La obiect

Inflația a intrat conjunctural în coridorul țintă: 3,49%. Ce și cum s-a scumpit

Cu 3,49%, indicele anual al preţurilor de consum pentru populaţie a reintrat la limită în coridorul țintă de 2,5% plus/minus 1%, după ce prețurile au… Mai mult

13.10.2019

Chestiunea

Ce rămâne după guvernele Dragnea-Tăriceanu: scurt bilanț al facturilor care urmează a fi decontate

Politicile publice ale ultimilor trei ani, de stimulare a creșterii economice prin consumul pe datorie au avut un preț. Au fost majorate veniturile populației (creșterea… Mai mult

10.10.2019

Evenimentul

Demiterea guvernului Dăncilă: Urgențele în suspensie și ce urmează pentru România

  Guvernul Vioricăi Dăncilă a fost demis, moțiunea de cenzură inițiată de Opoziție fiind adoptată joi de Parlament, cu 238 voturi pentru (cu 5 mai… Mai mult

10.10.2019

La obiect

August 2019 – Exporturile, la cel mai scăzut nivel din acest an. Se cronicizează deficitul lunar la mașini și echipamente

  Deficitul comercial pe luna august 2019 a fost de 1.365,4 milioane euro, cu 2,5% mai puțin decât în aceeaşi lună a anului trecut și… Mai mult

10.10.2019

Cronicile

Guvernul alocă 2 miliarde de lei pentru arieratele companiilor de stat

de Sorin Negoiţă 26.2.2014

Datoriile companiilor feroviare către furnizorii de electricitate şi cele ale CNADNR vor fi plătite parţial, respectiv integral din buget, iar alte companii vor fi trecute în insolvenţă “sau lichidare”, pe această listă fiind deja incluse Intervenţii Feroviare, Romavia şi servicii Energetice Oltenia.

Guvernul se confruntă de câțiva ani cu problema datoriilor companiilor feroviare pentru electricitatea consumată, iar anul trecut și-a luat angajamentul față de FMI să implementeze o serie de măsuri care să aducă firmele în cauză pe profit:

  • vânzarea vagoanelor vechi la fier vechi
  • desființarea rutelor neprofitabile
  • management profesionist la CFR Călători
  • eliminarea subvențiilor la trenurile intercity și internaționale, cu creșterea corespunzătoare a prețurilor
  • vânzarea CFR Marfă către un investitor strategic

După cum se știe privatizarea CFR Marfă a eșuat, iar compania a continuat să acumuleze datorii.

La jumătatea lunii februarie, premierul Victor Ponta şi ministrul delegat pentru Buget, Liviu Voinea, anunţau că Guvernul va aproba un program de reducere a arieratelor companiilor de stat cu 2 miliarde de lei, inclusiv cu intrarea în insolvenţă şi lichidare a firmelor mici cu datorii istorice, fără să dorească însă să prezinte alte detalii legate de modul în care vor fi diminuate aceste arierate.

Proiectul scrisorii de intenţie către FMI, citat de MEDIAFAX, detaliază însă planul Guvernului în acest sens şi relevă intenţia autorităţilor de a scoate, din nou, bani din buget pentru a plăti aceste datorii.

Plata arieratelor companiilor de stat cu fonduri scoase din buget a fost practicată şi în anii anteriori, în repetate rânduri, fără ca situaţia la nivelul acestor companii să se îmbunătăţească în timp.

În document, Executivul admite că nu a reuşit să atingă ţinta indicativă stabilită pentru luna decembrie a anului trecut referitoare la arieratele cumulate ale companiilor de stat subordonate administraţiei centrale, dar promite, “ca o măsură de corectare”, să reducă arieratele, în primul trimestru al acestui an, cu mai mult decât suma reprezentând reducerea prevăzută în cursul ţintei iniţiale, astfel încât să poată atinge ţinta planificată pentru finele lunii martie.

“Trei dintre companiile furnizoare de servicii în domeniul electricităţii care înregistrează arierate au fost deja puse în procedura de lichidare voluntară şi se vor efectua de la buget plăţi pentru achitarea parţială a arieratelor companiilor de stat din sectorul căilor ferate către furnizorii de electricitate, precum şi pentru arieratele Companiei Naţionale de Drumuri”, este planul Guvernului asumat ca o condiţie prealabilă fără care scrisoarea de intenţie nu poate fi acceptată de către FMI.

În acest sens, Guvernul se obligă să anunţe FMI, ca acţiune prealabilă, că a emis o ordonanţă de urgenţă pentru plata parţială de la buget a arieratelor companiilor feroviare către furnizorii de electricitate şi să transmită şi un document care să ateste că au fost alocate fonduri tot de la buget pentru eliminarea arieratelor Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) înregistrate la 31 decembrie 2013.

“Mai mult, vom analiza şi actualiza planurile în cursul anului 2014, cu scopul de a reduce arieratele până la un nivel minim, până în luna septembrie 2015. Planurile vor avea în vedere o gamă largă de opţiuni pentru diminuarea arieratelor, inclusiv plasarea companiilor în insolvenţă sau lichidare”, este angajamentul Guvernului.

În acelaşi timp, însă, tot ca acţiune prealabilă, sunt asumate deja, în proiectul scrisorii, hotărârile Adunării Generale a Acţionarilor pentru plasarea a trei companii de stat, respectiv Intervenţii Feroviare, Compania Română de Aviaţie Romavia şi servicii Energetice Oltenia filiala Electrica, în proceduri de insolvenţă “sau lichidare”.

Executivul îşi mai asumă includerea în ţinta de deficit pentru primul trimestru a unui împrumut din Trezorerie pentru CFR Călători, tot pentru reducerea arieratelor. Acest împrumut urmează să fie înregistrat drept cheltuială bugetară, la prima rectificare a bugetului pe acest an.

“Deficitul total al anului include 220 milioane lei alocaţi acestui scop”, se arată în document.

Guvernul mai promite FMI că toate ministerele de resort care supervizează companii de stat cu arierate vor transmite către Ministerul Finanţelor, până la sfârşitul lunii martie, planuri pentru reducerea acestor arierate, până la finele lunii decembrie 2014, că va consolida monitorizarea situaţiei arieratelor, printre altele prin rapoarte de progres periodice, adresate Ministerului Finanţelor şi Guvernului, că se va folosi de sprijinul Băncii Mondiale pentru supravegherea companiilor de stat şi va trece la colectarea lunară a datelor.

Ministerul Finanţelor va redacta un raport centralizator care va fi prezentat FMI până la finele lunii aprilie 2014.

La finele anului trecut, ministrul Transporturilor, Ramona Mănescu, afirma că arieratele acumulate de CFR Călători şi, pe cale de consecinţă, de CFR Infrastructură însumează 560 milioane lei doar pentru energie.

Proiectul scrisorii FMI reia în acelaşi timp ideile din documentul redactat în noiembrie anul trecut precum restructurarea “agresivă” a CFR Marfă, după eşuarea privatizării, prin reducerea costurilor de personal, vânzarea vagoanelor învechite ca fier vechi şi oprirea de livrări către clienţii care au acumulat datorii faţă de companie.

Sunt reluate şi intenţiile Guvernului de a continua ajustarea numărului de personal în sectorul public, prin ieşiri naturale din sistem şi identificarea “redundanţelor”, de a “alinia” impozitele pe proprietate la necesarul de cheltuieli ale administraţiei locale, de a iniţia o lisate duală a unor pachete de acţiuni la Electrica şi Hidroelectrica.

Odată intrată în insolvență, listarea Hidroelectrica pe piața de la București, respectiv Londra, nu se mai poate face în acest an.

Toate aceste prevederi au fost incluse şi în scrisoarea pregătită în noiembrie, dar care nu a mai fost transmisă Fondului deoarece preşedintele Traian Băsescu a refuzat să semneze documentul. Președintele a anunțat că este gata să semneze scrisoarea de intenție dacă nu va conține taxa de 7 eurocenți pe litru de carburant și așa-numita ”electorata”, pentru a da un semnal de stabilitate a țării.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 26.2.2014

Lăsați un comentariu


Stiri

Marii beneficiari ai OUG 114 pe Energie fuzionează. Consiliul Concurenţei analizează tranzacția

Adrian N Ionescu

Consiliul Concurenţei analizează tranzacţia prin care AIK Energy LTD preia compania Valahia Gaz SRL, două dintre firmele beneficiare de creșterea a importurilor de gaze ca… Mai mult

Stiri

Proiect / Salariul minim brut pentru angajații cu studii superioare crește la 2620 lei

Vladimir Ionescu

Ministerul Muncii a publicat proiectul de Hotărâre de Guvern prin care salariul minim garantat pe economie crește anul viitor cu 100 de lei, până la… Mai mult

Stiri

Victor Ponta anunță că Pro România nu votează guvernul PNL

Razvan Diaconu

Președintele Pro România, Victor Ponta, a declarat miercuri, după discuțiile cu premierul-desemnat, Ludovic Orban, că parlamentarii Pro România nu vor vota Guvernul PNL. „Nu cred… Mai mult

Europa

McKinsey: Doar 45% din băncile lumii ar supraviețui în recesiune, și asta doar după investiții în digitalizare și inovare

Adrian N Ionescu

Doar 45% din băncile lumii au afaceri suficient de mari și capacitatea de a mobiliza resurse pentru a-și dezvolta afacerile, ca să facă față cu… Mai mult

Stiri

Turcia și Rusia s-au înțeles că controleze în comun zona de securitate din nordul Siriei

Iulian Soare

Turcia și Rusia au încheiat marți un acord care prevede controlul comun asupra zonei din nordul Siriei, aflată la granița cu Turcia, zonă din care… Mai mult

Stiri

Credit Suisse: Numărul chinezilor care figurează printre cei 10% cei mai bogați, l-a depășit pe cel al americanilor

Iulian Soare

Între primii 10% cei mai mari bogaţi ai lumii figurau, la jumătatea acestui an, 100 de milioane de chinezi și 99 de milioane de americani,… Mai mult

Europa

Parlamentul britanic determină o nouă amânare a Brexit

Iulian Soare

Premierului britanic, Boris Johnson, i s-au acordat marți 20 de minute de bucurie după ce Camera Comunelor a aprobat Acordul Brexit – o performanță pe… Mai mult