marți

23 aprilie, 2024

30 august, 2021

Elon Musk și Armin Laschet au vizitat în august fabrica Tesla din Grünheide

Potrivit planurilor oficiale, primele mașini electrice ar fi trebuit ar fi trebuit să iasă de pe porțile noii fabrici Tesla din Germania acum o lună. Asta nu s-a întâmplat, scrie Politico, din cauza unei serii de plângeri depuse de grupurile ecologiste împotriva fabricii din Grünheide, de lângă Berlin.

Investiția uriașă, perspectiva locurilor de muncă și șansa ca Germania să extindă producția de vehicule electrice creează însă un front unit printre politicienii germani care vizează protejarea Tesla.

„Un dialog între investitori și politicieni este ceva obișnuit și are sens”, afirmă Johannes Bradtka, șeful VLAB, o asociație ecologică bavareză. El însă precizează: „În cazul Tesla însă, dialogul a depășit cu mult ceea ce era necesar. Din câte știm, Tesla a primit angajamente și promisiuni politice concrete. Prin urmare, cu siguranță putem vorbi de tratament preferențial în comparație cu alte companii.”

Tesla i s-a cerut relocarea unor colonii de furnici și planuri de protejare a populației de șopârle


Procesele au apărut imediat ce Tesla a anunțat proiectul său din Grünheide, în 2019. Mai întâi au fost intentate procese pentru oprirea defrișărilor de pe amplasamentul noii fabrici. Apoi au apărut procese în care se solicita relocarea unor colonii de furnici, urmate de procese care vizau protejarea unor șerpi și șopârle.

În ciuda blocajelor din diferite instanțe germane, Tesla a tăiat în cele din urmă ultimul copac și a început construcția în 2020, dar problemele au continuat să apară.

În luna mai, un raport care avertiza că fabrica ar putea fi extrem de susceptibilă la accidente a dus la încă o întârziere în construcții. Tot în mai, un grup de extremă stângă – Vulkangruppe – a dat foc cablurilor care alimentează cu electricitate fabrica, spunând că luptă împotriva Tesla din cauză că fabrica nu este „nici verde, nici ecologică, nici socială” și că mașina verde este ”o minciună”.

În iulie, autoritățile locale au amendat Tesla pentru construcții ilegale după ce au găsit rezervoare de lichid de răcire neautorizate în timpul unei inspecții.


Cea mai mare problemă este însă apa. Aproximativ două treimi din sit se află pe o rezervă de apă, iar Tesla intenționează să utilizeze 1,4 milioane de metri cubi pe an, adică cam cât consumă un oraș cu 30.000 de oameni, amplificând îngrijorările legate de lipsa apei în regiune. Organizațiile de mediu reclamă și pericolul de contaminare a apelor subterane cu deșeurile fabricii.

Fabrica Tesla a scindat Grünheide: mulți rezidenți apreciază locurile de muncă și investițiile într-o regiune mai puțin dezvoltată a Germaniei, la fel de mulți își fac griji pentru mediu.

Tesla a prezentat comunității, în iunie, ultima formă a planurilor sale și 244 de obiecții au fost depuse imediat la Ministerul mediului din Brandenburg. A fost a treia oară când Tesla a trebuit să-și facă publice planurile. Prima sa prezentare, în 2020, a avut ca rezultat 373 de obiecții, iar o a doua formă a adunat 110 obiecții.

Așii politici din mâneca lui Elon Musk

Având în vedere că Tesla nu a primit încă autorizația finală de construire a fabricii și construiește pe propriul risc, în baza unor autorizații temporare, proiectul ar putea, teoretic, să eșueze, iar producătorul auto ar fi obligat să dărâme fabrica și să readucă terenul în starea inițială.

Pericolul nu este însă realist, scrie Politico, deoarece Tesla se poate baza pe sprijinul politicienilor germani. Thomas Bareiß, secretar de stat la Ministerul economiei, a declarat pentru Handelsblatt la începutul acestui an că „nu există niciun alt proiect pentru care să se fi făcut atât de multe, la fiecare nivel, pentru a asigura o implementare rapidă”.

Pentru Germania, dar în special pentru regiunea Grünheide, investiția Tesla e importantă: 4 miliarde euro pentru a produce 500.000 de mașini pe an. Asta va creea cel puțin 12.000 de locuri de muncă, ceea ce ar face din producătorul auto cel mai mare angajator din regiune.

La sfârșitul anului 2019, ministrul german al economiei, Peter Altmaier, a întins covorul roșu pentru Elons Musk, spunând: „Dacă fabrica nu se va face va fi o pierdere pentru toată Germania”. Un an mai târziu, el i-a promis lui Elon Musk: „Veți avea tot sprijinul de care aveți nevoie”.

Guvernul de stat din Brandenburg, care a atras Tesla cu subvenții și impozite mici, este la fel de dornic să vadă fabrica funcționând la capacitatea promisă. Premierul Dietmar Woidke a asigurat Tesla că va rezolva rapid „toate procedura de aprobare”.

Ministrul mediului din Brandenburg, Axel Vogel, a declarat la începutul acestui an: „Este corect să acordăm Tesla un tratament preferențial”, deoarece proiectul are un „impact incredibil de pozitiv, chiar la nivel european”.

În ciuda consistentului sprijin politic, Tesla reclamă în mod repetat birocrația germană. În aprilie, producătorul de autovehicule s-a plâns la Curtea Administrativă Superioară Berlin-Brandenburg că normele de autorizare ale unei construcții industriale în Germania constituie o „problemă flagrantă”.

„Așteptăm cu nerăbdare să obținem aprobarea pentru a produce primele mașini, poate în octombrie, dacă suntem norocoși”, a spus Elon Musk la începutul lunii august, în timpul unei vizite făcute  la fabrică împreună cu cu Armin Laschet, candidatul conservator la funcția de cancelar.

Armin Laschet s-a dovedit receptiv la doleanțele lui Elon Musk și a susținut inclusiv schimbarea legislației în ceea ce privește drepturilor ONG-urilor de a da o companie în judecată.

„Nu este acceptabil ca cineva care nu este afectat ca rezident, care trăiește în Marea Nordului sau în Alpii bavarezi, sî poată intenta un proces cu scopul de a opri astfel de proiecte”, a spus el, adăugând: „Trebuie să schimbăm ceva acolo”.

Tesla a primit semnale pozitive și din partea celorlalți doi importanți candidați la postul de cancelar.

Annalena Baerbock, de la Verzi, a declarat la începutul acestei săptămâni că expansiunea Tesla în Brandenburg a fost „un apel de trezire, care arată clar că protecția climei nu este doar politică de mediu, ci și politică industrială dură”.

Olaf Scholz, candidatul social-democrat, a vorbit, de asemenea, favorabil despre pinvestiția Tesla din Germania, numind-o ”o oportunitate strategică imensă”.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: