duminică

14 iulie, 2024

4 septembrie, 2022

Investițiile statului din primul semestru, în special cele finanțate și cu bani europeni, au fost semnificativ mai mici decât cele programate de guvern, fiind chiar ușor mai mici decât cele din primele șase luni din 2021, reiese dintr-un raport al Ministerului Finanțelor Publice.

Potrivit documentului, cele mai mari plăți aferente unui proiect de investiții din primul semestru au mers către finanțarea lucrărilor la centura Capitalei (peste un miliard de lei).

Cheltuielile de capital, respectiv investițiile realizate exclusiv din surse de la bugetul de stat s-au ridicat la 10,5 miliarde de lei în primele șase luni din 2022, cu 33% sub nivelul programat de guvern și în scădere cu 4% față de primul semestru din 2021.


Proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020 s-au ridicat la circa 16 miliarde de lei, cu aproape 30% sub program, chiar dacă în creștere cu 16,9% față de primul semestru din 2021. Nominal, acest lucru se traduce printr-un minus de 6,5 miliarde de lei.

De asemenea, statul a avut un grad de realizare de doar 1,9% la capitolul bugetar ”proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile”. Cu alte cuvinte, este vorba de investiții de 5,1 miliarde de lei care au fost planificate, dar pentru care nu s-au cheltuit banii în primul semestru.

Prin urmare, cheltuielile pentru investiții, care includ cheltuielile de capital, precum și cele aferente programelor de dezvoltare finanțate din surse interne și externe, au însumat puțin peste 21 miliarde lei (1,5% din PIB), cu 1,6% sub nivelul din aceeași 2021.

Marile proiecte și alocările de bani

Principalele obiective de investiții distincte pentru care s-au efectuat plăți în semestrul întâi din 2022 au fost:

  • Drum expres Craiova Pitești și legăturile la drumurile existente – 0,50 miliarde lei;
  • Reabilitarea liniei C.F. Fleitiera – Curtici – Simeria, parte componenta a Coridorului IV Pan-European pentru circulația trenurilor cu viteza maxima de 160 km/h; Tleisonul 2: km 614 – Gurasada si Tleisonul 3: Gurasada – Simeria – 0,46 miliarde lei;
  • Autostrada Brașov – Târgu Mureș – Cluj – Oradea – 0,45 miliarde lei;
  • Autostrada Sibiu – Pitești – 0,28 miliarde lei;
  • Pod suspendat peste Dunăre în zona Brăila – 0,25 miliarde lei;
  • Autostrada  de Centură București  – Sector Centură Sud km.52+700 – km 100+900 – 0,23 miliarde lei;
  • Autostrada Orăștie-Sibiu, kilometrul 0 + 000 – 82 + 200 – 0,15 miliarde lei;
  • Autostrada Sebeș – Turda – 0,10 miliarde lei;
  • Lărgire la 4 benzi Centura București Sud între A2 km 23+600 și A1 km 55+520 – 0,99 miliarde lei;
  • Varianta de ocolire Târgu Jiu – 0,06 miliarde lei;
  • Modernizarea liniei C.F. București Nord – Jilava – Giurgiu Nord – Giurgiu Nord Fleitiera. Lotul 1 : Redeschiderea circulației feroviare pe pod, peste râul Argeș intre Vidra si Comana – 0,06 miliarde lei;
  • Modernizare DN 29D Botoșani – Ștefănești, km 2+800 – km 18+500 si km 21+800 – km 48+146 – 0,05 miliarde lei;
  • Drum de legătură DN 5 – Șoseaua de centură – Pod Prieteniei km 61+400 – 0,04 miliarde lei;
  • Reabilitare DN 76 (E79) Deva Oradea km 0+000 – km 184+390 – 0,04 miliarde lei;
  • Varianta de ocolire a municipiului Satu Mare – 0,03 miliarde lei;
  • Drum de legătură autostrada A1 Arad – Timișoara – DN69, județul Timiș – 0,03 miliarde lei.

***

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: