Aplicaţia mobilă ROeID, care asigură identitatea digitală și permite gestionarea printr-un login unic a tuturor conturilor pentru serviciile publice, a fost lansată joi, de Ministerul Cercetării, Inovării şi Digitalizării împreună cu Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR).
Proiectul a costat 74 de milioane de lei, fonduri europene, și a fost finalizat înainte de termenul programat, care era august 2023.
Aplicaţia facilitează autentificarea în toate platformele digitale pe care statul român le administrează, dar şi conectarea la alte platforme digitale guvernamentale din întreaga Uniune Europeană.
Aplicaţia oferă accesarea centralizată, simplă şi fără efort, a tuturor serviciilor publice digitale printr-o aplicaţie mobilă – fără să mai fie nevoie să reţinem zeci de conturi şi parole diferite. Beneficiile evidente ale acestei aplicaţii sunt rapiditatea, uşurinţa în utilizare şi eficienţa.
Noua aplicaţie mobilă ROeID va fi disponibilă în Google Play Store şi Apple App Store, iar versiunea beta este disponibilă de astăzi doar pentru sistemele Android.
Pașii necesari pentru crearea contului ROeID:
- o fotografie a cărţii de identitate
- un selfie
- un video scurt
„Proiectul este unul european, în valoare totală de 74 de milioane de lei, un proiect vital care are termen de finalizare luna august 2023. Noi am accelerat procedurile astfel încât la nivelul lunii mai să avem această versiune Beta, ca utilizatorii din România să o poată testa. Este un proiect important, un pas pe care România trebuia să îl facă. Vom marca astfel, un nou pas spre digitalizarea ţării. Un lucru important de specificat este că aplicaţia reprezintă un beneficiu şi pentru românii din Diaspora. Un român din Diaspora şi fără cont bancar în România va putea prin contul creat pe Ghişeul.ro să îşi rezolve toate problemele privind taxele sau impozitele bancare, plăţi la ANAF sau emiterea gratuită a cazierului judiciar. Serviciile care sunt online dar până acum necesitau deplasarea la ghişeu, vor fi disponibile prin ROeID”, a declarat ministrul Cercetării, Inovării şi Digitalizării, Sebastian Burduja, citat într-un comunicat transmis de instituție.
(Citește și: „Cadrul pentru identitatea digitală europeană, lansat de Comisia Europeană„)
Avantajele Identității Digitale
- Până acum, fiecare dintre noi mergea în faţa unui funcţionar, prezenta cartea de identitate, iar funcţionarul verifica imaginea şi datele validând astfel identitatea persoanei, arată comunicatul de presă al Ministerului Cercetării.
- Prin identitatea digitală ROeID, cetăţenii se vor autentifica online, digital, direct printr-un singur set de credenţiale. Aplicaţia mobilă ROeID este un instrument de bază în digitalizarea tuturor serviciilor publice.
- ROeID va putea fi folosită în platformele gestionate de instituţiile publice aşa cum folosim acum contul Facebook sau Google pentru a ne autentifica în alte platforme private. Platformele digitale guvernamentale vor avea opţiunea de login, de conectare cu ROeID, marcată printr-un buton specific – Autentificare cu ROeID.
„Autoritatea pentru Digitalizarea României vine cu o a doua aplicaţie anul acesta, în sprijinul cetăţenilor. Încercăm să menţinem această tendinţă, pentru a simplifica cât mai multe proceduri. Vrem să creăm un ecosistem centralizat, o bază aferentă serviciilor publice. Avem strategia şi legislaţia stabilite, rămâne doar să implementăm proiecte importante care să sprijine oamenii în interacţiunea lor digitală cu administraţia”, a declarat Dragoş-Cristian Vlad, preşedintele ADR.
În contextul adăugării în platforma Ghişeul.ro a posibilităţii plăţii poliţelor obligatorii de asigurare împotriva dezastrelor naturale, prezentă la conferinţa de lansare a ROeID, Nicoleta Radu director general al PAID România, a adăugat că “accesibilizarea serviciilor publice este din ce în ce mai uşoară. Proiectele recente de digitalizare arată că parteneriatele public-privat pot exista şi în România şi sunt de succes”.
Modelul estonian
În Estonia, doar căsătoria și divorțul nu pot fi făcute online. În rest, orice interacțiune cu statul estonian poate fi realizată digital la orice oră, de oriunde.
Digitalizarea societății estoniene a început în 2000, cu declararea online a veniturilor și dispariția ghișeelor și a cozilor.
În prezent, aproximativ 98% din serviciile publice estoniene pot fi accesate online, de acasă, din fața calculatorului sau direct de pe telefonul mobil. Astfel, prin digitalizarea acestor procese, s-au salvat bani și timp. Se estimează că statul estonian a economisit aproximativ 2% din produsul intern brut, iar fiecare cetățean a câștigat cinci zile pe an pentru că nu s-a mai plimbat pe la ghișee.
****
4 răspunsuri
Aplicația îmi spune că am cartea de identitate expirata. Fals. Și nu pot continua. Am incercat de mai multe ori.
Fiind trecut de 60 de ani, am cartea de identitate valabilă până în anul 2078, însă aplicația îmi spune că actul de identitate nu mai este valabil și trebuie reînnoit. Cei care au făcut aplicația n-au auzit de prevederile art. 16 din OUG nr. 97/2005, republicată?!
Aplicatia NU e functionala,nu pot trece de scanarea C.I.ma pune sa repet scanarea pana declara ca e expirat si e valabil pana in 2080.
Se lauda cu ceva ce NU functioneaza corect si te scoate din sarite cand vezi asa ceva.
Pacalicilor…am fost cea de-a 59-a persoana care s-a înregistrat pe minunata aplicație. In prima zi de cand s-a anuntat lansarea, cu surle si trambite. 😀😀😀
EROARE!!! Nu le place poza…😀😀😀
Sunt doar curioasa cum te identifici la ANAF, în condițiile în care se știe la ANAF nu te poți autentifica de pe IPhone și Android…😀😀😀
Ăștia sunt ERORI UMANE…😀😀😀