marți

28 iunie, 2022

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

12 noiembrie, 2012

Inflația anuală a coborât în octombrie sub pragul de 5%, prag pe care îl depășise conjunctural în luna precedentă. Datele anunțate luni mai arată că inflația medie anuală a crescut la 3,1% după metodologia națională (3,2% după cea armonizată la nivel european) evoluție pe traiectoria anticipată de BNR. De remarcat că indicele prețurilor revine astfel sub dobânda de politică monetară și validează decizia de păstrarea neschimbată a acesteia.

La această evoluție, a contribuit acum în sens favorabil efectul de bază al unei valori de referință relativ ridicate a inflației lunare ( după ce timp în patru luni anterioare efectul de bază fusese defavorabil). Valoarea de 0,64% pe octombrie 2011 a fost înlocuită de numai 0,29% pe octombrie 2012, ceea ce a dus la diminuarea semnificativă a inflației anuale.

Din această perspectivă, spațiul de manevră până la finele anului se va îngusta considerabil, date fiind valorile de 0,42% inflație lunară înregistrată în niembrie 2011 și, respectiv, 0,23% în decembrie 2011. Este plauzibil ca valorile în cauză să fie ușor depășite în ultimle două luni din acest an, ceea ce explică estimarea de 5,1% inflație anuală pentru finalul lui 2012 făcută recent de Banca Națională.

Totodată, trebuie remarcată contribuția de această dată favorabilă a prețurilor volatile, care inflamaseră inflația în septembrie. Legumele (altele decât fasolea și cartofii) și conservele de legume s-au ieftinit cu peste cinci procente iar fructele proaspete cu aproape două procente, doar ouăle fiind mai scumpe cu opt procente dar la o pondere mult mai mică în coșul de consum ( de șase ori mai mică decât legumele și de patru ori mai mică decât fructele).

De aceea, inflația care poate fi controlată prin măsuri de politică monetară ( indicele prețurilor de consum exclusiv legume, fructe, ouă, combustibili și produse cu prețuri reglementate , băuturi și tutun ) s-a diminuat în mult mai mică măsură decât cea de ansamblu. Adică numai de la 0,67% la 0,61% deși inflația lunară scăzut de la 1,18% la 0,29%, adică de patru ori.


În structura evoluțiilor de prețuri pe luna octombrie, distribuția aproximativă a influențelor oe scumpiri a fost 10% de la alimente, 30% de la mărfuri nealimentare și 60% de la servicii ( vezi tabelul).

Ar mai de remarcat influența favorabilă exercitată în luna octombrie de ușoara ieftinire a combustibililor. Cele numai șase zecimi de procent în minus au indus o scădere de 0,05% a IPC, suficientă pentru a acesta să coboare sub pragul psihologic de 5%. În schimb, scumpirea gazelor naturale (2,33%)și cea a energiei termice (0,40%) au acționat în sens invers. Cu observația că ieftinirea de 0,24% a energiei termice de la începutul acestui an este ciudată și sau de rău augur.

Majorarea tarifelor la telefonie a avut și ea un efect negativ (+0,06% pe IPC), efect transmis în inflație la facturarea convorbirilor, făcută ( din motive discutabile) în euro. Interesant este că deși media cursului valutar a fost în creștere, de la 4,50 lei/euro în septembrie la 4,56 lei/euro în octombrie, cotația finală a fost același în ambele luni, adică 4,53 lei. Ceea ce ridică semne de întrebare asupra modalității de facturare.

Îți mulțumim că citești cursdeguvernare.
Abonează-te la newsletter aici.

Grupa cărți, ziare, reviste a înregistrat o majorare notabilă și bruscă de preț, de 2,28% într-o singură lună, care a dus-o (alături de energia sub diverse forme și tutun) în grupa puținelor produse ce s-au scumpit peste media nealimentarelor în 2012 în primele zece luni ale anului ( 3,68% față de 3,66%).


În fine, dar nu în ultimul rând, faptul că nu se vede o mișcare de ansablu pe partea de alimente ( sub o zecime de procent este nesemnificativ) maschează o modificare în structură, cu scumpiri concentrate pe partea de proteine de origine animală ( carne de pasăre 1,30%, carne de porcine 1,13%, brânză 1,08%) și ulei comestibil ( 3,47%).

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

articole categorie

Citește și:

Consumatorii români aveau, la nivelul anului 2021, o paritate a puterii de cumpărare de 55,5% din media europeană, procent identic cu cel din 2020, cel mai redus de...

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: