La obiect

Începe anul școlar. O analiză prin comparație a corpului profesoral

Începe un nou an de școală, iar preocuparea generală este starea școlilor, începând de la toaletele din curte până la autorizațiile ISU. Începe școala și… Mai mult

08.09.2019

La obiect

Document / Ministerul Finanțelor – strategie de administrare a datoriei publice guvernamentale. Guvernul va orienta împrumuturile spre moneda națională

Ministrul Finanțelor Publice, Eugen Teodorovici, va informa luni guvernul în legătură cu strategia de administrare a datoriei publice guvernamentale în perioada 2019-2021, document din care… Mai mult

08.09.2019

Interviu

Interviu: A Patra Revoluție Industrială și deglobalizarea. Surprinzătoarele avantaje, inclusiv militare, ale națiunilor mici

Textul de mai jos este un rezumat al interviului acordat CRONICILOR Curs de guvernare (publicație exclusiv print) nr. 97.  Colonelul Thomas X. Hammes, senior research fellow… Mai mult

06.09.2019

Chestiunea

Industria, Agricultura și Finanțele – contribuție zero la creșterea de 4,7% a PIB pe S1

După analizarea datelor semnal, Institutul Național de Statistică a confirmat valorile iniţiale de 4,7% brut şi 4,8% ajustat cu sezonalitatea pe primul semestru al anului… Mai mult

06.09.2019

Cronicile

Ionuț Dumitru: Dacă excludem agricultura, care e volatilă, creșterea e de 2-2,5% pe an. Necesarul de convergență reală este de 4% pe an

de Vladimir Ionescu 3.3.2014

Un an agricol prost ar da peste cap calculele de creștere a PIB, în condițiile în care România are nevoie pentru o convergență reală cu economiile din zona euro, de o creștere economică de 4% anual – susține Ionuț Dumitru, președintele Consiliului Fiscal.

Într-un interviu acordat agenției AGERPRES, Ionuț Dumitru apreciază că economiile vest-europene vor accelera spre o creștere de 2%, ceea ce ridică necesarul de creștere a PIB-ului României pentru convergență. problema este, însă, dependența de un factor volatil, precum agricultura – de care au depins, în ultimii ani, creșterea sau compromiterea plusului pe care-l aduc exporturile.

Câteva aprecieri și evaluări pe care le face președintele Consiliului Fiscal :

  • Dacă excludem agricultura, performanța economică de anul trecut ar fi fost, după estimările noastre, undeva la 2,3-2,5% creștere economică. Față de anul anterior, avem o ușoară accelerare. În 2012, am avut o performanță destul de slabă a economiei, 0,7%, în condițiile în care am avut o agricultură foarte slabă.
    În 2012, dacă excludem agricultura, creșterea economică era undeva la 2,2%. Deci creșterea economică fără agricultură, care este o măsură mult mai puțin volatilă a activității economice și măsura care arată, de fapt, tendința economiei, în 2012 a fost de 2,2%, iar anul trecut până în 2,5%. În esență vedem că performanța economică se situează încă în jurul lui 2-2,5%, dacă excludem agricultura, ceea ce, pentru o țară ca România, reprezintă puțin.
  • Nu ne raportăm la perioada pre-criză când am avut o creștere economică mult mai mare, de peste 6%, și nu mai este realist să credem că ne mai întoarcem acolo. Dar dacă ne comparăm cu necesarul nostru de convergență reală, adică să ne apropiem mai repede de standardele UE la nivel de PIB pe locuitor, avem nevoie de o creștere economică semnificativ mai mare, la 3%—4% anual. Astfel, s-ar crea premise ca, într-un viitor previzibil, nivelul de trai din România să se apropie mai semnificativ de nivelul de trai din Europa.
    Însă, în momentul de față, avem o creștere economică în jurul a 2 și ceva la sută și la această creștere nu putem spera la o convergență prea rapidă. Discutăm de o convergență foarte lentă, dacă se va produce vreo convergență. Așa cum arată proiecțiile pentru zona euro, așteptările sunt de accelerare a creșterii economice. Dacă Europa crește cu unu și ceva — 2% și noi creștem cu doi și un pic, convergența avansează extrem de încet.
  • Pentru a accelera creșterea economică, trebuie să se deplaseze cumva centrul de greutate către cererea internă — consum și investiții, unde avem încă dificultăți.
    La nivel de consum avem o performanță destul de slabă a veniturilor disponibile ale populației pe fundalul unui grad de îndatorare ridicat. În plus, mai este un factor esențial în evoluția comportamentului de consum, care ține de sentimentul consumatorului. În România acesta este încă foarte scăzut, mai ales în comparație cu țările din Europa de Est. Deci, chiar dacă veniturile disponibile ar crește mai rapid, există un sentiment relativ negativ care ține pe loc apetitul de consum.
  • Am eșuat în a absorbi bani europeni suficient de mulți care să compenseze reducerea investițiilor din surse proprii, ceea ce ne-a condus în 2013 la cele mai mici investiții publice ca procent din PIB din ultimii cinci ani.
    Chiar dacă absorbția fondurilor europene a mers mai bine anul trecut decât în anii anteriori, a fost mult sub așteptări. Prin urmare, investițiile publice au avut o evoluție destul de slabă și este de așteptat să nu se îmbunătățească semnificativ nici în 2014, chiar dacă în bugetul aprobat pe 2014 sunt prevăzute a crește la 6,2% din PIB de la 5,1% din PIB în 2013, însă această creștere se bazează pe o prognoză de absorbție a fondurilor europene foarte ambițioasă, chiar nerealistă, dacă luăm în calcul experiența anilor anteriori.
Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 3.3.2014

Lăsați un comentariu


Stiri

Exit-poll alegeri Israel – Likud, partidul lui Netanyahu, se clasează pe locul 2

Iulian Soare

Coaliţia de centru-stânga Albastru & Alb, condusă de Benjamin Gantz, se clasează pe primul loc în scrutinul parlamentar anticipat din Israel, fiind urmată partidul Likud… Mai mult

Europa

Prăbușire cu 21% a industriei auto germane – risc de pierderi de miliarde de lei în industria de echipamente auto din România

Adrian N Ionescu

Producția auto din Germania ar putea scădea cu circa 21% în aces an, ceea ce ar putea duce la o scădere direct proportională a cererii… Mai mult

Stiri

Primăria Generală împrumută 574 milioane lei ca să refinanțeze datoria publică locală

Vladimir Ionescu

Consiliul Municipal au adoptat în şedinţa de marţi un proiect care prevede contractarea şi/sau garantarea unei finanţări rambursabile în valoare totală de până la 574.869.000… Mai mult

Stiri

Parchetul General verifică toate dosarele de dispariție de persoane înregistrate în ultimii 10 ani

Vladimir Ionescu

Parchetul General derulează cea mai amplă operațiune de control din istoria Ministerului Public. Sunt verificate, a anunțat procurorul general interimar, Bogdan Licu, toate dosarele, instrumentate… Mai mult

Stiri

Guvernul a făcut lista cu 116 proiecte din marile investiții finanțate din Fondul Suveran. Valoarea acestora – 2 mld. lei

Vladimir Ionescu

Guvernul a aprobat, marți, primele 116 proiecte finanțate prin Fondul Suveran de Dezvoltare și Investiții (FSDI), cu o valoare totală de circa două miliarde de… Mai mult

Stiri

Ana Birchall repetă: Ministerul Justiției nu susține funcționarea Secției Speciale ”în această formă”

Vladimir Ionescu

Grupul de lucru interministerial coordonat de Ministerul Justiției a ajuns la concluzii preliminare legate de Secția specială de investigare a magistraților. ”Sunt două concluzii destul… Mai mult

Stiri

Alegeri legislative în Israel – sondajele arată egalitatea principalelor 2 partide

Iulian Soare

Israelienii votează marţi în alegeri legislative dur disputate, în care se înfruntă premierul în exerciţiu Benjamin Netanyahu, aflat la putere de un deceniu, şi fostul… Mai mult