Chestiunea

Economia subterană – 21% din PIB, varianta de lucru a INS

La nu mai puțin de 21% PIB se ridică în România așa numita ”economie neobservată”. E vorba de activitățile economice care – într-un fel sau… Mai mult

10.02.2020

Analiză

Acoperirea importurilor cu exporturi s-a întors la valoarea din anul de criză 2010: Deficitul comercial pe 2019 – 8% din PIB

Deficitul comercial pe luna decembrie 2019 a fost de 1.768,4 milioane euro, cu trei procente mai mare față de aceeaşi lună a anului trecut, potrivit… Mai mult

10.02.2020

Analiză

Deficitele din sectorul public și cele din sectorul privat

Sectorul privat a consemnat valori cu mult mai bune ale soldului din schimburile externe în raport cu statul român, care a lucrat sistematic cu deficite… Mai mult

09.02.2020

La obiect

Urgențele României care se amână, din nou, până la clarificarea urgențelor politice

De miercuri, 5 februarie, treburile statului sunt doar administrate de un guvern interimar, situație care se poate prelungi până în iunie dacă planul de organizare… Mai mult

09.02.2020

Cronicile

Acordul Brexit – aprobat de guvernul britanic: problemele și soluțiile acestora

de Victor Bratu , 15.11.2018

Există în continuare britanici nemulțumiți de faptul că Regatul părăsește UE

Guvernul britanic a aprobat miercuri, după o şedinţă maraton, acordul pentru Brexit, acord care trasează condițiile ieşirii Marii Britanii din Uniunea Europeană.

Anunţul a fost făcut de către premierul Theresa May, care a declarat că guvernul a avut „o dezbatere lungă, detaliată şi pasională” și că acordul aprobat „este cea mai bună versiune care a putut fi negociată”, scrie The Guardian.

Aprobarea Guvernului este necesară în vederea organizării unui summit excepţional cu liderii europeni, stabilit deja pentru data de 24 noiembrie, cu scopul de a valida documentul.

Acordul urmează să fie ratificat, ulterior, de parlamentul britanic, de parlamentele naţionale  ale statelor din  UE şi în Parlamentul European, înainte de ieşirea Regatului Unit din Uniunea Europeană, la 29 martie 2019.

Detalii ale acordului

Proiectul de acord conține 585 de pagini și va deveni baza legală a despărțirii de UE dacă este aprobat de liderii UE 27 și apoi ratificat în 29 de parlamente. Împreună cu proiectul de acord, Marea Britanie și UE mai prezintă și un document care trasează principiile viitoarei relații bilaterale.

Aceste 2 documente sunt rezultatul a un an și jumătate de negocieri. Principalele elemente ale acestui acord sunt:

Perioadă de tranziție- neclar

Citat: Fără a aduce atingere articolului 126, înainte de 1 iulie 2020, comitetul mixt poate adopta o decizie unică de prelungire a perioadei de tranziție de până la (31 decembrie 20XX)”.

Asta înseamnă, în teorie, că perioada de tranziție poate dura mai mult decât programata dată-limită 31 decembrie 2020. Oficialii britanici insistă asupra faptului că va exista un acord ulterior care să stabilească o limită în timp a unei eventuale prelungiri a perioadei de tranziție și că această prelungire se va măsura cu siguranță în luni de zile. Britanicii văd în acest paragraf o modalitate de a evita ”backstopul” ce împiedică instituirea unei frontiere ”dure” între Irlanda de Nord și Republica Irlanda. Dacă Marea Britanie dorește prelungirea perioadei de tranziție atunci trebuie să anunțe UE în legătură cu aceasta cel târziu până în iulie 2020.

Nodul gordian- frontiera din insula Irlanda

Reglementarea frontierei irlandeze a fost, și încă este, cel mai sensibil punct din acest acord. Din cauza istoriei tulburi a insulei irlandeze, ambele părți vor să evite instituirea unei frontiere la care controalele vamale stricte ar putea deveni sursă de fricțiuni.

Problemele au apărut în momentul în care premierul Theresa May a susținut clebrul discurs de la Casa Lancaster (ianuarie 2017), discurs în care a promis că va scoate Marea Britanie din Piața Unică și din Uniunea Vamală. În aceste condiții, controalele la frontieră sunt aproape imposibil de evitat.

În final, chestiunea frontierei se va rezolva de la sine după semnarea acordului comercial bilateral pe care părțile speră să îl semneze înainte data de 29 martie 2019. UE insistă însă asupra unei clauze- backstop- care ar împiedica instituirea frontierei dure în cazul în care Marea Britanie și Republica Irlanda nu reușesc să semneze acordul comercial înainte de sfârșitul perioadei de tranziție.

Încă de la apariția propunerii europene, Londra a refuzat clauza backstop- concret, aceasta afirmă că Irlanda de Nord rămâne în Uniunea Vamală și în interiorul Pieței Unice.

Două au fost argumentele britanice: în primul rând, faptul că în acest scenariu controalele vamale trebuiau operate în Marea Irlandei și în porturile din Regat, în al doilea rând, faptul că ar rezulta un tratament diferit al Irlandei de Nord față de restul regiunilor britanice.

UE a respins contra-propunerea britanică, aceea ca întregul Regat să rămână în Uniunea Vamală, în principal din cauză că guvernul de la Londra dorea să se poată retrage unilateral din acest acord european după data la care ar fi avut încheiat acordul comercial cu Republica Irlanda.

Soluția a implicat concesii de ambele părți. De partea UE, negociatorul-șef Michel Barnier a acceptat ideea rămânerii Marii Britanii, ca întreg, în Uniunea Vamală europeană. În schimb, Marea Britanie nu poate ieși din acest acord fără aprobarea UE, și fără ca, în prealabil, să convină cu UE aranjamente vamale speciale.

Statele membre UE se tem că păstrarea calității de membru al Uniunii Vamale, dar fără constrângerile pe care le aduce și calitatea de membru în Piața Unică, ar aduce Marii Britanii avantaje nemeritate, deci, suplimentar, acordul obligă Regatul să nu încalce regulile europene în materie de ajutor de stat, taxare, piața muncii și competitivitate.

Gardienii Brexit

Citat din Acord: ”Se înființează un comitet comun, compus din reprezentanți UE și ai Marii Britanii. Comitetul alcătuiește o listă de 25 de persoane care doresc și pot să acționeze ca membri ai unei curți arbitrale.”

Comitetul comun are ca primă sarcină supravegherea modului în care părțile implementează acest acord. Marea Britanie va propune 10 persoane, UE alte 10, restul de 5 având nevoie de aprobarea ambelor părți. Cei 25 vor avea capacitatea de a arbitra eventualele dispute. Profilul profesional și moral al celor 25 trebuie să fie mai presus de orice dubiu pe motiv că acest comitet va juca oarecum un rol similar Curții Europene de Justiție (ECJ).

ECJ poate juca totuși un rol, dar numai în situația în care membrii comitetului special nu reușesc să ajungă la o interpretare comună a legislației ce face obiectul unui arbitraj.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 15.11.2018

Lăsați un comentariu


Stiri

ONRC a operaționalizat Registrul beneficiarilor reali ai companiilor. Termenele și amenzile

Adrian N Ionescu

Companiile sunt obligate să depună o declaraţie privind beneficiarul real al persoanei juridice, în vederea înregistrării în Registrul beneficiarilor reali al societăţilor, în termen de… Mai mult

Europa

Marea Britanie se pregătește să înlocuiască muncitorii necalificați cu roboți – miza reformei legii migrației

Iulian Soare

Reforma sistemului britanic de migrație, prezentată miercuri la Londra, este concepută să realizeze două lucruri. În primul rând, să satisfacă dorința de reducere a imigrației-… Mai mult

Europa

Prototip al viitorului avion de luptă european – Franța și Germania au semnat contractul

Iulian Soare

Franţa şi Germania au semnat joi un contract în valoare de 150 milioane de euro ce reprezintă prima etapă în dezvoltarea sistemului de luptă aeriană… Mai mult

Stiri

Relansarea celor mai mari economii din UE în 2020 este îndoielnică – comisarul european Paolo Gentiloni

Adrian N Ionescu

Efectele epidemiei coronavirus pun în pericol relansarea economiilor din Italia, Franţa şi Germania, după încetinirea de la finele anului trecut, a afirmat comisarul european pentru… Mai mult

Europa

Summit special pentru buget – Informațiile esențiale de reținut

Victor Bratu

Începe, la Bruxelles, summit-ul special european dedicat negocierilor pentru Următorul Cadru Financiar Multianual al UE. Un summit care începe joi, la ora 14.00, și nimeni… Mai mult

Stiri

Salt semnificativ în deprecierea leului: Nou record istoric la 4,7834 lei / euro

Adrian N Ionescu

Banca Naţională a României a anunţat, joi,  o medie a cursului monedei unice de 4,7834 lei/ euro, valoare care nu este numai un nou maxim… Mai mult

Stiri

e-Popriri: Din martie, aplicația care va permite înființarea și ridicarea în timp real a popririlor va fi funcțională

AVOCATNET

Aplicația e-Popriri urmează să fie pusă efectiv în funcțiune în cursul lunii martie 2020, conform declarațiilor Mirelei Călugăreanu, președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF).… Mai mult