Guvernul a aprobat în ședința de joi proiectul de Lege privind asigurarea unui nivel minim global de impozitare a grupurilor de întreprinderi multinaționale și a grupurilor naționale de mari dimensiuni.
Proiectul transpune în legislația națională o Directivă europeană în domeniu.
Proiectul instituite reguli privind societatea care are obligația asigurării unui nivel de impozitare
jurisdicțional la nivelul grupului care respectă cota minimă de impozitare de 15% și se aplică entităților situate în Uniune care sunt membre ale unor grupuri de întreprinderi multinaționale sau ale unor grupuri exclusiv naționale de mari dimensiuni care ating pragul anual al veniturilor consolidate de cel puțin 750 000 000 euro.
Problema pe care o ridică acest proiect de lege
Anticipând apariția acestui proiect de lege, Dan Bădin, partener Deloitte România, a vorbit marți, la conferința organizată de CursDeGuvernare pe marginea proiectului de Buget 2024, despre o mare problemă pe care o generează transpunerea în legislația românească a Directivei europene.
Acest proiect ”dublează” practic impozitul pe cifra de afaceri, recent adoptat de guvern, care intră în vigoare de la 1 ianuarie 2024.
Cu referire la impozitul pe cifra de afaceri, Dan Bădin afirma: ”Nu mai vorbesc de corelarea cu celelalte legi. Vine impozitul minim global de la 1 ianuarie. Care și cum se vor cupla cele două legi, impozitul pe cifra de afaceri și impozitul minim global? Cum?
Dar ce se întâmplă cu impozitul pentru domeniul de petrol și gaze și pentru bănci, unde se vorbește că acolo este un impozit suplimentar și nu mai este oarecum asimilat impozitului pe profit? Deci, nu a fost făcută o aliniere între două legi care trebuie să intre în vigoare la același moment, 1 ianuarie 2024. Companiile nu știu ce se va întâmplă și cum se va aplica.”
Impozitele instituite prin proiectul aprobat joi de guvern
Prin eliminarea unei părți substanțiale a avantajelor legate de transferul profiturilor către jurisdicții cu
impozitare zero sau foarte scăzută, reforma privind impozitul minim global va crea condiții de concurență
echitabile pentru întreprinderile din întreaga lume și va permite jurisdicțiilor să își protejeze mai bine bazele de impozitare.
Se instituie impozitul suplimentar, pe baza măsurilor comune pentru impozitarea efectivă minimă a
grupurilor de întreprinderi multinaționale și a grupurilor naționale de mari dimensiuni constând într-o:
- regulă de includere a veniturilor (IIR) potrivit căreia o societate-mamă a unui grup de întreprinderi multinaționale sau a unui grup național de mari dimensiuni este obligată să calculeze și să plătească partea sa alocabilă din impozitul suplimentar pentru entitățile constitutive ale grupului care sunt impozitate la un nivel redus;
- regulă a profiturilor subimpozitate (UTPR), potrivit căreia o entitate constitutivă a unui grup de întreprinderi multinaționale datorează un impozit care este înregistrat ca o cheltuială suplimentară
egală cu partea din impozitul suplimentar care nu a fost perceput în temeiul IIR la nivelul societății mamă pentru entitățile constitutive ale grupului care sunt impozitate la un nivel redus.
Totodată, se instituie un impozit suplimentar național care se datorează pentru profitul excedentar al
entităților constitutive, situate în România, care sunt impozitate la un nivel redus.
Contribuabilii ce datorează acest impozit
Pentru a asigura compatibilitatea cu dreptul primar al Uniunii, și, în special, cu principiul libertății de stabilire, prevederile prezentei legi se aplică entităților rezidente într-un stat membru, precum și entităților nerezidente ale unei societăți-mamă situate în statul membru respectiv.
În acest scop, impozitarea minimă se aplică entităților situate în Uniune care sunt membre ale unor grupuri de întreprinderi multinaționale sau ale unor grupuri exclusiv naționale de mari dimensiuni care ating pragul anual al veniturilor consolidate de cel puțin 750 000 000 euro.
Entități excluse de la prevederile legii
Aceste entități sunt denumite „entități constitutive”. Anumite entități sunt excluse pe baza scopului și a statutului lor specific. Prin urmare sunt excluse:
entitățile guvernamentale, organizațiile internaționale, fondurile de pensii, organizațiile nonprofit, fondurile de investiții care sunt societăți-mamă finale și vehiculele de investiții imobiliare, precum și alte entități deținute de acestea în proporție de 95% care operează exclusiv sau aproape exclusiv în scopul de a deține active sau de a investi fonduri în beneficiul acestor entități sau care desfășoară exclusiv activități auxiliare celor desfășurate de entitatea sau de entitățile menționate anterior.
Cotă minimă impozitare de 15%
Proiectul instituite reguli privind societatea care are obligația asigurării unui nivel de impozitare
jurisdicțional la nivelul grupului care respectă cota minimă de impozitare de 15%.
Atunci când societatea mamă-finală are sediul în Uniune, aceasta are obligația de a aplica IIR părții sale alocabile din impozitul suplimentar care vizează entitățile constitutive impozitate la nivel redus ale grupului de întreprinderi multinaționale, indiferent dacă aceste entități sunt situate în interiorul sau în afara Uniunii.
În anumite circumstanțe, obligația de a aplica IIR revine altor entități de nivel inferior, situate în Uniune, respectiv societăților mame-intermediare, societăților – mamă deținute parțial.
Directiva prevede reguli privind aplicarea UTPR. Astfel, în cazul în care societatea mamă-finală este o
entitate exceptată sau are sediul într-o jurisdicție în care nu se aplică IIR calificată, entitățile constitutive ale grupului trebuie să aplice UTPR pentru orice valoare reziduală a impozitului suplimentar care nu a făcut obiectul IIR, proporțional prin aplicarea unei formule de alocare în funcție de numărul de angajați și valoarea totală a imobilizărilor corporale.
Proiectul de lege trebuie aprobat de Parlament și promulgat, termenului de transpunere de către statele membre este cel târziu până la 31 decembrie 2023.
***