Negocierile cu reprezentanții Comisiei Europene asupra Master Planului General de Transport vor începe în luna martie. La ședința de guvern de miercuri, ministrul Transporturilor, Ioan Rus, a anunțat că în perioada 9-13 martie este „misiunea tehnică”, depunerea formei finale la Bruxelles s-ar putea face în perioada 16-20 martie.
Legat de aprobarea acestui document, așteptat un an și jumătate de Comisia Europeană, Ioan Rus a spus: „sperăm în luna mai”.
Potrivit Mediafax, în ultima variantă de Master plan prezentată în guvern, miercuri,, printre proiectele de autostrăzi se numără :
- Sibiu – Braşov (103 km),
- Ploieşti – Comarnic (49 km),
- Craiova – Piteşti (115 km),
- Comarnic – Braşov (54 km),
- Braşov – Bacău (158 km)
- Gilău – Borş (177 km).
Costul total estimat pentru aceste proiecte este de 6,58 miliarde euro fără TVA.
În plus, Master Planul cuprinde construcţia de drumuri expres însumând aproximativ 2.200 km, fondurile necesare pentru aceste proiecte totalizând circa 17,5 miliarde euro fără TVA.
(Citiți și: ”Document / Harta celor 9 coridoare de transport pe conexiunile Est-Vest – publicată de Comisia Europeană. România este inclusă în două coridoare”)
Guvernul are probleme cu finanțarea acestor proiecte, în ultima perioadă atât ministrul de Finanțe cât și prim-ministrul lansând ideea unei posibile negocieri cu Comisia Europeană pentru depășirea țintei de deficit cu banii alocați proiectelor de infrastructură, idee respinsă până în prezent.
Începerea lucrărilor din Master Planul pentru construcţia de autostrăzi ar putea determina români care lucrează în străinătate ca fierar-betonist sau dulgher să revină în ţară, crede ministrul Ioan Rus după ce a aflat că un milion de portughezi au revenit în ţara natală, în 2000, pentru a lucra în infrastructură.
La ședința de guvern, ministrul Ioan Rus a anunțat că Master Planul urmează să fie postat pe site-ul Ministerului Transporturilor.
La câteva ore după acest anunț, pe site-ul instituției nu a fost publicat documentul, ci o sinteză a principalilor indicatori, sinteză care nu conține calendarul de implementare al proiectelor.
În sectorul rutier, Guvernului României consideră a fi prioritare în ceea ce privește dezvoltarea rețelei de autostrăzi proiecte de investiții precum: Sibiu-Pitești, Sibiu-Brașov, Brașov-Bacău, Târgu Neamț- Pașcani – Iași – Ungheni, Brașov – Comarnic(PPP), Pitești – Craiova(PPP) sau Suplacu de Barcău – Borș, cu o valoare totală estimată la aproximativ 9,642 mld euro.
Descărcați AICI sinteza oferită de Ministerul Transporturilor
Master Plan, o epopee
Ministrul Ioan Rus a prezentat pe 10 februarie 2015 membrilor comisiilor parlamentare de transport din Camera Deputaților și Senat “draftul final“ al Master Planului General de Transport. “După dezbaterea publică au fost propuşi 1.301 km de autostradă, cu un plus de 645 km faţă de versiunea iniţială a Master Planului, 1.877 km de drum expres, 3.147 km de drum Trans Regio şi Euro Trans şi 67 de variante de ocolire de sine stătătoare sau parte a proiectelor de autostradă sau drumuri expres, la care se adaugă centura Bucureştiului la profil de autostradă. Investiţia în sectorul rutier se ridică la 26,48 miliarde euro, din care peste jumătate investiţie în autostrăzi“, arata la data respectivă Ministerul Transporturilor.
Despre stratgia în transporturi a vorbit inclusiv premierul Ponta care, pe 10 ianuarie, a prezentat o nouă filozofie guvernamentală în materie de infrastructură rutieră: Master Planul pe Transport trebuie aplicat doar pe baza unui consens pe minimum zece ani între toate forţele politice, altfel nu are rost ca experţii Ministerului Transporturilor să se apuce de treabă.
În ultimii 2 ani, guvernele Victor Ponta au prezentat publicului român 4 variante ale conceptului de dezvoltare rutieră, niciunul clar, coerent și în concordanță cu viziunea europeană în domeniu.