vineri

29 martie, 2024

11 septembrie, 2015

anafGuvernul a decis înființarea Direcției generale de administrare a marilor contribuabili – organism care va avea personalitate juridică și buget propriu și va fi în subordinea directă a președintelui ANAF.
Este una dintre principalele prevederi cuprinse în proiectul de Hotărâre pentru  modificarea Legii privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, supus dezbaterii publice.

De asemenea, menționează proiectul (pe care îl puteți citi AICI), va fi înființată Direcţia de executare silită cazuri speciale.

Dacă prima măsură este luată la recomandarea FMI, a doua ar trebui să rezolve o situație identificată în ultimul an – problema recuperării sumelor și bunurilor pentru confiscarea cărora instanțele s-au pronunțat definitiv, precum și pentru urmărirea măsurilor asiguratorii dispuse de magistrați.

Modificările de structură și personal propuse prin proiect:

  • Direcția Generală Mari Contribuabili (pe care guvernul dorea inițial să o transfere la direcțiile regionale, dar a întâmpinat opoziția FMI) va avea personalitate juridică și buget propriu.  Ea va fi subordonată președintelui ANAF.
  • În cadrul aparatului propriu al ANAF se va înființa Direcția Executări Silite Cazuri speciale care se va ocupa de coordonarea şi monitorizarea modalităţilor de executare silită, inclusiv a valorificării bunurilor sechestrate prin modalităţile prevăzute de lege, precum şi a aplicării măsurilor asigurătorii, potrivit legii).
  • Direcţia verificări fiscale, care gestionează programul de creştere a conformării voluntare a persoanelor cu venituri mari, va fi reorganizată la nivel de direcţie generală, sub denumirea Direcţia generală control venituri persoane fizice.
  • Serviciile și birourilor fiscale (municipale/orașenești/comunale) vor fi în structura administrațiilor județene ale finanțelor publice.
  • Direcțiile regionale preiau structurile de administrare a contribuabililor mijlocii (de la data de 1 ianuarie 2016)
  • Înființarea unui post suplimentar de secretar general adjunct
  • Suplimentarea personalului cu 1.000 de angajați (pentru a acoperi deficitul de la Direcția București, Executare Silită și Direcția marilor contribuabili)

A doua mare reorganizare de după 2013 la ANAF


Aceste schimbări fac parte din procesul de modernizare demarat în 2013, pe baza unui program realizat cu cei 70 de milioane de euro împrumutați de la Banca Mondială:

  • 50,83 de milioane de euro – pentru achiziții de echipamente informatice
  • 3,39 milioane de euro – achiziții de servicii tehnice
  • 12,06 milioane de euro – consultanță (asistență tehnică)
  • 3,72 milioane de euro – cursuri de formare profesională.

Până acum s-au cheltuit doar 500.000 de euro din cele 70 de milioane de euro (adică 1%), în special pe activități de audit, instruire și costuri operaționale, potrivit Raportului de audit ineternațional privind stadiul actual de implementare a programului.

Raportul mai menționează că „principala problemă a derulării programului o reprezintă sistemul legislativ și fiscal din România, care este supus schimbărilor frecvente și interpretărilor diferite de la un minister la altul, în cadrul Guvernului”. De aceea, se menționează în Raport, „nu se pot estima schimbările care pot apărea și afecta din acest punct de vedere dezvoltarea proiectului și efectele implementării lui”.

Programul de reorganizare început în 2013 ar trebui finalizat în cinci ani.

Deficit de personal la ANAF


În timpul reorganizării din 2013 au fost concediați aproximativ 4.000 de salariați. Acum, ANAF cere suplimentarea personalului cu 1.000 de angajați.

O parte dintre aceste posturi vor fi repartizate Direcției mari contribuabili, ce îşi va începe activitatea la începutul anului viitor, o parte ar urma să fie alocate unei direcţii noi de executări silite, iar o parte sunt destinate direcţiilor generale regionale a finanţelor publice, structuri ce au fost înfiinţate odată cu reorganizarea ANAF.

De asemenea, posturi suplimentare vor fi alocate şi pentru direcţiile antifraudă de la nivel central şi local, precum şi pentru servicii juridice şi IT.

„Ocuparea posturilor suplimentare se va realiza etapizat, cu încadrarea în prevederile bugetare anuale, aprobate pentru ordonatorul principal de credite”, se arată în expunerea de motive a proiectului.

La nivelul structurii de vericare a persoanelor fizice cu averi mari din cadrul ANAF s-a remarcat o creştere a volumul activităţii, precum şi un „deficit acut de personal”, se mai arată în proiect.

„În prezent, structurile fiscale din zona Capitalei şi împrejurimi deţin mai puţin de 9% din totalul resurselor umane de la nivelul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, însă, împreună cu marii contribuabili din aceeaşi zonă, au contribuţie de cca. 70% la veniturile colectate la bugetul statului”, se precizează în expunerea de motive.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Un răspuns

  1. Tot vorbim de reorganizare.
    Stiti cate servicii are in subordine un director executiv de inspectie fiscala din cadrul unei regiuni?
    Raspuns: DOUA, din care unul e coordonat de MFP.
    Care este rolul acestuia? Cum justifica banii?

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Un răspuns

  1. Tot vorbim de reorganizare.
    Stiti cate servicii are in subordine un director executiv de inspectie fiscala din cadrul unei regiuni?
    Raspuns: DOUA, din care unul e coordonat de MFP.
    Care este rolul acestuia? Cum justifica banii?

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: