miercuri

24 aprilie, 2024

18 septembrie, 2014

După şapte ani de amânări, vineri 19 septembrie începe distribuirea cardului naţional de sănătate, card ce va fi activat la prima vizită la un furnizor de servicii medicale.

Cardul naţional face dovada calităţii de asigurat şi va confirma prezenţa asiguratului la furnizorul de servicii medicale. CNAS doreşte ca, începând cu 2015, toate serviciile medicale să fie validate şi decontate doar prin intermediul cardului naţional.

Potrivit CNAS, începând de vineri vor fi trimise Poştei Române între 600 şi 700.000 de carduri pe zi, care vor fi distribuite posesorilor.


Primele carduri vor fi primite de bucureşteni, iar de pe 22 septembrie se va face şi distribuirea concomitentă în mai multe judeţe, până când toţi cei aproximativ 12,5 milioane de asiguraţi îşi vor primi cardul naţional de sănătate.

Ce se întâmplă dacă poştaşul nu vă găseşte acasă

  • Cardul de sănătate va fi înmânat titularului în baza unui act de identitate şi a semnăturii de primire.
  • Dacă nu sunteţi găsit acasă, după minim două deplasări, operatorul poştal va lăsa în cutia poştală un aviz pe care va figura şi numărul său de telefon, astfel încât să-l puteţi contacta şi stabili când vă poate găsi acasă.
  • Dacă nu a fost predat în 20 de zile, cardul pleacă la casa de asigurări în evidenţa căreia se află asiguratul. Se poate ridica oricând.

Activarea cardului

  • Cardul se activează la prima vizită la un furnizor de servicii medicale. PIN-ul de transport al cardului naţional (0000) va fi schimbat cu un pin personalizat, format dintr-o combinaţie de patru cifre. Pin-ul personalizat va fi introdus şi confirmat personal de către pacient. Personalizarea pin-ului este obligatorie, altfel cardul rămâne în stare inactivă şi nu poate confirma servicii medicale în sistem. Acest pin va fi introdus de către asigurat ori de câte ori va beneficia de un serviciu medical pentru validarea şi, mai apoi, decontarea acestuia din fondul asigurărilor sociale de sănătate.
  • După distribuirea cardului naţional, va urma o perioadă în care vor rula în paralel cele două sisteme, pentru ca atât asiguraţii cât şi furnizorii de servicii medicale să se acomodeze cu această soluţie informatică şi pentru a depista şi a remedia eventualele probleme depistate în funcţionarea acestei soluţii informatice.
  • În acest interval, furnizorii de servicii medicale sunt obligaţi să se doteze cu cititoare de carduri (costă între 50 şi 100 de euro).
  • Prezentarea cardului naţional de sănătate la furnizorul de servicii medicale va fi obligatorie din 2015.
  • Introducerea altor date suplimentare pe cardul de sănătate este opţională şi se realizează doar la medicul de familie. Se poate face oricând.

Utilitatea cardului

Cardul va elimina fraudele produse prin înregistrarea unor servicii medicale fictive.

Potrivit fostului preşedinte al CNAS Lucian Duţă, unul dintre cei care s-au ocupat de proiectul informatizării sistemului, România a pierdut 400 – 500 de milioane de euro anual, din cauza fraudelor din sistem.

În momentul în care un pacient se prezintă la medicul de familie sau la policlinică, spital sau orice furnizor de servicii medicale, cardul este introdus într-un cititor special care va transmite în timp real, în Baza centrală, datele asiguratului, ale furnizorului, și ora vizitei la medicul respectiv.


Dacă o persoană merge la spital și de acolo este trimis pentru investigații la zece ”uși diferite” (radiografie, electrocardiogramă, analize de sânge, RMN etc.), de exemplu, toate aceste puncte de oprire vor fi înregistrate automat și transmise în bază.

Astfel, nu vor mai putea fi decontate consultații și rețete care nu au existat.

Fiecare asigurat va avea posibilitatea să identifice personal și apoi să sesizeze eventuala folosire ilegală a datelor sale, la sfârșitul anului, când primește de la Casa Națională de Asigurări o scrisoare ce conține toate evenimentele înregistrate pe numele său – va putea identifica astfel servicii trecute în plus, precum și rețetele eliberate pe numele său (figurează doar eliberarea rețetei, nu sunt enumerate medicamentele).

Cardul face parte din sistemul informatizat din sănătate, care are trei componente:

  • Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI)
  • Rețeta electronică
  • Cardul de sănătate
Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: