Cele 3 legi fără de care digitalizarea României rămâne în improvizație

Entuziasmul digitalizării manifestat în debutul pandemiei pare că s-a domolit – se aude tot mai rar de ”oportunitatea digitalizării creată de coronavirus”, iar marile proiecte… Mai mult›
12.01.2021
McKinsey: „Noua normalitate” și tendințele economice care o vor defini, începând chiar cu 2021

Începând din chiar acest an, va fi accelerată dezvoltarea unor domenii precum biotehnologia, managementul riscului privind lanțurile de aprovizionare, sau forța de muncă. Reguli vechi… Mai mult›
12.01.2021
România, peste media UE la taxele de mediu colectate, dar cu încasări mai mici raportate la PIB. Observații

România s-a situat în anul 2019 pe locul 10 între statele UE în ceea ce privește ponderea taxelor de mediu încasate în totalul taxelor și… Mai mult›
12.01.2021
Venitul mediu lunar al unui român a crescut în T3 cu 10% față de T3 din 2019. Modificările aduse de pandemie în alocarea cheltuielilor

Datele publicate de INS pentru trimestrul III 2020 arată că veniturile medii ale românilor au ajuns la nivelul de 2.068 lei lunar pe persoană și… Mai mult›
11.01.2021
5 motive pentru care Guvernul nu poate emite OUG de modificare a codurile penale – argumentele judecătorului Cristi Danileț
de Vladimir Ionescu , 11.12.2018
Judecătorul Cristian Danileț enumeră, într-o postare pe pagina sa de Facebook, cinci motive datorită cărora Guvernul nu poate da OUG doar pe articolele constituționale dintr-o lege.
Prezentăm ilegal punctul de vedere al judecătorului, fost membru CSM
De ce nu se poate da OUG pe ce este constituțional dintr-o lege:
- proiectul de lege privind modificarea codurilor penale a fost adoptat de ambele camere ale Parlamentului, deci procedura legislativă este finalizată;
- la controlul de constituționalitate s-au găsit niște nereguli care trebuie corectate tot de Parlament; așadar, procedura legislativă se reia, dar numai cu privire la aceste chestiuni care, din nou, vor putea fi verificate de CCR;
- când o lege este în fază finală la Parlament, Guvernul nu poate adopta un act normativ pe aceeași chestiune, o spune CCR prin decizia 1431/2010, pentru că ar încălca principiul separației puterilor în stat și cel al cooperării loiale între puteri;
- dacă Guvernul ar da o OUG, ea ar trebui supusă aprobării în Parlament, adică din nou să se discute chestiunile deja discutate în Parlament; după care se va putea ajunge din nou la CCR; or, e ilogic să apelezi la o asemenea procedură, nouă, când tu ești pe final cu prima procedură;
- OUG presupune „urgența”, generată de o „situație excepțională”. Or, zilele acestea nu s-a întâmplat nimic în România care să justifice o OUG: e aceeași stare juridică, socială și politică prezentă și în timpul aprobării proiectelor, și în timpul discutării în CCR, și ieri, și astăzi.
PS. Să nu uităm că redactarea acestor coduri a costat statul român milioane de euro, plătiți din împrumut de la Banca Mondială; că ele au fost redactate de o comisie de specialiști alcătuită din profesori și practicieni; că apoi au trecut prin Parlament unde au suferit multiple modificări necesare, cel puțin teroretic, pentru îmbunătățirea proiectelor. Și, în nici cinci ani de la intrarea lor în vigoare deja le modificăm în mod substanțial?! Evident, ceva nu e cușer!
CEx al PSD a decis luni că Executivul va emite o ordonanţă de urgenţă pentru adoptarea Codului Penal şi Codul de Procedură Penală, modificate de Comisia Iordache.
Ministrul Justiției a precizat ulterior că această ordonanță nu se referă la amnistie sau grațiere.
”La ședințele la care am participat nu s-a discutat despre amnistie sau grațiere. S-a hotărât să vedem care sunt posibilitățile legale de a accelera procedura de legiferare în părțile declarate constituționale. Vom analiza în ce măsură vom putea emite una, două OUG care, respectând deciziile CCR, să vedem cum putem transpune în lege cerințele CCR”, a spus Tudorel Toader.
Curtea Constituţională a admis parţial, în toamnă, sesizările transmise de Instanţa supremă, PNL, USR şi preşedintele Klaus Iohannis în legătură cu proiectele legilor pentru modificarea Codului de procedură penală și a Codului penal.