Procedura pentru ajutor de stat în HoReCa au apărut în Monitorul Oficial
duminică

24 octombrie, 2021

Procedura ajutorului de stat pentru HoReCa a apărut în Monitorul Oficial. Detaliile

15 iunie, 2021

HoReCa ajutor de stat

Ministerul Economiei a publicat Procedura de implementare a schemei de ajutoare de stat pentru sectorul HoReCa și turism, în Monitorul Oficial.

Schema de ajutor de stat pemntru HoReCa și turism  este prevăzută în Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 224/2020 și include măsuri pentru acordarea de sprijin financiar și pentru întreprinderile din domeniul alimentației publice și organizării de evenimente, a căror activitate a fost afectată de pandemia COVID-19.


Procedura de implementare a schemei de ajutor de stat pentru HoReCa a fost aprobată prin ordinul ministrului Economiei nr. 991/2021.

Ministerul Economiei urmează să anunțe perioada de înscriere, care va implica completarea formularului în vederea obținerii finanțării și se va face on-line, la https://granturi.imm.gov.ro/auth/login.

Schema HoReCa se derulează până la 31 decembrie 2021, iar plata ajutoarelor se va face până  cel târziu la data de 30 iunie 2022, în limita creditelor bugetare.

Bugetul total al schemei de ajutoare HoReCa este de 2,5 miliarde de lei, dar numai un miliard de lei este asigurat sub formă de credite bugetare.

(Citiți și: „Analiză Termene.ro: Cifra de afaceri din industria HoReCa a scăzut cu 35% în 2020”)


Restul de 1,5 miliarde de lei sunt credite de angajament și este necesară o rectificare bugetară pentru transformarea lor în credite bugetare, care să asigure plățile.

Etapele înscrierii pentru obținerea ajutorului de stat

Cele două etape ale înscrierii sunt:

  • Soclitianții își crează profilul, user și parol, unde aplicanții vor înregistra cu semnătură  electronică atât datele reprezentantului legal/împuternicitului, cât și datele întreprinderii  eligibile. Beneficiarii care au deja profiluri create pentru ajutoarele COVID-19 pe baza OUG nr. 130/2020 vor putea folosi respectivul profil în cadrul schemei HoReCa.
  • Cu profilul, user și parolă generate în prima etapă, solcitanții vor completa formularul electronic de înscriere. Și vor încărca raportul de expertiză contabilă  extrajudiciar, semnat electronic de expertul contabil, sau a raportul de audit (de asigurare), semnat electronic de auditorul financiar.

Beneficiarii HoReCa eligibili (codurile CAEN)

Prin Legea de aprobare a OUG 10/2021, s-a introdus un al 13-lea cod CAEN în rândul beneficiarilor: 8230 – activitati de organizare a expozitiilor, târgurilor si congreselor.

(Citiți și: „DOCUMENT / Procedura de implementare a schemei de ajutor de stat pentru HoReCa – în consultare publică

Se adaugă beneficiarii:

  • ghizii de turism care au desfășurat activități pe codul CAEN 7990,
  • agenții de turism licențiate care desfășoară activități conform codurilor CAEN 7911, 7912, 7990,
  • structuri de primire turistice cu funcțiuni de cazare clasificate, care desfășoară activități conform codurilor CAEN 5510, 5520, 5530, 5590,
  • structuri de alimentație, care desfășoară activități conform codurilor CAEN 5610, 5621, 5629, 5630.

(Citiți și:”Atenție la ”V”: Economia – și România odată cu ea – își revine la valoarea din 2019, dar la o cu totul altă calitate. Au apărut CRONICILE 90 – titlurile și autorii”)

Beneficiarii schemei de ajutor de stat au obligația de a desfășura activitatea pentru care au obținut finanțare cel puțin 6 luni sau 12 luni de la data  primei plății, în cazul în care valoarea grantului este mai mare de echivalentul în lei al sumei de 200.000 euro, dacă prin acte normative nu se instituie restricții de natură a impune suspendarea ori întreruperea activității comerciale.

Perioada de suspendare ori întrerupere a activității comerciale nu se ia în calcul la determinarea termenului de 6 luni, respectiv 12 luni de la data primei plăți.

Alte prevederi ale schemei HoReCa:

  • Se acordă ajutoare de stat HoReCa plafonate la 800.000 de euro fiecare, dar ajutoarele însumate primite de o firmă și prin alte scheme nu trebuie să depășească 1,8 milioane de euro (noul prag setat de Comisia Europeană în cadrul temporar).
  • Valoarea ajutoarelor va fi de 20% din scăderea activității beneficiarului în anul 2020 comparativ cu anul 2019.
  • Dacă valoarea însumată a cererilor de finanțare depășește creditul de angajament sau bugetar alocat pentru schemă, angajarea, respectiv plata către beneficiari se vor face proporțional, prin raportarea sumei aprobate pentru fiecare beneficiar la suma totală a cererilor de finanțare aprobate – conform noii OUG 10/2021.
  • Dacă volumul solicitărilor depășește bugetul alocat schemei vor scădea și ajutoarele obținute individual.
  • Beneficiarii trebuie să-și facă rapoarte pe banii lor pentru accesarea ajutoarelor de stat
  • Solicitanții trebuie să-și certifice baza de calcul pentru ajutor cu un expert contabil sau un auditor financiar.
  • Potrivit Ordonanţei de urgenţă nr. 224/2020 privind unele măsuri pentru acordarea de sprijin financiar pentru întreprinderile din domeniul turismului, alimentaţiei publice și organizării de evenimente, a căror activitate a fost afectată în contextul pandemiei de COVID-19, cu modificările și completările ulterioare, baza de calcul a ajutorului va trebui certificată şi asumată de către un expert contabil sau o societate de expertiză contabilă, membri CECCAR, selectați şi remunerați de către aplicant.
  • Baza de calcul poate fi certificată, la alegere, de către un auditor financiar sau o firmă de audit, membri ai Camerei Auditorilor Financiari din România, selectați şi remunerați de către aplicant.
Îți mulțumim că citești cursdeguvernare.
Abonează-te la newsletter aici.

Ministerul Economiei face apel la potențialii beneficiari să pregătească din timp raportul de expertiză contabilă, întocmit conform reglementărilor CECCAR – Standardului profesional nr. 35 „Expertize contabile” sau, după caz, a raportului de audit, întocmit conform ISRS 4400 „Misiuni pe baza procedurilor convenite”.

Alături de raport, ar trebui întocmită și anexa la acesta (raportul sinteză), asumat de expertul contabil/auditorul financiar. Anexa la raport va fi realizată conform Anexei nr. 7 la procedura de implementare a schemei, care este în consultare publică.

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

   ”Nu știm ce și unde vom fi atunci: dar timp de 25 de ani, această publicație trimestrială (format A4, peste 200 de pagini într-o realizare premium)...

rrr