joi

11 august, 2022

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

5 februarie, 2019

Proiectul de buget al României pentru 2019 țintește o reducere a deficitului bugetar, dar se bazează pe ipoteze optimiste și nu clarifică incertitudinea privind noua taxă bancară, spune agenția de rating Fitch Ratings într-un comunicat.

Fitch Ratings consideră că reducerea deficitului bugetar (în termeni ESA) de la 3% în 2018 până la 2,6% din PIB, este „o înăsprire fiscală moderată și un pas spre consolidarea finanțelor publice și reducerea dezechilibrelor economice”.

Agenţia de rating, una dintre cele trei lidere la nivel global, se aşteaptă ca Parlamentul să voteze proiectul legii Bugetului în câteva zile.


Fitch mai spune că, „în lumina bugetului care va fi aprobat de Parlament”, urmează să reevalueze ratingul „BBB –” cu perspectivă stabilă, confirmat anterior de agenţie, deşi prognozase un deficit bugetar de 3,5% din PIB.

Următoarea actualizare a prognozei va reevalua și în funcţie de informațiile suplimentare despre impozitul bancar introdus prin ordonanța de urgență în decembrie.

Suntem sceptici asupra faptului că va fi atins obiectivul de 2,6% al deficitului bugetar”, mai cu seamă încadrarea acestuia sub pragul de 3% a fost realizată „cu ajutorul unor măsuri unice, care vor fi greu de repetat în 2019”, potrivit comunicatului Fitch Ratings.

Alte observații Fitch Ratings:

  • Bugetul se bazează pe o creștere economică de 5,5%, „mult mai mare decât proiecția Fitch de 3,2%”.
  • Cheltuielile bugetare cresc cu 13,4%, „dar noile măsuri de colectare a veniturilor nete sunt de doar 3,3 miliarde de lei (0,3% din PIB)”.
  • Creșterea veniturilor nominale de 15,7%, „de departe în exces față de creșterea PIB nominal și presupune creșteri de venit din lupta împotriva evaziunii fiscale de 0,7% din PIB”.
  • „Mai mult, alegerile prezidențiale din 2019 vor face și mai dificilă reducerea cheltuielilor, dacă veniturile colectate vor fi sub ipotezele optimiste ale guvernului”.
  • Noile ținte de deficit de 2,5% pentru 2020, 2,2% pe 2021 și 1,8% pe 2022 „sunt superioare celor asumate de guvern în scrisoarea trimisă Comisiei Europene în 18 octombrie”. Comisia urmează să-și precizeze poziția față de buget.
  • „În mod curios, proiectul de buget 2019 pare să omită veniturile aduse de noua taxă bancară”, care ar putea aduce la buget 3 – 4 miliarde de lei, potrivit Firch, care ia în calcul plata trimestrială a 0,3% din activele financiare .
  • Singurele venituri prevăzute ca decurgând din OUG 114 sunt cele din taxarea cifrei de afacri a companiilor energetice și de telecomunicații (8 mld. lei), a jocurilor de noroc (0,5 mld. lei), din accizele pe tutun (0,6 mld. lei), ca și din dividendele suplimentare din rezervele companiilor contrlate de stat (1,5 mld. lei).
  • Din perspectiva Fitch Ratings, „o creștere a taxelor ar ajuta la reducerea deficitului bugetar, ar întări finanțele publice ale României și ar reduce riscurile de supraîncălzire, care sunt cele mai importante privind ratingulm suveran”
  • Pe de altă parte, „totuși, implicațiile noilor taxe (deja impuse) riscă să dăuneze credibilității politicilor publice și beneficiilor potențiale. Acestea includ lipsa de consultare asupra impozitului bancar (inclusiv cu Banca Națională a României), lipsa unei evaluări a impactului Ordonanței, precum și lipsa de claritate cu privire la modul în care ea va opera, nemaivorbind de etichetarea populistă a acestuia drept „impozit pe lăcomie”.

„Toate acestea ar putea avea un impact negativ asupra mediului de afaceri, a investițiilor și a creșterii economice, ceea ce ar putea conduce la o scădere parțială a veniturilor fiscale”.


În fine, Fitch avertizează, așa cum a făcut-o și BNR, că implicațiile taxei bancare legate de depășirea nivelului de 2% al ROBOR, „ar putea complica transmisia (în piață) a politici monetare și ar reduce generarea internă de capital a băncilor, pe măsură ce indicatorul crește”.

„Dacă băncile vor transfera costul produs de taxă împrumutaților, cererea de credit ar putea scădea”, conchide comunicatul Fitc Ratings.

Articole recomandate:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

articole categorie

Citește și:

Deceniul banilor ieftini (dobânzi mici sau foarte mici la creditele pe termen lung)pentru state  tocmai s-a încheiat . A fost (sau ar fi fost) o perioadă extrem de

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: