După o întâlnire cu echipa de conducere din Ministerul de Finanțe, Premierul Marcel Ciolacu și ministrul Marcel Boloș au anunțat miercuri principiile celor două OUG prin care se urmărește ținerea deficitului sub pragul de 5% în 2023.
Detalii au fost oferite numai în legătură cu prima Ordonanță, cea care vizează reducerea cheltuielilor statului, toate măsurile fiind agreate în Coaliție, după cu a precizat ministrul Marcel Boloș.
”Am venit cu principiul de a face un echilibru între măsurile ce privesc cheltuielile și măsurile privitoare la venituri. Prin tot acest pachet, atât de reduceri de cheltuieli, dar și de venituri, se va crea un echilibru macroeconomic astfel încât perspectiva de creștere economică să rămână stabilă, de asemenea și perspectiva de a nu se suspenda fondurile europene”, a precizat premierul Ciolacu.
Măsuri pe patru paliere anunțate de Marcel Boloș
După declarația politică a premierului, ministrul Marcel Boloș a detaliat câteva dintre măsurile care vizează reducerea cheltuielilor statului:
- Primul pas îl face statul pentru ce înseamnă partea de reduceri de cheltuieli publice.
- Este un plan de reducere a cheltuielilor cu două componente majore: prima legată de performanță, a doua: disciplina financiară.
- Măsurile sunt pe patru paliere. Primul palier: autoritățile și sectorul public – ministere, deconcentrate și autorități locale.
- Companiile de stat și companiile subordonate local. 171 companii de stat cu CA 172 miliarde lei și 1.172 companii locale. Totalul personalului este 250.000 de salariați care au costuri de 14 miliarde de lei. Acesta e contextul de la care am plecat
- Al treilea palier: instituțiile publice autonome sub controlul Parlamentului. Știm bine de nivelul de disciplină financiară, sunt de notorietate salariile din aceste instituții care se spune că sunt autofinanțate. Nu e așa, sunt bunuri și active ale României pe care le folosesc, ele trebuie să respecte aceleași reguli ca în restul instituțiilor bugetare
- Palierul 4: consolidarea Ministerului Finanțelor. Prima direcție e controlul costurilor la ordonatorii de credite și la companiile de stat. Avem informații care țin de factura electronică din sistemul B2G și orice deviere de la media costurilor o vom monitoriza pentru a detecta din timp risipa de bani publici.
- A doua direcție – indicatorii de performanță. În primă etapă vom avea proiecte pilot de a urmări indicatori de performanță în educație, sănătate, autorități locale
- Avem 3 indicatori-cheie pentru autoritățile locale, și abaterile le vom sesiza Curții de Conturi pentru a vedea sursa risipei de bani publici, printre care: cheltuieli de personal raportate la număr de locuitori, gradul de colectare a veniturilor (nu e posibil să ceri bani în neștire de la guvern și să nu te implici în colectarea propriilor creanțe). De la 1 ianuarie vom avea proiectele pilot
- Reducerea numărului de secretari și subsecretari de stat cu 20% s-a decis la nivelul Coaliției. Reducerea numărului de posturi vacante: avem în evidență 204.000 funcții vacante. Nu va mai putea funcționa un serviciu dacă nu sunt minim 10 persoane în subordine. Nu va mai funcționa o direcție generală dacă nu sunt minim 40. Astfel, funcția de șef de birou se desființează.
- Scade de la 12% la 8% numărul de posturi de șefi în administrația publică. E o reducere a șefimii cu 30%, ce va duce la scăderea cheltuielilor, dar și la debirocratizare
- Cumulul sporurilor nu mai poate depăși salariul de bază.
- Voucherul de vacanță era dublat și de indemnizația de vacanță: Aceasta din urmă se elimină, rămâne doar voucherul pentru cei cu sub 10.000 de lei brut. Voucherul costă statul 1,8 miliarde de lei.
