fbpx Modifica setari cookieuri

Analiză

Situația bugetară cu care a intrat România în criza Covid-19

Intrarea în criza COVID ne-a prins într-un moment nefast cu execuția bugetară, tocmai când încercam să reechilibrăm economia dinspre consum spre investiții, dar pe un… Mai mult

29.03.2020

Analiză

Datoria guvernamentală a crescut cu 46% din 2015 încoace

Datoria administrației publice conform metodologiei UE (datoria guvernamentală) a României a fost la finalul lunii ianuarie 2020 de circa 392 miliarde lei sau 37,2% din… Mai mult

26.03.2020

La obiect

Sistemul medical intră în carantină mai repede decât pacienții: sute de cadre medicale sunt contaminate, echipamentul de protecție e insuficient și vine prea târziu

Sute de cadre medicale au fost contaminate cu Covid-19 si au fost izolate la domiciliu, iar unele spitale au intrat în carantină in corpore –… Mai mult

25.03.2020

Chestiunea

Tabelul cu care a intrat România în criza Covid-19: Topul destinațiilor de export și țările din care facem cele mai multe importuri

România a intrat în criza Covid-19 cu una din cele mai nefericite situații privind balanța comercială și e greu de crezut că politicile economice ar… Mai mult

25.03.2020

Guvernul exersează prohodul autostrăzii Iași – Tg.Mureș: Operațiunea ”Totul pentru PPP-ul de pe Ploiești – Brașov”

de Razvan Diaconu , 1.11.2018

Un oficial al Ministerului Transporturilor transmite din nou semnale că guvernul Nu vrea să demareze proiectul autostrăzii A8 (Iași-Tg.Mureș) și că în acest moment se pregătesc justificări ca prima conexiune rutieră de mare viteză prin Moldova să fie, măcar ca teorie de lucru, autostrada A13 (Bacău-Brașov).

Asta ar constitui un argument în plus pentru autorități să convingă un investitor privat să intre în proiectul PPP Ploiești- Brașov.

Există însă câteva probleme care ar putea nu doar să dea peste cap intențiile autorităților, ci să și blocheze orice autostradă peste Carpați spre Moldova:

  • A13 (Brașov-Bacău) se află pe locul 10 în topul priorităților de infrastructură rutieră conținut de Master Plan, iar demararea acesteia echivalează cu modificarea unui document strategic al Guvernului României. Situație care demonstrează justețea solicitării formulate încă din 2013 de către Comisia Europeană, care a dorit, degeaba însă- ca Masterplanul să fie un document politic, asumat de către toate formațiunile parlamentare tocmai pentru a nu fi modificat de o guvernare sau alta.
  • Declarațiile privind costul foarte ridicat al A8 anulează practic șansele ca parte din autostradă (Iași-Tg.Neamț) să fie realizată prin PPP, așa cum a anunțat în octombrie Comisia Națională de Strategii și Prognoză.
  • Tot anul 2018, asociațiile ”Moldova vrea autostradă” și ”Împreună pentru A8” au organizat marșuri și proteste pentru demararea acestui proiect, au lansat în octombrie o campanie de semnături în acest sens, iar în Parlament a fost depus un proiect de lege, deja avizat de comisia de specialitate din Camera Deputaților, de  aprobare a investiției Autostrada Tg. Mureș-Iași.

Argumente fără susținere

Prezent la conferința EuroIMPACT, organizată de Institutul European din România (IER), în parteneriat cu StartupCafe.ro și HotNews.ro, Cătălin Costache, Director General la Direcția Generală Organismul Intermediar – Direcția Accesare Fonduri din cadrul Ministerului Transporturilor, a vorbit despre fondurile europene disponibile pentru infrastructura rutieră a României și despre proiectele pe care ministerul le va înainta în anul ce vine la Comisia Europeana pentru a primi finanțare nerambursabilă.

(Citiți și: ”A apărut: Sumarul CRONICILOR Curs de guvernare ”)

Legat de autostrada A8 Tg Mureș – Iași care ar urma să lege Moldova de Vest, oficialul de la Transporturi a susținut că aceasta este foarte scumpă.

„Vorbim de o secțiune de autostradă între Târgu Mureș, Iași și Ungheni, la granția cu Republica Moldova, estimată la aproximativ 9 miliarde de euro, din care grosul, aproape 7 miliarde de euro, este în zona muntoasă, între Târgu Mureș și Târgu Neamț. Proiectul este prins în portofoliul extins al POIM. Într-adevăr studiul de fezabilitate poate fi finanțat și ministerul poate depune o cerere de finanțare pentru revizuirea SF-ului, să fie foarte solid, cu studiile tehnice, de trafic, economice. Totuși, când vorbim de 7 miliarde de euro, nici măcar o nouă perioadă de programare nu ar fi suficientă să acopere legătura Târgu Mureș – Târgu Neamț”, a spus oficialul din MT.

Nu este clar de unde are Cătălin Costache estimarea de cost anunțată. În documentul oficial, Master Planul General de Transport, estimarea de cost a autostrăzii A8 este de 4 miliarde euro.

Același document demonstrează că cele două proiecte fac parte din categorii diferite de priorități ale UE: A8 este parte componentă a TEN-T Core (rețeaua transeuropeană prioritară), iar A13 din rețeaua TEN-T Comprehensive (rețeaua adiacentă).

Acesta a mai precizat că la nivelul Ministerului Transporturilor s-a pornit o analiză vizavi de posibilitățile de a asigura o legătura a Moldovei cu Transilvania pe rute alternative „în cel mai rapid mod cu putință, în condiții de eficiență economică și protecția mediului.

„Practic, natural, sunt trei legături cu Moldova – pe la Vatra Dornei, pe la Bicaz și pe la Oituz. Toate cele trei sunt în analiză la momentul acesta și, fără să sar la o concluzie, un raport va fi prezentat public vizavi de alternative pentru a finanța legătura cu Moldova”, a spus Cătălin Costache.

Indiferent de soluția decisă, există o problemă de principiu la toate rutele analizate: A8 are un Studiu de Fezabilitate expirat, A13 nu are niciun SF.

Pro Infrastructură: „Schimbarea e făcută să fie adus trafic pe PPP-ul de pe Valea Prahovei”

Asociația Pro Infrastructură, una dintre cele mai active ONG-uri care monitorizează proiectele de infrastructură din țară, nu vede cu ochi buni posibila schimbare de strategie pentru autostrada care să lege Moldova de Vest.

„Asociația Pro Infrastructura nu poate fi de acord cu așa ceva care nu respectă MasterPlanul adoptat”, a declarat pentru HotNews.ro Ionuț Ciurea (foto), președinte executiv al Asociației.

„Nu va fi o analiză realistă, e făcută doar pentru Comarnic – Brașov, pentru a mai aduce trafic pe acel proiect pe care vor să-l facă iar prin Parteneriat Public Privat. Vom ajunge ca de la Iași la București să trecem munții de două ori”, a mai spus reprezentantul API.

Cătălin Drulă, deputat USR: „O nouă încercare de a bloca autostrada A8 Tg. Mureș-Iași”

Deputatul Cătălin Drulă susține că demersul Transporturilor de a deprioritiza A8 aduce aminte de perioada lui Dan Șova la frăiele infrastructurii când multe din proiecte au fost blocate sau întârziate, în prin plan punându-se PPP-ul Comarnic – Brașov, proiect eșuat ulterior.

„Asistăm la o nouă încercare de a bloca autostrada A8 Tg. Mureș-Iași prin promovarea rutei alternative Brașov-Bacău. Este o obsesie a guvernărilor PSD – a făcut-o Dan Șova, acum o face și Lucian Șova – este explicația cea mai clară pentru sabotarea A8 de către PSD”, a declarat Cătălin Drulă, citat de HotNews.

„Master Plan-ul spune clar că A8 este prioritar. Se tot scoate în față costul foarte mare, deși nu avem un studiu de fezabilitate bine făcut care să estimeze aceste costuri cu precizie. Și să aleagă acele soluții și compromisuri inteligente. Până la urmă, culoare mari de transport europene au pe cele mai dificile tronsoane, viteze mai mici de proiectare și lățimi mai reduse. Spre exemplul, tunelul Mont-Blanc dintre Franța și Italia are o singură bandă pe sens pe cei 11,6km”, detaliază deputatul USR.

„Nu avem astăzi un studiu de fezabilitate temeinic și corect făcut, deși există fonduri europene și Comisia mai că nu se roagă de noi să le luăm. Dar Șova și PSD sabotează permanent proiectul autostrăzii Tg. Mureș-Iași și, iată, acum vor să vină și cu un pseudo-studiu care să ne convingă că mai bine n-o facem”, a declarat Cătălin Drulă.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 1.11.2018

Lăsați un comentariu


Stiri

Alexandru Rafila: După 15 mai s-ar putea reduce măsurile de distanțare socială

Vladimir Ionescu

Alexandru Rafila (foto), președintele Societății Române de Microbiologie, estimează că actualele restricții impuse de pandemia coronavirus ar putea să fie păstrate încă o lună și… Mai mult

Stiri

Înscrieri deschise: LIVE VIDEO CONFERINȚĂ „CoronaDigitalizarea: Soluții de accelerare a interacțiunii online dintre stat și  companii”, 9 aprilie

Redacţia

CursDeGuvernare.ro, în parteneriat cu CIO Office din cadrul Secretariatului General al Guvernului, vă invită să participați joi, 9 aprilie 2020, în intervalul 15.30 – 17.30 la… Mai mult

Stiri

Klaus Iohannis anunță bonusuri de 500 euro lunar pentru medicii care lucrează cu bolnavi Covid-19

Vladimir Ionescu

Personalul medical care lucrează cu pacienți bolnavi de Covid-19 ar urma să beneficieze de bonusuri de circa 500 de euro pe lună, finanțate din fonduri… Mai mult

Stiri

Spitalului Județean de Urgență Suceava a fost militarizat

Razvan Diaconu

Secretarul de stat Ionel Oprea, medic militar, are sarcina de a repune ”în funcțiune” Spitalul Județean de Urgență Suceava și va asigura în perioada următoare… Mai mult

Stiri

Guvernul aprobă distribuirea de alimente și produse de igienă persoanelor vulnerabile. Cine beneficiază

Vladimir Ionescu

Guvernul urmează să aprobe, în şedinţa de joi, o ordonanţă de urgenţă, iniţiată de Ministerul Fondurilor Europene, privind implementarea mecanismului de distribuire, în baza Programului… Mai mult

Europa

Parlamentul European anunță o nouă sesiune extraordinară: 16-17 aprilie, la Bruxelles

Iulian Soare

Președintele Parlamentului European, David Sassoli (foto) și liderii grupurilor politice au decis joi să organizeze o nouă sesiune plenară extraordinară în 16-17 aprilie, la Bruxelles,… Mai mult

Stiri

Renault prelungeşte oprirea uzinei de la Mioveni ”până la asigurarea protecţiei angajaţilor împotriva Covid-19”

Adrian N Ionescu

Groupe Renault România a anunţat, joi, că prelungeşte perioada de întrerupere a producţiei la uzinele Dacia de la Mioveni, pentru a lua măsuri de asigurarea… Mai mult