majoritatea cazurilor, pe baza amplificării declajelor între județele… Mai mult

08.01.2020

La obiect

România are nevoie de ajutor de la Bruxelles pentru salvarea sistemului energetic naţional, respectiv a Complexului Energetic Oltenia

Sistemul energetic național (SEN) nu va mai putea asigura nici măcar prin importuri energia necesară României, dacă nu vor fi înlocuite capacităţile de producţie a… Mai mult

07.01.2020

Analiză

5 date economice pentru anii care vin – Prognoza oficială vs. cea a FMI

Față în față: datele din prognoza FMI privind România și cele ale Comisiei Nationale pentru Strategie și Prognoză pe care lucrează, îndeobște guvernele noastre. Pentru… Mai mult

07.01.2020

La obiect

O mică temă pentru Finanțe și ANAF: Circa 25% de companii nu și-au depus bilanțurile în 2018, de peste două ori mai multe decât în 2014

Peste 200.000 de companii nu și-au depus bilanțurile în 2018, de peste două ori mai multe decât la nivelul anului 2014, reiese din datele comunicate… Mai mult

06.01.2020

Cronicile

Legea de înfiinţare a Fondului Suveran e neconstituţională – decizie CCR

de Adrian N Ionescu , 18.7.2018

Legea privind înfiinţarea Fondului Suveran de Dezvoltare şi Investiţii (FSDI) a fost declarată neconstituţională.

Preşedintele Curții Consituționale a României (CCR), Valer Dorneanu, a anunțat miercuri că au fost admise sesizările de neconstituţionalitate formulate de de preşedintele Klaus Iohannis, de PNL şi de către USR şi PMP.

Preşedintele CCR a mai spus că fondul nu trebuia înfiinţat printr-o lege, ci printr-o hotărâre de Guvern.

Preşedintele României a sesizat Curtea Constituţională asupra legii privind înfiinţarea Fondului pe data de 4 iulie, ridicând mai multe obiecții decât cea invocată de Valer Dorneanu. Printre altele, ”La articolul 10 al Legii de înfiinţare a FSDI este prevăzut că după înmatricularea Fondului Suveran de Investiţii, actul constitutiv poate fi modificat, lucru care “ar conduce la situaţia în care un act de natură legislativă ar putea fi modificat printr-o hotărâre a adunării generale a acţionarilor a unei societăţi pe acţiuni, în conformitate cu Legea nr. 31/1990”

Explicaţia CCR

„În motivarea soluției pronunțate, Curtea a reținut că înființarea Fondului Suveran de Dezvoltare și Investiții – S.A. dă expresie unei operaţiuni juridice cu caracter individual, aplicabile, prin definiţie, numai unui singur caz expres determinat, creând o societate cu un singur acţionar supusă regulilor prevăzute de Legea societăţilor nr.31/1990, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.1066 din 17 noiembrie 2004, și art.17 din Legea nr.15/1990 privind reorganizarea unităţilor economice de stat ca regii autonome şi societăţi comerciale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.98 din 8 august 1990, cu modificările și completările ulterioare, potrivit cărora ”unităţile economice de interes republican se organizează ca societăţi comerciale prin hotărâre a Guvernului”. Prin urmare, Curtea a constatat că legea criticată a fost adoptată cu încălcarea principiului separaţiei puterilor în stat, prevăzut de art.1 alin. (4) din Constituţie, şi a rolului Parlamentului, prevăzut de art.61 alin.(1) din Constituţie”.

Legea

La începutul lunii iunie 2018, Camera Deputaţilor (cameră decizională) a aprobat proiectul de lege cu 174 pentru, 98 impotrivă și 3 abțineri.

Proiectul de înființare al Fondului Suveran a fost inclus, începând cu ianuarie 2017, în programele de guvernare ale ultimelor trei guverne, însă premierii Grindeanu și Tudose au blocat inițiativa care îl are printre semnatari pe Liviu Dragnea.

Una dintre marile probleme ale acestui proiect: lipsa de transparență a activității, în condițiile în care marile decizii guvernamentale referitoare la activele unor companii strategice se iau la Palatul Parlamentului, nu la Palatul Victoria.

Potrivit proiectului de lege, 33 de mari companii și un aport de capital de 9 miliarde de lei urmau să fie gestionate de o instituție ai cărei conducători ar fi fost numiți de către guvern și care părea că are drept misiune imediată vânzarea pe criterii netransparente a unor active de stat.

Hibele

Proiectul FSDI a rămas cu mari probleme de guvernanță corporatistă, de management și de identitate ca instituție de investiții.

Legea a fost votată fără să se fi aşteptat clasificarea de către Eurostat a FSDI ca o companie în afara sectorului administrației publice, fără impact asupra deficitului bugetar și a datoriei publică.

Totodată, au fost ignorate şi observaţii ale Consiliului Legilsalitv:

  • „trebuia identificate sursele de finanţare, de suplinire a diminuării unor venituri bugetare, ori, după caz, a creşterii cheltuielilor angajate”;
  • „ar fi fost necesară elaborarea unui studiu de impact”, ca să fie „estimate costurile și beneficiile și să evidențieze dificultățile de punere în aplicare a legii;
  • „nu prevede într-o manieră clară elementele de natură a justifica exceptarea FSDI de la aplicabilitatea legii privind guvernanța corporativă”

Expunerea de motive a legii spune doar că vor fi recuperate „în anii ulteriori” pierderile de venituri ale statului, prin virarea dividendelor de către companiile la care acesta va deveni acţionar majoritar în locul diferitelor ministere.

În 2018, statul se aşteaptă să încaseze peste 3,5 de miliarde de lei de la companiile la care are participaţii.

Citiți și: S-a votat Fondul Suveran: Mecanismul de scoatere a ”perlelor statului” de sub controlul public

Obiectivele

Strategia investițională a Fondului va fi aprobată de guvern și ar urma „să fie corelată cu un set de indicatori de performanţă pe termen scurt, mediu şi lung care vizează:

  • dezvoltarea infrastructurii în România;
  • crearea de locuri de muncă;
  • stimularea inovaţiei şi a noilor tehnologii;
  • creşterea capitalului uman pe termen lung;
  • creşterea competitivităţii economiei româneşti”.

Autostrăzile, spitalele regionale şi alte obiective pe care şi le-aupropus arhitecţii FSDI se pot realiya şi prin accesarea fonduruilor europene.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 18.7.2018

Un raspuns

  1. andrei
    19.7.2018, 12:13 am

    CCR a vizat institutia competenta pentru adoptare NU substanta actului.
    CCR considera ca actul in sine este constitutional – deci, poate fi adoptat asa cum este chiar de guvern.
    Pe fond, problema ramane…iar actul va fi promovat de guvern

Lăsați un comentariu


Stiri

Pilonul 2 de pensii – cel mai bun randament anual din ultimii 9 ani, de 11,8% în 2019

Adrian N Ionescu

Cele 7 fonduri de pensii obligatorii administrate privat (Pilonul 2) au realizat în 2019 un randament mediu de 11,8%, cea mai bună performanţă din ultimii… Mai mult

Europa

UE a tăiat Turciei 75% din fondurile de preaderare. Președintele Erdogan cere UE să-i sprijine politica față de Libia

Iulian Soare

Uniunea Europeană a tăiat dramatic în acest an din fondurile dedicate asistenţei de preaderare pentru Turcia din cauza unei dispute pe tema forajelor de gaze… Mai mult

Europa

Airbus a efectuat primele decolări complet automatizate, pe baza recunoaşterii vizuale

Iulian Soare

Grupul aeronautic Airbus a anunţat vineri că efectuat cu succes prima decolare bazată pe recunoaştere vizuală, complet automatizată, cu un avion de test din familia… Mai mult

Europa

Libia: Şeful guvernului cere o forţă militară internaţională împotriva ofensivei mareșalului Khalifa Haftar

Iulian Soare

Şeful guvernului libian de uniune naţională (GNA), Fayez al-Sarraj, a cerut desfăşurarea unei ”forţe internaţionale de protecţie” în Libia în cazul în care mareşalul Khalifa… Mai mult

Stiri

Administrația Donald Trump relaxează standardele nutriționale din școlile americane, impuse de fosta prima doamnă Michelle Obama

Iulian Soare

Departamentul Agriculturii SUA (USDA) a luat măsuri pentru relaxarea meniurilor cantinelor școlare din colegiile americane, renunțând la standardele de nutriționale introduse la inițiativa fostei Prime… Mai mult

Europa

Kristalina Georgieva – FMI: Inegalitățile sociale pot duce la o criză globală la fel de „tulburătoare” ca aceea de acum 100 de ani

Adrian N Ionescu

Lumea riscă o criză cel puțin la fel de profundă, în deceniul următor, ca aceea declanșată în acum 100 de ani, cunoscută ca „Marea Depresie”.… Mai mult

Stiri

Kelemen Hunor: UDMR ar pierde 20% din primării la alegerile locale în două tururi

Vladimir Ionescu

UDMR preferă alegerea primarilor într-un singur tur de scrutin, pentru că în cazul a două tururi, ar putea să piardă 20% dintre primari. “Greul de… Mai mult