Premierul Bulgariei, Nkolai Denkov, anunță un proiect de conectivitate regională, mai exact realizarea unui coridor de transport, comunicații și energie, care să lege porturile Salonic prin Kavala, Alexandropolis (Grecia), Burgas și Varna (Bulgaria) până la Constanța (România) cu posibilitatea prelungirii lui până în Republica Moldova. În acest sens în 9 octombrie, Nekolai Denkov, va organiza la Reşedinţa Evksinograd de lângă Varna, o întâlnire cu prim-miniştrii României şi Greciei, Marcel Ciolacu, respectiv Kyriakos Mitsotakis, transmite publicația DarikNews, citată de Rador.
La întâlnire vor participa şi preşedintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, precum şi preşedintele Republicii Moldova, Maia Sandu. Întrevederea a fost stabilită în cadrul vizitei de o zi a premierului Denkov, la Atena.
Ideea este de a construi pe acest traseu o infrastructură modernă de transport, comunicaţii şi energie, care va activa legăturile economice, dar şi politice dintre ţările implicate.
Viitorul coridor va funcţiona şi mai eficient atunci când toate ţările de-a lungul rutei vor deveni membre ale Spaţiului Schengen, iar graniţele dintre ele vor dispărea.
Pe lângă liderii ţărilor enumerate, la eveniment au mai participat preşedintele Consiliului European, Charles Michel, preşedintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, şi Volodimir Zelenski. Charles Michel şi Ursula von der Leyen au confirmat interesul UE pentru extinderea uniunii atât în Balcanii de Vest, cât şi în Republica Moldova şi Ucraina. Totuşi, acest proces trebuie să se desfăşoare concomitent cu reformele din aceste ţări, au subliniat liderii europeni.
Proiect care concurează pe cale terestră ruta maritimă prin Bosfor
La începutul anului, se discuta un proiect de transport feroviar în principal, pe aceeași rută, care ar fi concurat cu calea maritimă Constanța – Marea Mediterană prin strâmtoarea Bosfor, cu diferența că se oprea la Varna în Bulgaria.
Proiectul avea numele de Sea2Sea și presupunea dezvoltarea unei linii feroviare între nordul Greciei și Bulgaria, și mai departe spre granița cu România, la Ruse, ce ar fi transferat volume considerabile de mărfuri, de pe mare prin strâmtoarea Bosfor, pe calea ferată.
Proiectul actual, este benefic pentru România deoarece include portul Constanța prin care se pot dirija fluxuri de mărfuri venite din Asia Centrală mai departe spre Grecia și Serbia dar și Republica Moldova și Ucraina.
Apoi, mărfurile dinspre Marea Mediterană pot urma un curs spre nordul Europei fără a mai traversa strâmtorile Bosfor și Dardanele.
Concureță între rutele de transport
Practic, proiectul face parte dintr-un set de proiecte ce se pot dovedi concurente de la un punct, anume Port Constanța – Curtici sau Vicșani – Europa Centrală și Port Pireu – Serbia – Ungaria sau Trieste – Europa Centrală.
Portul Pireu este deținut de companii chineze care investesc acolo, care preferă un coridor de transport prin Serbia spre Europa Centrală, soluție susținută și de Ungaria și Rusia, ocolind astfel România. Discuțiile din octombrie, organizate de Bulgaria, la care a fost invitată și România reprezintă o victorie diplomatică pentru țara noastră care va fi inclusă în acest proiect de transport sud-est european. Pentru realizarea acestui coridor de transport va trebui înființată o companie comună care să gestioneze întreg proiectul.
Proiectul Sea2Sea urmărește dezvoltarea unui coridor feroviar care să lege porturile grecești Salonic, Kavala și Alexandroupolis de porturile bulgare de la Marea Neagră, Varna și Burgas, și Constanța extinzându-se în același timp până la Ruse, situat la Dunăre.
Potrivit ERGOSE, entitatea căilor ferate elene însărcinată cu proiectarea și dezvoltarea rețelei feroviare din această țară, proiectul Salonic-Constanța ar putea atrage un flux de transport containerizat în valoare de peste 650 de milioane de euro din cel care în prezent traversează strâmtoarea
Context
Premierul Marcel Ciolacu a participat în 21 august, la Atena, la o reuniune de lucru a şefilor de stat şi de guvern din sud-estul Europei şi Balcanii de Vest, organizată de prim-ministrul elen, Kyriakos Mitsotakis.
Potrivit unui anunţ al Guvernului, discuţiile s-au concentrat pe dezvoltarea cooperării regionale în sud-estul Europei, dar şi pe provocările ridicate de evoluţiile conflictului din Ucraina asupra statelor participante la dialogul de la Atena.
La această reuniune au mai participat, alături de şefii de stat şi de guvern din regiune, preşedinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, şi preşedintele Consiliului European, Charles Michel.
***