- Din categoria beneficiilor: indemnizația de hrană, nu norma de hrană pentru apărare națională, costă statul 3 miliarde de lei și se acordă fără limită și fără plafon. Nu e normal ca un funcționar care câștigă 30.000 de lei să-i dai și indemnizație de hrană.
- Plafon la cheltuielile cu telefonia mobilă: 500 de lei pentru telefon, 50 de lei abonament. Cine depășește plătește din buzunar.
- Capitolul bugetar ce ține de autoritățile locale – de sport, recreere – organizări de evenimente. Uneori nu ajung weekendurile pentru organizarea de către autoritățile locale. Trebuie să fim atenți că există o limită din veniturile proprii. Cetățenii au votat pentru folosirea eficientă a banilor, investițiile trebuie să fie prioritare.
- La 1 ianuarie 2025 se va face descentralizarea direcțiilor județene de sport, cultură, sănătate publică, ANSVSA, Inspectorate Școlare. Autoritatea locală trebuie să decidă în aceste chestiuni. Transferul va fi făcut treptat către autoritățile județene.
- Nu vor mai putea funcționa instituții/firme locale dacă au sub 50 de posturi și au activități similare cu ale altor instituții. Primăriile trebuie să stabilească care intră în regim de comasare, reorganizare sau transfer de activitate la primării. Măsuri dure, dar necesare pentru ca România să poată continua investițiile din fonduri UE și fonduri proprii.
- Sunt măsuri pentru România, pentru români, ca să putem trece cu bine de acest moment de răscruce în care volumul de investiții de 75 miliarde euro să poată fi dus la bun sfârșit, mult mai importante decât țopăiala din bugetul de stat.
- Companii de stat – 50% reducere număr de consilieri ai directorilor generali, directori. Numărul maxim de membri în CA, Consilii de supraveghere este de maxim 7 persoane.
- E inadmisibil ca în anumite Consilii de Administrație indemnizația să fie dublul salariului unui ministru, e batjocoritor, sunt pe piețe de monopol. Remunerația la șefii din companiile de stat: componenta variabilă de maxim 6 salarii, doar cu condiția ca firma să nu aibă pierderi.
- Controlul financiar al costurilor de achiziție sub risc: dacă ai făcut o achiziție de autoturism de 100.000 de euro, iar media la stat e de 23.000 euro, imediat se intră sub risc și pornește controlul. Dacă e o cheltuială nechibzuită, veți vedea consecințele în proiectul de OUG.
- Partea cea mai interesantă: normative de personal la companiile de stat. Nu mai pot înființa structuri doar ca să fie cineva șef. Trebuie să existe disciplină și onestitate pentru patrimoniul public.
- Normă pentru parcul de autoturisme la companiile de stat, similară cu norma din administrația publică.
- Norme diurne, cazare, norme telefonia mobilă.
- Cheltuielile de sponsorizare activități sportive, culturale – maxim 0,25 din cifra de afaceri, dar mai discutăm.
(Descărcați AICI proiectul de OUG privind reducerea cheltuielilor bugetare)
Marcel Ciolacu: ”Sunt peste 50 de măsuri, e prima reformă reală în sistemul bugetar”
Premierul Marcel Ciolacu a fost primul care a susținut o declarație cu puternic caracter politic și nu a acceptat să răspundă la întrebări. Declarația premierului:
- Am avut întâlnire cu secretarii de stat, cu șeful ANAF, despre ordonanța de urgență pe care o vom promova privind reducerile de cheltuieli din sistemul bugetar. Sunt peste 50 de măsuri. Ele au fost discutate și în coaliție. Vorbim de prima reformă reală în sistemul bugetar. E pentru prima oară când un guvern își asumă o astfel de abordare. Am ajuns la un deficit de 9,2% după două guvernări nefericite. Sunt multe măsuri care se iau, și mi-aș fi dorit să fi fost luate din timp, de când existau elemente clare că va fi greu să ne încadrăm în deficitul asumat pentru acest an
- Nu vorbim de recesiune economică sau criză, ci de lucruri asumate în fața Comisiei. E important să continuăm ca să nu se blocheze fondurile europene. Mai mult ca sigur vom reuși să evităm acest lucru. Să avem o negociere corectă cu Comisia și să ave un plan foarte corect și asumat. Nu e confortabil nici pentru mine și nici pentru dl ministru. Cred cu tărie că toate măsurile propuse de dl ministru sunt corecte.
- E timpul ca cei care muncesc să primească salarizarea corespunzătoare.
- Sunt peste 50 de sporuri, e incredibil unde a ajuns acest fenomen. Sunt plafoane în privința sporurilor. Nu putem avea sporuri mai mari decât salariul de bază. Nu putem avea pensii speciale mai mari decât veniturile, mai mult – să te și pensionezi la 42-45 de ani.
- Îmi asum reforma sistemului bugetar. Ea trebuia făcută de mult timp. Nu putem continua cu cea mai mare impozitare pe muncă din UE la cei cu venituri mici. E o diferență prea mare între impozitarea muncii și impozitarea capitalului.
- Îmi asum în totalitate aceste reforme, chiar dacă ele deranjează anumite persoane. Miercuri (săptămâna viitoare – n. red.) ne vom revedea la Ministerul Finanțelor, vom discuta și pe OUG cu veniturile (măsurile fiscale – n. red.) și vedem întreg ansamblul și cu rectificarea din septembrie, apoi cu dl ministru vom merge la Comisia Europeană ca să închidem negocierile pe modificarea PNRR.
***
3 răspunsuri
Gargară ! Cine se va ocupa de implementarea acestor măsuri ( care sunt insuficiente ) ? Nu se va face nimic. Lucrurile se vor tărăgăna și peste câteva luni vom constata ca nu s-a făcut nimic. In situații excepționale se iau măsuri excepționale.
Să se declare STARE DE URGENȚĂ BUGETARĂ. Sub conducerea prim – ministrului si sub coordonarea ministrului de finanțe sa se înființeze o structură provizorie care in termen de o lună să elaboreze actele si documentele de implementare a măsurilor propuse începând cu 01.10.2023. Fără amânare sau șovăială . Dacă va fi ceva de corectat se va face după aceea.
Nu cred că cei care ne conduc vor avea determinarea să facă cu adevărat ordine in finanțele țării.
O „reforma” cu „principii” politice gaunoase si cu efect ZERO!!!
Aceleasi vorbe goale, aceleasi vorbe cu care de ani de zile acesti impostori ii aburesc pe romani si pe cei de la Brussels!
NU vom vedea nici o REFORMA reala, Ciolacu e acum marele Caragiale: „sa modificam pe ici, pe colo, dar nu nu se schimbe nimic” din privilegiile specialilor si ale bugetarimii privilegiate!
Ciolacu deja fuge de intrebari: el doar iese la cate o declaratie de presa, arunca vorbe frumoase care sa gadile urechile votantilor creduli apoi NIMIC!!!
Nu mai apare nici la TVurile prietene!
Astept evaluarile Agentiilor de rating, in opinia mea, in cativa ani Romania va ajunge la faliment, adica in incetare de plati cu aceasta monstruoasa coalitie: pentru ca, satui de mizeriile acestor impostori si fara vreo speranta de SCHIMBARE in bine a Romaniei, multi tineri, educati, cei care au salarii mari si contribuie cu bani multi la Buget, isi vor lua familiile si vor pleca care-ncotro!
Vor plati taxe nepalezii si filipinezii si angajatii pe salariul minim!!
Cu ce BANI va sustine Romania Educatia, Sanatatea, Politia, Armata, salariille bugetarimii privilegiate, pensiile speciale, pensiile milioanelor de amarati?!
De unde bani?!!!
Faliment scrie pe tara asta!!
Ciociola(e)cule GUVERNUL sa nu uite sa tai si pe la Parlament pt a-l aduce la 300 de membri cum s-a decis prin referendum national. Si nu uita sa desfiintez pensiile speciale ca BAGI ROMANIA in faliment. In ce tara din lume mai exista pensii speciale si sporuri de scarpinat pe unde vrei ……???