Evenimentul

Proiect: Se schimbă regimul fiscal al impozitării profitului companiilor străine obținut în România

Ministerul Finanțelor Publice (MFP) va propune Guvernului încă o ordonanţă de urgenţă pentru modificarea Codului Fiscal şi a Codului de procedură fiscală, după seria care… Mai mult

14.08.2019

Chestiunea

Scurt: 21,4% din românii în vârstă de muncă se află în străinătate. Cum stau celelalte state UE

În 2018, românii au condus detașat în clasamentul european al persoanelor în vârstă de muncă (20-64 de ani) plecate în străinătate. Potrivit datelor comunicate de… Mai mult

13.08.2019

La obiect

Inflaţia a urcat din nou peste pragul de 4%, prin efectul de bază

Indicele anual al preţurilor de consum pentru populaţie a crescut surprinzător la 4,12% ( de la 3,84% în luna precedentă), deși prețurile au scăzut în… Mai mult

12.08.2019

Chestiunea

Contracție surprinzătoare a schimburilor comerciale externe

Scădere, în premieră după mai mulți ani, atât a exporturilor (-5,5%) cât și a importurilor lunare (-6,9%), la nivelul lunii iunie 2019. Ultima situație de… Mai mult

11.08.2019

Cronicile

Guvernul exersează prohodul autostrăzii Iași – Tg.Mureș: Operațiunea ”Totul pentru PPP-ul de pe Ploiești – Brașov”

de Razvan Diaconu , 1.11.2018

Un oficial al Ministerului Transporturilor transmite din nou semnale că guvernul Nu vrea să demareze proiectul autostrăzii A8 (Iași-Tg.Mureș) și că în acest moment se pregătesc justificări ca prima conexiune rutieră de mare viteză prin Moldova să fie, măcar ca teorie de lucru, autostrada A13 (Bacău-Brașov).

Asta ar constitui un argument în plus pentru autorități să convingă un investitor privat să intre în proiectul PPP Ploiești- Brașov.

Există însă câteva probleme care ar putea nu doar să dea peste cap intențiile autorităților, ci să și blocheze orice autostradă peste Carpați spre Moldova:

  • A13 (Brașov-Bacău) se află pe locul 10 în topul priorităților de infrastructură rutieră conținut de Master Plan, iar demararea acesteia echivalează cu modificarea unui document strategic al Guvernului României. Situație care demonstrează justețea solicitării formulate încă din 2013 de către Comisia Europeană, care a dorit, degeaba însă- ca Masterplanul să fie un document politic, asumat de către toate formațiunile parlamentare tocmai pentru a nu fi modificat de o guvernare sau alta.
  • Declarațiile privind costul foarte ridicat al A8 anulează practic șansele ca parte din autostradă (Iași-Tg.Neamț) să fie realizată prin PPP, așa cum a anunțat în octombrie Comisia Națională de Strategii și Prognoză.
  • Tot anul 2018, asociațiile ”Moldova vrea autostradă” și ”Împreună pentru A8” au organizat marșuri și proteste pentru demararea acestui proiect, au lansat în octombrie o campanie de semnături în acest sens, iar în Parlament a fost depus un proiect de lege, deja avizat de comisia de specialitate din Camera Deputaților, de  aprobare a investiției Autostrada Tg. Mureș-Iași.

Argumente fără susținere

Prezent la conferința EuroIMPACT, organizată de Institutul European din România (IER), în parteneriat cu StartupCafe.ro și HotNews.ro, Cătălin Costache, Director General la Direcția Generală Organismul Intermediar – Direcția Accesare Fonduri din cadrul Ministerului Transporturilor, a vorbit despre fondurile europene disponibile pentru infrastructura rutieră a României și despre proiectele pe care ministerul le va înainta în anul ce vine la Comisia Europeana pentru a primi finanțare nerambursabilă.

(Citiți și: ”A apărut: Sumarul CRONICILOR Curs de guvernare ”)

Legat de autostrada A8 Tg Mureș – Iași care ar urma să lege Moldova de Vest, oficialul de la Transporturi a susținut că aceasta este foarte scumpă.

„Vorbim de o secțiune de autostradă între Târgu Mureș, Iași și Ungheni, la granția cu Republica Moldova, estimată la aproximativ 9 miliarde de euro, din care grosul, aproape 7 miliarde de euro, este în zona muntoasă, între Târgu Mureș și Târgu Neamț. Proiectul este prins în portofoliul extins al POIM. Într-adevăr studiul de fezabilitate poate fi finanțat și ministerul poate depune o cerere de finanțare pentru revizuirea SF-ului, să fie foarte solid, cu studiile tehnice, de trafic, economice. Totuși, când vorbim de 7 miliarde de euro, nici măcar o nouă perioadă de programare nu ar fi suficientă să acopere legătura Târgu Mureș – Târgu Neamț”, a spus oficialul din MT.

Nu este clar de unde are Cătălin Costache estimarea de cost anunțată. În documentul oficial, Master Planul General de Transport, estimarea de cost a autostrăzii A8 este de 4 miliarde euro.

Același document demonstrează că cele două proiecte fac parte din categorii diferite de priorități ale UE: A8 este parte componentă a TEN-T Core (rețeaua transeuropeană prioritară), iar A13 din rețeaua TEN-T Comprehensive (rețeaua adiacentă).

Acesta a mai precizat că la nivelul Ministerului Transporturilor s-a pornit o analiză vizavi de posibilitățile de a asigura o legătura a Moldovei cu Transilvania pe rute alternative „în cel mai rapid mod cu putință, în condiții de eficiență economică și protecția mediului.

„Practic, natural, sunt trei legături cu Moldova – pe la Vatra Dornei, pe la Bicaz și pe la Oituz. Toate cele trei sunt în analiză la momentul acesta și, fără să sar la o concluzie, un raport va fi prezentat public vizavi de alternative pentru a finanța legătura cu Moldova”, a spus Cătălin Costache.

Indiferent de soluția decisă, există o problemă de principiu la toate rutele analizate: A8 are un Studiu de Fezabilitate expirat, A13 nu are niciun SF.

Pro Infrastructură: „Schimbarea e făcută să fie adus trafic pe PPP-ul de pe Valea Prahovei”

Asociația Pro Infrastructură, una dintre cele mai active ONG-uri care monitorizează proiectele de infrastructură din țară, nu vede cu ochi buni posibila schimbare de strategie pentru autostrada care să lege Moldova de Vest.

„Asociația Pro Infrastructura nu poate fi de acord cu așa ceva care nu respectă MasterPlanul adoptat”, a declarat pentru HotNews.ro Ionuț Ciurea (foto), președinte executiv al Asociației.

„Nu va fi o analiză realistă, e făcută doar pentru Comarnic – Brașov, pentru a mai aduce trafic pe acel proiect pe care vor să-l facă iar prin Parteneriat Public Privat. Vom ajunge ca de la Iași la București să trecem munții de două ori”, a mai spus reprezentantul API.

Cătălin Drulă, deputat USR: „O nouă încercare de a bloca autostrada A8 Tg. Mureș-Iași”

Deputatul Cătălin Drulă susține că demersul Transporturilor de a deprioritiza A8 aduce aminte de perioada lui Dan Șova la frăiele infrastructurii când multe din proiecte au fost blocate sau întârziate, în prin plan punându-se PPP-ul Comarnic – Brașov, proiect eșuat ulterior.

„Asistăm la o nouă încercare de a bloca autostrada A8 Tg. Mureș-Iași prin promovarea rutei alternative Brașov-Bacău. Este o obsesie a guvernărilor PSD – a făcut-o Dan Șova, acum o face și Lucian Șova – este explicația cea mai clară pentru sabotarea A8 de către PSD”, a declarat Cătălin Drulă, citat de HotNews.

„Master Plan-ul spune clar că A8 este prioritar. Se tot scoate în față costul foarte mare, deși nu avem un studiu de fezabilitate bine făcut care să estimeze aceste costuri cu precizie. Și să aleagă acele soluții și compromisuri inteligente. Până la urmă, culoare mari de transport europene au pe cele mai dificile tronsoane, viteze mai mici de proiectare și lățimi mai reduse. Spre exemplul, tunelul Mont-Blanc dintre Franța și Italia are o singură bandă pe sens pe cei 11,6km”, detaliază deputatul USR.

„Nu avem astăzi un studiu de fezabilitate temeinic și corect făcut, deși există fonduri europene și Comisia mai că nu se roagă de noi să le luăm. Dar Șova și PSD sabotează permanent proiectul autostrăzii Tg. Mureș-Iași și, iată, acum vor să vină și cu un pseudo-studiu care să ne convingă că mai bine n-o facem”, a declarat Cătălin Drulă.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 1.11.2018

Lăsați un comentariu


Stiri

Gabriela Firea, atac la Avocatul Poporului în chestiunea legalității ridicării mașinilor: ”Tinde să devină avocatul nesimţirii”

Vladimir Ionescu

“Instituţia Avocatul Poporului tinde să devină avocatul nesimţirii!”, a scris sâmbătă, pe Facebook, primarul general al Capitalei, gabriela Firea, ca reacție la avertismentul AV legat… Mai mult

Stiri

”Calea Baltică”, urmată de protestatarii din Hong Kong – lanț uman de-a lungul tuturor districtelor

Iulian Soare

Zeci de mii de protestatari din Hong Kong au format vineri seara un lanţ uman într-un protest paşnic, după aproape trei luni de demonstraţii antiguvernamentale.… Mai mult

Stiri

Donald Trump cheamă acasă companiile americane, China anunță taxe vamale pentru importurile din SUA

Iulian Soare

Preşedintele american, Donald Trump, le-a cerut, vineri după-amiază, companiilor americane care au activităţi în China să revină în Statele Unite, în contextul amplificării conflictului comercial… Mai mult

Stiri

Două asociații ale magistraților îi cer președintelui Iohannis să refuze numirea judecătoarei Dana Gârbovan la Ministerul Justiției

Vladimir Ionescu

Asociația “Forumul Judecătorilor din România” și Asociația ”Inițiativa pentru Justiție”, două dintre organizațiile reprezentative ale magistraților, îi solicită președintelui Klaus Iohannis să nu dea curs… Mai mult

Stiri

Viorica Dăncilă, desemnată în unanimitate candidatul PSD la prezidențiale

Vladimir Ionescu

Premierul Viorica Dăncilă a fost aleasă în unanimitate, sâmbătă, la Congresul extraordinar al PSD, candidatul social-democraților la alegerile prezidențiale. “Știu că, alături de voi, voi… Mai mult

Stiri

Avocatul Poporului: Poliția Locală nu poate ridica mașini, prefectul de București trebuie să atace hotărârea

Vladimir Ionescu

Avocatul Poporului îi solicită Prefectului Municipiului București să atace în contencios hotărârea Consiliului General al Municipiului București prin care s-a decis ridicarea mașinilor din oraș.… Mai mult

Stiri

Rusia / Prima centrală nucleară plutitoare se pregătește să traverseze apele arctice

Vladimir Ionescu

Din Murmansk spre Extremul orient, prima centrală nucleară plutitoare din lume începe vineri o călătorie de 5.000 de kilometri în Arctica, în ciuda temerilor militanților… Mai mult