fbpx

La obiect

Date INS pe S1 / Economia a revine, +1,6% față de S1 2019, dar pe o structură mai slabă: -5,2% la industrie, cu expandarea comerțului. Prețul – adâncirea deficitelor externe

INS a confirmat creșterea PIB pe al doilea trimestru din 2021: a crescut cu 13% în termeni reali și cu 13,6% pe seria ajustată sezonier… Mai mult

07.09.2021

La obiect

Valul 4 ante portas: la ce se așteaptă autoritățile și experții și ce măsuri pregătesc

Peste o săptămână începe noul an școlar, pe fondul unei rate de vaccinare anti-Covid de numai 35% din populația adultă, în condițiile în care valul… Mai mult

07.09.2021

Digital

Digitalizarea Sănătății a pornit din Vest: 3 județe au cloud comun și caută soluții eHealth

Trei Direcții Județene de Sănătate Publică din vestul țării – Arad, Timiș și Hunedoara – au reușit în 30 de zile, cu ajutorul STS, să… Mai mult

07.09.2021

Evenimentul

Miniștrii USR-PLUS și-au anunțat demisiile – guvernul Cîțu s-a rupt sub privirile președintelui Iohannis

Miniștrii USR PLUS au anunțat luni seară, cu demisiile în mâini, decizia de a se retrage din Guvernul Cîțu, mișcarea fiind aprobată de Biroul Politic… Mai mult

06.09.2021

Guvernul exersează prohodul autostrăzii Iași – Tg.Mureș: Operațiunea ”Totul pentru PPP-ul de pe Ploiești – Brașov”

de Razvan Diaconu , 1.11.2018

Un oficial al Ministerului Transporturilor transmite din nou semnale că guvernul Nu vrea să demareze proiectul autostrăzii A8 (Iași-Tg.Mureș) și că în acest moment se pregătesc justificări ca prima conexiune rutieră de mare viteză prin Moldova să fie, măcar ca teorie de lucru, autostrada A13 (Bacău-Brașov).

Asta ar constitui un argument în plus pentru autorități să convingă un investitor privat să intre în proiectul PPP Ploiești- Brașov.

Există însă câteva probleme care ar putea nu doar să dea peste cap intențiile autorităților, ci să și blocheze orice autostradă peste Carpați spre Moldova:

  • A13 (Brașov-Bacău) se află pe locul 10 în topul priorităților de infrastructură rutieră conținut de Master Plan, iar demararea acesteia echivalează cu modificarea unui document strategic al Guvernului României. Situație care demonstrează justețea solicitării formulate încă din 2013 de către Comisia Europeană, care a dorit, degeaba însă- ca Masterplanul să fie un document politic, asumat de către toate formațiunile parlamentare tocmai pentru a nu fi modificat de o guvernare sau alta.
  • Declarațiile privind costul foarte ridicat al A8 anulează practic șansele ca parte din autostradă (Iași-Tg.Neamț) să fie realizată prin PPP, așa cum a anunțat în octombrie Comisia Națională de Strategii și Prognoză.
  • Tot anul 2018, asociațiile ”Moldova vrea autostradă” și ”Împreună pentru A8” au organizat marșuri și proteste pentru demararea acestui proiect, au lansat în octombrie o campanie de semnături în acest sens, iar în Parlament a fost depus un proiect de lege, deja avizat de comisia de specialitate din Camera Deputaților, de  aprobare a investiției Autostrada Tg. Mureș-Iași.

Argumente fără susținere

Prezent la conferința EuroIMPACT, organizată de Institutul European din România (IER), în parteneriat cu StartupCafe.ro și HotNews.ro, Cătălin Costache, Director General la Direcția Generală Organismul Intermediar – Direcția Accesare Fonduri din cadrul Ministerului Transporturilor, a vorbit despre fondurile europene disponibile pentru infrastructura rutieră a României și despre proiectele pe care ministerul le va înainta în anul ce vine la Comisia Europeana pentru a primi finanțare nerambursabilă.

(Citiți și: ”A apărut: Sumarul CRONICILOR Curs de guvernare ”)

Legat de autostrada A8 Tg Mureș – Iași care ar urma să lege Moldova de Vest, oficialul de la Transporturi a susținut că aceasta este foarte scumpă.

„Vorbim de o secțiune de autostradă între Târgu Mureș, Iași și Ungheni, la granția cu Republica Moldova, estimată la aproximativ 9 miliarde de euro, din care grosul, aproape 7 miliarde de euro, este în zona muntoasă, între Târgu Mureș și Târgu Neamț. Proiectul este prins în portofoliul extins al POIM. Într-adevăr studiul de fezabilitate poate fi finanțat și ministerul poate depune o cerere de finanțare pentru revizuirea SF-ului, să fie foarte solid, cu studiile tehnice, de trafic, economice. Totuși, când vorbim de 7 miliarde de euro, nici măcar o nouă perioadă de programare nu ar fi suficientă să acopere legătura Târgu Mureș – Târgu Neamț”, a spus oficialul din MT.

Nu este clar de unde are Cătălin Costache estimarea de cost anunțată. În documentul oficial, Master Planul General de Transport, estimarea de cost a autostrăzii A8 este de 4 miliarde euro.

Același document demonstrează că cele două proiecte fac parte din categorii diferite de priorități ale UE: A8 este parte componentă a TEN-T Core (rețeaua transeuropeană prioritară), iar A13 din rețeaua TEN-T Comprehensive (rețeaua adiacentă).

Acesta a mai precizat că la nivelul Ministerului Transporturilor s-a pornit o analiză vizavi de posibilitățile de a asigura o legătura a Moldovei cu Transilvania pe rute alternative „în cel mai rapid mod cu putință, în condiții de eficiență economică și protecția mediului.

„Practic, natural, sunt trei legături cu Moldova – pe la Vatra Dornei, pe la Bicaz și pe la Oituz. Toate cele trei sunt în analiză la momentul acesta și, fără să sar la o concluzie, un raport va fi prezentat public vizavi de alternative pentru a finanța legătura cu Moldova”, a spus Cătălin Costache.

Indiferent de soluția decisă, există o problemă de principiu la toate rutele analizate: A8 are un Studiu de Fezabilitate expirat, A13 nu are niciun SF.

Pro Infrastructură: „Schimbarea e făcută să fie adus trafic pe PPP-ul de pe Valea Prahovei”

Asociația Pro Infrastructură, una dintre cele mai active ONG-uri care monitorizează proiectele de infrastructură din țară, nu vede cu ochi buni posibila schimbare de strategie pentru autostrada care să lege Moldova de Vest.

„Asociația Pro Infrastructura nu poate fi de acord cu așa ceva care nu respectă MasterPlanul adoptat”, a declarat pentru HotNews.ro Ionuț Ciurea (foto), președinte executiv al Asociației.

„Nu va fi o analiză realistă, e făcută doar pentru Comarnic – Brașov, pentru a mai aduce trafic pe acel proiect pe care vor să-l facă iar prin Parteneriat Public Privat. Vom ajunge ca de la Iași la București să trecem munții de două ori”, a mai spus reprezentantul API.

Cătălin Drulă, deputat USR: „O nouă încercare de a bloca autostrada A8 Tg. Mureș-Iași”

Deputatul Cătălin Drulă susține că demersul Transporturilor de a deprioritiza A8 aduce aminte de perioada lui Dan Șova la frăiele infrastructurii când multe din proiecte au fost blocate sau întârziate, în prin plan punându-se PPP-ul Comarnic – Brașov, proiect eșuat ulterior.

„Asistăm la o nouă încercare de a bloca autostrada A8 Tg. Mureș-Iași prin promovarea rutei alternative Brașov-Bacău. Este o obsesie a guvernărilor PSD – a făcut-o Dan Șova, acum o face și Lucian Șova – este explicația cea mai clară pentru sabotarea A8 de către PSD”, a declarat Cătălin Drulă, citat de HotNews.

„Master Plan-ul spune clar că A8 este prioritar. Se tot scoate în față costul foarte mare, deși nu avem un studiu de fezabilitate bine făcut care să estimeze aceste costuri cu precizie. Și să aleagă acele soluții și compromisuri inteligente. Până la urmă, culoare mari de transport europene au pe cele mai dificile tronsoane, viteze mai mici de proiectare și lățimi mai reduse. Spre exemplul, tunelul Mont-Blanc dintre Franța și Italia are o singură bandă pe sens pe cei 11,6km”, detaliază deputatul USR.

„Nu avem astăzi un studiu de fezabilitate temeinic și corect făcut, deși există fonduri europene și Comisia mai că nu se roagă de noi să le luăm. Dar Șova și PSD sabotează permanent proiectul autostrăzii Tg. Mureș-Iași și, iată, acum vor să vină și cu un pseudo-studiu care să ne convingă că mai bine n-o facem”, a declarat Cătălin Drulă.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 1.11.2018

Lăsați un comentariu


Stiri

Document / Guvernul anunță autoritățile locale, cu 5 zile înainte de Congresul PNL, că e dispus să împartă bani din Fondul de rezervă

Razvan Diaconu

Cu 5 zile înainte de organizarea alegerilor din PNL, Guvernul a transmis în teritoriu că așteaptă, până pe 27 septembrie, cereri pentru alocarea de bani… Mai mult

Stiri

VIDEO / Sindicatul Europol îl ia peste picior pe Klaus Iohannis – bătaie cu crose de golf în Ferentari

Vladimir Ionescu

Sindicatul Europol din Poliție spune că la scurt timp după ce președintele Klaus Iohannis i-a îndemnat pe români să descopere golful, în traficul din București,… Mai mult

Stiri

Oficial / DNA investighează modul în care s-au achiziționat vaccinurile anti-Covid

Razvan Diaconu

DNA a investighează în rem (fără nominalizarea suspectului, ci doar a faptei) modalitatea de achiziționare a dozelor de vaccinuri anti-Covid de către România, anunță Direcția… Mai mult

Europa

OECD recomandă menținerea stimulentelor economice și monetare, în ciuda presiunilor inflaționiste

Vladimir Ionescu

Este prea devreme pentru ca guvernele şi băncile centrale să retragă sprijinul excepţional oferit economiilor în pofida creşterii inflaţiei, a apreciat marţi Organizaţia pentru Cooperare… Mai mult

Stiri

7.000 de noi cazuri de Covid – dublu față de Italia

Mariana Bechir

Un număr de 6.789 de cazuri noi de Covid-19, încă 129 de decese și un total de aproape 1.000 de pacienți cu noul coronavirus aflați… Mai mult

Stiri

”Rectificarea pozitivă” a majorat necesarul de finanțare: Banii vor fi împrumutați în proporție de 60% de pe piețele internaționale

Alexandra Pele

Necesarul de finanțare a fost revizuit, ca urmare a rectificării bugetare ”pozitive”, în urma căreia au fost majorate veniturile, dar și deficitul, la 135 de… Mai mult

Europa

2,9 mld. euro, ofertă de preluare a Europcar Mobility Group, companie de închirieri ”auto verzi”

Adrian N Ionescu

Green Mobility Holding SA, un vehicul de investiții al unui consorţiul condus de Volkswagen, a cerut autorităților franceze aprobarea ofertei de preluare pentru 2,9 miliarde… Mai mult