fbpx Modifică Setările

Analiză

Ce și cât înseamnă, de fapt, majorarea cu 10% a punctului de pensie

Creșterea de 10% a punctului de pensie începând cu luna septembrie de la 1.265 lei la 1.391 lei ar echivala la nivel bugetar cu o… Mai mult

03.08.2020

La obiect

Cea mai mare economia a lumii a intrat oficial în recesiune. Scădere de 32,9% de PIB în trimestrul al doilea din 2020

Economia americană a înregistrat cel mai abrupt declin trimestrial de la cel de-Al Doilea Război Mondiale încoace, de la lansarea acestui set de date. Nici… Mai mult

30.07.2020

La obiect

Stadiul celor 85 de proiecte fazate de România pentru a nu pierde finanțarea europeană

România mai are trei ani și jumătate la dispoziție pentru a finaliza cele 85 de proiecte fazate din fonduri europene, aferente exercițiului bugetar 2014-2020, valoarea… Mai mult

29.07.2020

La obiect

Vaccinul împotriva coronavirus – noua miză supremă în jocul geopolitic, egală cu tehnologia militară

Cine primește primul vaccinul contra coronavirusului? Lăsând retorica deoparte, răspunsul ține de geopolitică și de bani. O analiză Politico arată că goana după vaccin nu… Mai mult

29.07.2020

Guvernul exersează prohodul autostrăzii Iași – Tg.Mureș: Operațiunea ”Totul pentru PPP-ul de pe Ploiești – Brașov”

de Razvan Diaconu , 1.11.2018

Un oficial al Ministerului Transporturilor transmite din nou semnale că guvernul Nu vrea să demareze proiectul autostrăzii A8 (Iași-Tg.Mureș) și că în acest moment se pregătesc justificări ca prima conexiune rutieră de mare viteză prin Moldova să fie, măcar ca teorie de lucru, autostrada A13 (Bacău-Brașov).

Asta ar constitui un argument în plus pentru autorități să convingă un investitor privat să intre în proiectul PPP Ploiești- Brașov.

Există însă câteva probleme care ar putea nu doar să dea peste cap intențiile autorităților, ci să și blocheze orice autostradă peste Carpați spre Moldova:

  • A13 (Brașov-Bacău) se află pe locul 10 în topul priorităților de infrastructură rutieră conținut de Master Plan, iar demararea acesteia echivalează cu modificarea unui document strategic al Guvernului României. Situație care demonstrează justețea solicitării formulate încă din 2013 de către Comisia Europeană, care a dorit, degeaba însă- ca Masterplanul să fie un document politic, asumat de către toate formațiunile parlamentare tocmai pentru a nu fi modificat de o guvernare sau alta.
  • Declarațiile privind costul foarte ridicat al A8 anulează practic șansele ca parte din autostradă (Iași-Tg.Neamț) să fie realizată prin PPP, așa cum a anunțat în octombrie Comisia Națională de Strategii și Prognoză.
  • Tot anul 2018, asociațiile ”Moldova vrea autostradă” și ”Împreună pentru A8” au organizat marșuri și proteste pentru demararea acestui proiect, au lansat în octombrie o campanie de semnături în acest sens, iar în Parlament a fost depus un proiect de lege, deja avizat de comisia de specialitate din Camera Deputaților, de  aprobare a investiției Autostrada Tg. Mureș-Iași.

Argumente fără susținere

Prezent la conferința EuroIMPACT, organizată de Institutul European din România (IER), în parteneriat cu StartupCafe.ro și HotNews.ro, Cătălin Costache, Director General la Direcția Generală Organismul Intermediar – Direcția Accesare Fonduri din cadrul Ministerului Transporturilor, a vorbit despre fondurile europene disponibile pentru infrastructura rutieră a României și despre proiectele pe care ministerul le va înainta în anul ce vine la Comisia Europeana pentru a primi finanțare nerambursabilă.

(Citiți și: ”A apărut: Sumarul CRONICILOR Curs de guvernare ”)

Legat de autostrada A8 Tg Mureș – Iași care ar urma să lege Moldova de Vest, oficialul de la Transporturi a susținut că aceasta este foarte scumpă.

„Vorbim de o secțiune de autostradă între Târgu Mureș, Iași și Ungheni, la granția cu Republica Moldova, estimată la aproximativ 9 miliarde de euro, din care grosul, aproape 7 miliarde de euro, este în zona muntoasă, între Târgu Mureș și Târgu Neamț. Proiectul este prins în portofoliul extins al POIM. Într-adevăr studiul de fezabilitate poate fi finanțat și ministerul poate depune o cerere de finanțare pentru revizuirea SF-ului, să fie foarte solid, cu studiile tehnice, de trafic, economice. Totuși, când vorbim de 7 miliarde de euro, nici măcar o nouă perioadă de programare nu ar fi suficientă să acopere legătura Târgu Mureș – Târgu Neamț”, a spus oficialul din MT.

Nu este clar de unde are Cătălin Costache estimarea de cost anunțată. În documentul oficial, Master Planul General de Transport, estimarea de cost a autostrăzii A8 este de 4 miliarde euro.

Același document demonstrează că cele două proiecte fac parte din categorii diferite de priorități ale UE: A8 este parte componentă a TEN-T Core (rețeaua transeuropeană prioritară), iar A13 din rețeaua TEN-T Comprehensive (rețeaua adiacentă).

Acesta a mai precizat că la nivelul Ministerului Transporturilor s-a pornit o analiză vizavi de posibilitățile de a asigura o legătura a Moldovei cu Transilvania pe rute alternative „în cel mai rapid mod cu putință, în condiții de eficiență economică și protecția mediului.

„Practic, natural, sunt trei legături cu Moldova – pe la Vatra Dornei, pe la Bicaz și pe la Oituz. Toate cele trei sunt în analiză la momentul acesta și, fără să sar la o concluzie, un raport va fi prezentat public vizavi de alternative pentru a finanța legătura cu Moldova”, a spus Cătălin Costache.

Indiferent de soluția decisă, există o problemă de principiu la toate rutele analizate: A8 are un Studiu de Fezabilitate expirat, A13 nu are niciun SF.

Pro Infrastructură: „Schimbarea e făcută să fie adus trafic pe PPP-ul de pe Valea Prahovei”

Asociația Pro Infrastructură, una dintre cele mai active ONG-uri care monitorizează proiectele de infrastructură din țară, nu vede cu ochi buni posibila schimbare de strategie pentru autostrada care să lege Moldova de Vest.

„Asociația Pro Infrastructura nu poate fi de acord cu așa ceva care nu respectă MasterPlanul adoptat”, a declarat pentru HotNews.ro Ionuț Ciurea (foto), președinte executiv al Asociației.

„Nu va fi o analiză realistă, e făcută doar pentru Comarnic – Brașov, pentru a mai aduce trafic pe acel proiect pe care vor să-l facă iar prin Parteneriat Public Privat. Vom ajunge ca de la Iași la București să trecem munții de două ori”, a mai spus reprezentantul API.

Cătălin Drulă, deputat USR: „O nouă încercare de a bloca autostrada A8 Tg. Mureș-Iași”

Deputatul Cătălin Drulă susține că demersul Transporturilor de a deprioritiza A8 aduce aminte de perioada lui Dan Șova la frăiele infrastructurii când multe din proiecte au fost blocate sau întârziate, în prin plan punându-se PPP-ul Comarnic – Brașov, proiect eșuat ulterior.

„Asistăm la o nouă încercare de a bloca autostrada A8 Tg. Mureș-Iași prin promovarea rutei alternative Brașov-Bacău. Este o obsesie a guvernărilor PSD – a făcut-o Dan Șova, acum o face și Lucian Șova – este explicația cea mai clară pentru sabotarea A8 de către PSD”, a declarat Cătălin Drulă, citat de HotNews.

„Master Plan-ul spune clar că A8 este prioritar. Se tot scoate în față costul foarte mare, deși nu avem un studiu de fezabilitate bine făcut care să estimeze aceste costuri cu precizie. Și să aleagă acele soluții și compromisuri inteligente. Până la urmă, culoare mari de transport europene au pe cele mai dificile tronsoane, viteze mai mici de proiectare și lățimi mai reduse. Spre exemplul, tunelul Mont-Blanc dintre Franța și Italia are o singură bandă pe sens pe cei 11,6km”, detaliază deputatul USR.

„Nu avem astăzi un studiu de fezabilitate temeinic și corect făcut, deși există fonduri europene și Comisia mai că nu se roagă de noi să le luăm. Dar Șova și PSD sabotează permanent proiectul autostrăzii Tg. Mureș-Iași și, iată, acum vor să vină și cu un pseudo-studiu care să ne convingă că mai bine n-o facem”, a declarat Cătălin Drulă.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 1.11.2018

Lăsați un comentariu


Stiri

Rectificare bugetară: Deficitul – revizuit de la 6,7% din PIB la 8,6% din PIB. Economia va consemna o scădere de 3,8% din PIB în 2020

Alexandra Pele

A doua rectificare bugetară din acest an a fost construită pe o prognoză revizuită a evoluției economiei. Deficitul bugetar a fost majorat de la 6,7%… Mai mult

Europa

Franța își sporește prezența militară în Mediterana, cu scopul ”evaluării autonome” a acțiunilor Turciei

Iulian Soare

Franţa a trimis două nave ale Marinei militare şi două avioane de vânătoare Rafale în estul Mării Mediterane, a anunțat joi ministrul francez al Apărării,… Mai mult

Stiri

Gaze din Marea Neagră: Prima platformă de extracție a BSOG este pe jumătate gata – Gazoductul spre țărm, terminat în acest an

Adrian N Ionescu

Compania petrolieră Black Sea Oil&Gas (BSOG), concesionarul perimetrului XV Midia de gaze naturale din Marea Neagră, a realizat 33% din proiectul de investiție în exploatarea… Mai mult

Stiri

Belarus nu e Ucraina – șanse infime pentru succesul unei revoluții portocalii la Minsk

Razvan Diaconu

Scenele din Belarus cu protestatari care ridică baricade în stradă pentru a opri atacurilor poliției evocă o altă revoltă produsă în zona-tampon dintre Rusia și… Mai mult

Europa

Banca Internaţională de Investiţii, controlată de Rusia, împrumută Schaeffler AG, un lider german al piețelor europene, inclusiv în România

Adrian N Ionescu

Banca Internaţională de Investiţii (IIB) a aprobat un împrumut de 50 de milioane de euro grupului german Schaeffler AG, unul dintre producătorii proeminenți de componente… Mai mult

Stiri

Avertisment Administrația Porturilor Maritime: La Constanța e depozitat de 9 ori mai mult azotat de amoniu decât a explodat la Beirut

Vladimir Ionescu

Aproape 26.000 de tone de azotat de amoniu sunt depozitate în Portul Constanța, a anunțat joi  Administrația Porturilor Maritime, care a atras atenția că toți… Mai mult

Europa

Spania / Prăbușire a sectorului ce contribuie cu 12% la PIB: aproape 98% mai puțini turiști străini în iulie, față de anul trecut

Iulian Soare

Numărul de turiști străini în Spania a fost în iulie a fost similar celui din iunie, de 204.926, cu aproape 98%, comparativ cu aceeași lună… Mai mult