vineri

26 aprilie, 2024

5 septembrie, 2023

Guvernul pregătește modernizarea infrastructurii Portului Constanța, fiind elaborate trei proiecte de hotărâri de guvern care însumează investiții de 1,44 miliarde lei (290 milioane euro). Se are în vedere extinderea, modernizarea și reabilitarea drumurilor și pasajelor, a rețelei de alimentare cu apă și canalizare, precum și sistemul de distribuție a energiei electrice.

Modernizarea infrastructurii rutiere face parte din Master planul infrastructurii rutiere și de acces din Portul Constanța. Lucrările se vor efectua în incinta Port Constanța și zonele Constanța și Midia.

Reabilitarea drumurilor de acces

Valoarea totală a investiției este estimată la 721 milioane lei. Durata de realizare a investiției este de 36 luni, dintre care durata de realizare a proiectului tehnic 8 luni și durata de execuție 28 luni, de la data emiterii ordinului de începere. 


„Căile de acces în port și rețeaua de drumuri interioare au fost proiectate înainte de anul 1989, fiind legate la rețeaua de drumuri din oraș pe care era permisă circulația de autovehicule grele. Deși în acea perioadă traficul derulat prin port era mai mare decât în prezent, ponderea traficului auto din traficul total era mult mai mică decât în prezent, fiind preponderent traficul pe calea ferată. După 1990, structura traficului de mărfuri s-a modificat ca urmare a schimbării nevoilor economice atât naționale, cât și ale statelor riverane Dunării. De exemplu, a scăzut traficul de produse lichide (țiței și produse petroliere) și de minereu, în timp ce traficul de cereale și cel de containere a crescut, transportul acestora se realizează în mare măsură pe cale rutieră, concomitent pe apă”, arată autoritățile.

În ultimii ani, au fost realizate o serie de reparații care au redus starea de degradare a rețelei rutiere existente dar care nu pot satisface traficul de mărfuri derulat prin port.

Pe lângă lucrările specifice la infrastructura rutieră, Ministerul Transporturilor propune și investiții pentru digitalizarea accesului rutier în port, o aplicație pentru parcarea și programarea camioanelor care vin la încărcare/descărcare, potrivit proiectului publicat pe site-ul miisterului. În Portul Constanța, vara, media de procesare a camioanelor este de peste 2000/zi.

Investiția pentru modernizarea infrastructurii rutiere se va face în paralel cu proiectul de reabilitare a infrastructurii feroviare de peste 4 miliarde lei și licitație lansată pentru prima etapă.

Modernizarea rețelei de alimentare cu apă și canalizare în Portul Constanța


În expunerea de motive, se arată că în portul vechi este în funcțiune o conductă construită în anul 1947, iar cea mai nouă datează din 1977.

Valoarea totală a investiției (inclusiv TVA) este de 166 milioane lei. Durata de realizare a investiției este de 32 luni, dintre care durata de realizare a proiectului tehnic 8 luni și durata de execuție 24 luni, de la data emiterii ordinului de începere.

Principalele deficiențe ale sistemului de alimentare cu apă al Portului Constanța – zona Constanța sunt: starea fizică îmbătrânită a rețelelor de alimentare cu apă; starea tehnică precară a rezervoarelor și a stațiilor existente de pompare a apei; inexistența rețelelor de alimentare cu apă în zone mari din domeniul portuar aflate în proces de dezvoltare economică.

Conductele de apă uzată, unele dintre ele, cu precădere cele realizate în perioada 1950-1990, prezintă dese avarii, fapt ce permite deversarea apei uzate în mediul înconjurător.

Rețelele de canalizare pluvială, deși sunt separate de rețelele de ape uzate, au aceleași probleme.  

Infrastructura de distribuție a energiei electrice

Având în vedere că în zona de nord a Portului Constanța o parte a distribuției energiei electrice se realizează la tensiunea de 6 kV printr-o rețea de distribuție cu un grad avansat de uzură, iar în zona de sud a Portul Constanța distribuția energiei electrice se face în prezent prin rețele electrice subterane de 20 kV,

Valoarea totală a investiției (inclusiv TVA) este de 558 milioane lei. Durata de realizare a investiției este de 36 luni, dintre care durata de realizare a proiectului tehnic 11 luni și durata de execuție 25 luni, de la data emiterii ordinului de începere. 

Rețeaua de distribuție electrică este învechită, în zona nord efectuându-se la tensiunea 6kV, ceea ce duce la dese întreruperi din cauza gradului avansat de uzură și a tehnologiei depășite.

În zona de sud a Portului, distribuția energiei electrice se face în prezent prin rețele subterane de 20kV, însă posturile de transformare 6/0,4 kV, respectiv 20/0,4 kV în mare parte sunt învechite și uzate fizic și moral.

Obiectivul investiției este continuarea etapei I de modernizare a sistemului electroenergetic existent, cu etapa a II-a, prin trecerea de la 6 kV la 20 kV a instalațiilor din sistemul de distribuție a energiei electrice din zonele Port Vechi, Port Nou (ce include și zona Fluvio-Maritimă) și Port Sud (Agigea) și identificarea soluțiilor constructive/variante tehnice și tehnologice care să stea la baza realizării următoarei faze de proiectare și execuției lucrărilor.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Retragerea doctorului Cîrstoiu din cursa pentru primăria Capitalei arată nu

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: