fbpx

Analiză

Observații pe scăderea cu 5,1% a PIB pe primele 3 trimestre

Produsul Intern Brut pe al treilea trimestru din 2020 a consemnat o scădere de -6% atât în termeni reali cât și pe seria ajustată sezonier… Mai mult

15.11.2020

Europa

Comisia Europeană: În România există riscul ca școala online să agraveze inegalitățile deja accentuate. Observațiile de țară

“Există riscul ca din cauza trecerii la învățarea la distanță să se agraveze inegalitățile deja accentuate”, avertizează Comisia Europeană, în Monitorul educației și formării profesionale… Mai mult

12.11.2020

La obiect

GFK: România, statul UE cel mai lovit de pandemie în puterea de cumpărare. Disparitățile regionale

România a fost cel mai afectat stat de pandemie din UE la nivelul puterii de cumpărare a consumatorilor, potrivit unui studiu publicat la nivel european… Mai mult

11.11.2020

La obiect

Septembrie 2020 – În pofida pandemiei, avansul salariului real revine la peste 5 procente

Potrivit datelor publicate de INS, câștigul salarial mediu brut din luna septembrie 2020 a fost de 5.414 lei, cu 77 de lei sau 1,4% mai… Mai mult

10.11.2020

Proiectul Predoiu de desființare a Secției speciale: Imunitate pentru magistrați

de Vladimir Ionescu , 4.2.2020

Proiectul de desființare a Secției speciale pentru investigarea infracțiunilor comise de magistrați a fost lansat marți, de Ministerul Justiției, în dezbatere publică. Acesta aduce o modificare esențială a procedurii de anchetare a magistraților, modificare ce introduce un element politic în anchetarea magistraților – conform proiectului, punerea în mișcare a acțiunii penale față de un judecător sau procuror se face cu autorizarea prealabilă a procurorului general. 

Este o imunitate acordată magistraților, mai puternică chiar decât cea de care se bucură parlamentarii – în cazul aleșilor este vorba despre un vot al plenului camerei din care face parte cel a cărui urmărire penală o cer procurorii. În cazul magistraților, anchetarea poate fi blocată de un singur om – procurorul general. Acesta este numit la propunerea ministrului Justiției, adică a unui om politic.

Acum nu este nevoie de o astfel de autorizare prealabilă, ci doar de încuviințarea Secției pentru judecători sau, după caz, a Secției pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii, dar nu pentru anchetare, ci pentru perchiziționarea, reținerea sau arestarea unui magistrat.

În caz de flagrant, mai spune legea în vigoare, judecătorii și procuroriipot fi reținuți și supuși percheziției potrivit legii în vigoare, Secția pentru judecători sau, după caz, Secția pentru procurori, fiind informată de îndată de organul care a dispus reținerea sau percheziția.

Reamintim că Secția specială a fost înființată de fosta coaliția PSD – ALDE și a fost considerată periculoasă de către Comisia Europeană și Comisia de la Veneția, întrucât putea fi folosită ca instrument de presiune și control politic asupra magistraților.

De asemenea, proiectul prevede și încuviințarea de către Secțiile din CSM a trimiterii în judecată a magistrațiilor, un fel de al doilea filtru în calea tragerii la răspundere penală a unui magistrat.

Principalele modificări propuse de Ministerul Justiției pentru a intra în vigoare odată cu desființarea Secției speciale:

  • punerea în mișcare a acțiunii penale față de un judecător sau procuror se face cu autorizarea prealabilă a procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție;
  • trimiterea în judecată a judecătorilor și procurorilor se încuviințează de Secția pentru judecători sau, după caz, de Secția pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii, inclusiv în cazul magistraților care sunt membri aleși ai Consiliului;
  • Secțiile Consiliului Superior al Magistraturii se pronunță asupra cererilor de încuviințare a trimiterii în judecată în termen de 15 zile de la primirea sesizării și de îndată după primirea sesizării, în cazul cererilor de încuviințare a percheziției, reținerii, arestării preventive sau arestului la domiciliu;
  • în caz de egalitate de voturi, cererea se consideră respinsă;
  • dacă magistratul la care se referă cererea este unul dintre membrii aleși ai CSM, acesta nu are drept de vot la soluționarea respectivei cereri.

Cum explică ministerul, în Expunerea de motive, introducerea acestor prevederi:

  • În scopul asigurării unei protecții adecvate a magistraților împotriva presiunilor exercitate asupra lor, împotriva abuzurilor săvârşite prin sesizări/denunțuri arbitrare, proiectul de lege prevede instituirea unor mecanisme suplimentare, cu rol de garanție, în cazul în care  aceștia au calitatea de suspect în dosare penale, reglementarea propusă asigurând, totodată, un echilibru între aceste garanții și necesitatea unui mecanism efectiv în materia răspunderii penale a magistraților, în situația existenței unor probe sau indicii temeinice din care rezultă suspiciunea rezonabilă că persoana în cauză a săvârșit o infracțiune.
  • Mecanismele propuse contribuie la sporirea garanțiilor de independență recunoscute magistraților, ţinând seama de faptul că judecătorul trebuie să își exercite funcția judiciară în mod independent, pe baza propriei aprecieri a faptelor şi în concordanţă cu spiritul legii, fără influențe externe, sugestii, presiuni, amenințări şi fără vreun amestec, direct sau indirect, indiferent de la cine ar proveni şi sub ce motiv, aspecte subliniate pregnant și în documentele internaționale; totodată, reglementările legale trebuie să asigure independența și autonomia efectivă a procurorilor și să stabilească garanții adecvate în acest sens, procurorii având îndatorirea de a acționa în mod echitabil, imparțial și obiectiv.

Se revine la organizarea anterioară – competența DNA pentru faptele de corupție ale magistraților

De asemenea, proiectul stabilește revenirea în competența DNA a investigațiilor privind faptele de corupție ale magistraților:

De la data intrării în vigoare a prezentei legi, sunt de competenţa Direcţiei Naţionale Anticorupție și infracţiunile prevăzute în Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de corupţie, cu modificările şi completările ulterioare, dacă, indiferent de valoarea pagubei materiale ori de valoarea sumei sau a bunului care formează obiectul infracţiunii de corupţie, sunt săvârșite de judecătorii Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, de ceilalți judecători şi procurori, inclusiv de judecătorii şi procurorii militari şi de cei care au calitatea de membri ai Consiliului Superior al Magistraturii.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 4.2.2020

2 comentarii

  1. rocambole
    4.2.2020, 9:35 pm

    AM CAZUT DIN LAC IN PUT !

  2. rocambole
    4.2.2020, 9:39 pm

    AM CAZUT DIN LAC IN PUT !

    PREDOIU VERSUS IORDACHE: ACEEASI MARIE DAR CU ALTA PALARIE !

Lăsați un comentariu


Europa

Încrederea în economia zonei euro a scăzut în noiembrie pentru prima dată în ultimele şapte luni

Vladimir Ionescu

Încrederea în economia zonei euro a scăzut în noiembrie pentru prima dată în ultimele şapte luni, după ce al doilea val al pandemiei de coronavirus… Mai mult

Stiri

Guvernul relaxează condițiile în care retailerii lansează perioade de reduceri masive

Vladimir Ionescu

Condițiile pe care retailerii trebuie să le respecte pentru cele două campanii anuale de soldare vor fi înlesnite printr-o Ordonanță de Urgență care se află… Mai mult

Stiri

6 ani închisoare pentru mită 6,3 milioane euro – Lucian Duță, fost președinte CNAS, condamnat în primă instanță

Vladimir Ionescu

Fostul preşedinte al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS) Lucian Duţă a fost condamnat, vineri, de Tribunalul Bucureşti, la şase ani de închisoare pentru… Mai mult

Stiri

Dosarul ANRP – lista celor 10 condamnări dictate de Curtea de Apel

Vladimir Ionescu

Fostul preşedinte al Autorităţii Naţionale pentru Restituirea Proprietăţilor (ANRP) Crinuţa Dumitrean a fost condamnată, vineri, de Curtea de Apel Bucureşti, la şase ani şi trei… Mai mult

Stiri

CRONICILE de sâmbătă dimineața

Redacţia

Cele 5 titluri de mai jos (linkuri către texte) sunt mai mult decât niște teasere: sunt sinteze sau abordări în rezumat ale câtorva din  articolele… Mai mult

Stiri

Autostrada Lugoj-Deva, tehnic imposibil de finalizat în termenul asumat la UE – Pro Infrastructura

Alexandra Pele

Asociația Pro Infrastructură susține că CNAIR este pe cale de a anula licitația pentru finalizarea Autostrăzii Lugoj-Deva, mai exact cei 13 kilometri unde ar trebui… Mai mult

Stiri

Lege promulgată: 80% din redevența pentru ape minerale revine autorităților locale

Raluca Florescu

Un procent de 80% din fiecare redevenţă minieră cuvenită bugetului de stat va fi transferat autorităţii locale pe al cărui teritoriu administrativ se desfăşoară exploatarea… Mai mult