Indicatorul de perceptie economică (ESI – European Sentiment Indicator), calculat de Comisia Europeană a crescut în martie la 103,7 de la 101,6 în luna prcedentă. Încrederea manegerilor români a crescut pentru servicii și industrie, dar s-a deteriorat pentru construcții și retail. Indicatorul de noi angajări (EEI) a crescut și el la 108,4 în martie de la 106,2 în februarie. La nivelul Uniunii Europene indicatorul ESI practic a stagnat, la 102,3 în martie de la 102,2 în februarie.
Pentru România, ESI a avut o valoare medie de 102,6 în T1/2024, în creștere de la 102 în T4/2023 și 101,4 în T1/2023. Această valoare indică o creștere economică pentru primul trimestru din acest an.
În sectorul industrial, încrederea s-a îmbunătățit la -0.5 în martie, de la -1 în februarie, datorită scăderii stocurilor și a majorării volumului de comenzi. Media pe primul trimestru este însă de -0,7, în scădere față de -0,2 în trimestrul anterior, sugerând că încrederea în producția industrială rămâne scăzută, cel mai probabil cu contribuție negativă la formarea PIB trimestrial.
Încrederea managerilor din servicii a crescut în martie, indicele fiind de 7,1 față de 4,7 anterior, toate cele trei componente utilizate pentru indicele principal imbunătățindu-se în această lună. Media în T1/2024 este la 5,5 față de 4,7 în trimestrul precedent, ceea ce indică faptul că serviciile câștigă avânt la începutul anului 2024.
Încrederea comerțului cu amănuntul a scăzut la 8,9 în martie de la 9,7 în februarie, cu o evoluție mai slabă a vânzărilor în ultimele 3 luni și un volum mai mare de stocuri în prezent. Componenta de perspectivă, pe de altă parte, s-a îmbunătățit. Media pentru T1/2024 este de 9,9 față de 8,2 în T4/2023, ceea ce arată că consumul crește.
În sectorul construcții, indicele compozit a scăzut ușor în martie, la -5,1 față de -5,0 anterior, determinat de o ușoară deteriorare a componentei așteptărilor privind ocuparea forței de muncă. Media în T1/2024 este în ușoară creștere la -5,4 de la -5,9 în trimestrul anterior.
Așteptările privind prețurile au fost de creștere pentru servicii, stagnare în construcții și în scădere în industrie și comerțul cu amănuntul. Așteptările de angajare au crescut în toate sectoarele, cu excepția construcțiilor.
ESI urmărește evoluția PIB
Indicatorul de perceptie economică (ESI) este un indicator compozit calculat de Direcția Generală Afaceri Economice și Financiare (DG ECFIN) a Comisiei Europene. Obiectivul său este de a urmări creșterea PIB-ului la nivelul statelor membre, UE și zona euro.
ESI este o medie ponderată a soldurilor răspunsurilor la întrebările selectate adresate firmelor din cinci sectoare acoperite de Sondajele UE privind întreprinderile și consumatorii și consumatorilor. Sectoarele acoperite sunt industria (pondere 40 %), servicii (30 %), consumatori (20 %), comerțul cu amănuntul (5 %) și construcții (5 %). Soldurile sunt construite ca diferență între procentele respondenților care au răspuns pozitiv și negativ. Agregatele UE și din zona euro sunt calculate pe baza rezultatelor naționale și ajustate sezonier.
ESI este scalat la o medie pe termen lung de 100 și o abatere standard de 10. Astfel, valorile de peste 100 indică un sentiment economic peste medie și invers. Datele sunt ajustate sezonier (SA).
***