Chestiunea

Contracție surprinzătoare a schimburilor comerciale externe

Scădere, în premieră după mai mulți ani, atât a exporturilor (-5,5%) cât și a importurilor lunare (-6,9%), la nivelul lunii iunie 2019. Ultima situație de… Mai mult

11.08.2019

La obiect

Veniturile bugetare: Bulgaria și Polonia au reformat Fiscului, România umblă la taxe și impozite

Consiliul fiscal pune la dispoziția Ministerului de Finanțe, în cuprinsul Opiniei referitoare la proiectul de rectificare bugetară, un rezumat al acțiunilor întreprinse de Bulgaria pentru… Mai mult

08.08.2019

Chestiunea

Puterea de cumpărare a salariilor, decuplată de productivitatea muncii

Câștigul salarial mediu brut din luna iunie 2018 a fost de 5.127 lei, cu 1% mai mare faţă de luna anterioară, conform datelor publicate de… Mai mult

07.08.2019

Evenimentul

Rectificarea bugetară, primele cifre: PIB-ul recalculat în sus ca să ”scadă” deficitul, cel mai mult se taie la Educație

Rectificarea bugetară propusă de Ministerul Fianațelor prevede o ajustare în sus a PIB-ului, de la 1.022,5 miliarde de lei cât s-a estimat la fundamentarea bugetului,… Mai mult

06.08.2019

Cronicile

Guvernul alocă 2 miliarde de lei pentru arieratele companiilor de stat

de Sorin Negoiţă 26.2.2014

Datoriile companiilor feroviare către furnizorii de electricitate şi cele ale CNADNR vor fi plătite parţial, respectiv integral din buget, iar alte companii vor fi trecute în insolvenţă “sau lichidare”, pe această listă fiind deja incluse Intervenţii Feroviare, Romavia şi servicii Energetice Oltenia.

Guvernul se confruntă de câțiva ani cu problema datoriilor companiilor feroviare pentru electricitatea consumată, iar anul trecut și-a luat angajamentul față de FMI să implementeze o serie de măsuri care să aducă firmele în cauză pe profit:

  • vânzarea vagoanelor vechi la fier vechi
  • desființarea rutelor neprofitabile
  • management profesionist la CFR Călători
  • eliminarea subvențiilor la trenurile intercity și internaționale, cu creșterea corespunzătoare a prețurilor
  • vânzarea CFR Marfă către un investitor strategic

După cum se știe privatizarea CFR Marfă a eșuat, iar compania a continuat să acumuleze datorii.

La jumătatea lunii februarie, premierul Victor Ponta şi ministrul delegat pentru Buget, Liviu Voinea, anunţau că Guvernul va aproba un program de reducere a arieratelor companiilor de stat cu 2 miliarde de lei, inclusiv cu intrarea în insolvenţă şi lichidare a firmelor mici cu datorii istorice, fără să dorească însă să prezinte alte detalii legate de modul în care vor fi diminuate aceste arierate.

Proiectul scrisorii de intenţie către FMI, citat de MEDIAFAX, detaliază însă planul Guvernului în acest sens şi relevă intenţia autorităţilor de a scoate, din nou, bani din buget pentru a plăti aceste datorii.

Plata arieratelor companiilor de stat cu fonduri scoase din buget a fost practicată şi în anii anteriori, în repetate rânduri, fără ca situaţia la nivelul acestor companii să se îmbunătăţească în timp.

În document, Executivul admite că nu a reuşit să atingă ţinta indicativă stabilită pentru luna decembrie a anului trecut referitoare la arieratele cumulate ale companiilor de stat subordonate administraţiei centrale, dar promite, “ca o măsură de corectare”, să reducă arieratele, în primul trimestru al acestui an, cu mai mult decât suma reprezentând reducerea prevăzută în cursul ţintei iniţiale, astfel încât să poată atinge ţinta planificată pentru finele lunii martie.

“Trei dintre companiile furnizoare de servicii în domeniul electricităţii care înregistrează arierate au fost deja puse în procedura de lichidare voluntară şi se vor efectua de la buget plăţi pentru achitarea parţială a arieratelor companiilor de stat din sectorul căilor ferate către furnizorii de electricitate, precum şi pentru arieratele Companiei Naţionale de Drumuri”, este planul Guvernului asumat ca o condiţie prealabilă fără care scrisoarea de intenţie nu poate fi acceptată de către FMI.

În acest sens, Guvernul se obligă să anunţe FMI, ca acţiune prealabilă, că a emis o ordonanţă de urgenţă pentru plata parţială de la buget a arieratelor companiilor feroviare către furnizorii de electricitate şi să transmită şi un document care să ateste că au fost alocate fonduri tot de la buget pentru eliminarea arieratelor Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) înregistrate la 31 decembrie 2013.

“Mai mult, vom analiza şi actualiza planurile în cursul anului 2014, cu scopul de a reduce arieratele până la un nivel minim, până în luna septembrie 2015. Planurile vor avea în vedere o gamă largă de opţiuni pentru diminuarea arieratelor, inclusiv plasarea companiilor în insolvenţă sau lichidare”, este angajamentul Guvernului.

În acelaşi timp, însă, tot ca acţiune prealabilă, sunt asumate deja, în proiectul scrisorii, hotărârile Adunării Generale a Acţionarilor pentru plasarea a trei companii de stat, respectiv Intervenţii Feroviare, Compania Română de Aviaţie Romavia şi servicii Energetice Oltenia filiala Electrica, în proceduri de insolvenţă “sau lichidare”.

Executivul îşi mai asumă includerea în ţinta de deficit pentru primul trimestru a unui împrumut din Trezorerie pentru CFR Călători, tot pentru reducerea arieratelor. Acest împrumut urmează să fie înregistrat drept cheltuială bugetară, la prima rectificare a bugetului pe acest an.

“Deficitul total al anului include 220 milioane lei alocaţi acestui scop”, se arată în document.

Guvernul mai promite FMI că toate ministerele de resort care supervizează companii de stat cu arierate vor transmite către Ministerul Finanţelor, până la sfârşitul lunii martie, planuri pentru reducerea acestor arierate, până la finele lunii decembrie 2014, că va consolida monitorizarea situaţiei arieratelor, printre altele prin rapoarte de progres periodice, adresate Ministerului Finanţelor şi Guvernului, că se va folosi de sprijinul Băncii Mondiale pentru supravegherea companiilor de stat şi va trece la colectarea lunară a datelor.

Ministerul Finanţelor va redacta un raport centralizator care va fi prezentat FMI până la finele lunii aprilie 2014.

La finele anului trecut, ministrul Transporturilor, Ramona Mănescu, afirma că arieratele acumulate de CFR Călători şi, pe cale de consecinţă, de CFR Infrastructură însumează 560 milioane lei doar pentru energie.

Proiectul scrisorii FMI reia în acelaşi timp ideile din documentul redactat în noiembrie anul trecut precum restructurarea “agresivă” a CFR Marfă, după eşuarea privatizării, prin reducerea costurilor de personal, vânzarea vagoanelor învechite ca fier vechi şi oprirea de livrări către clienţii care au acumulat datorii faţă de companie.

Sunt reluate şi intenţiile Guvernului de a continua ajustarea numărului de personal în sectorul public, prin ieşiri naturale din sistem şi identificarea “redundanţelor”, de a “alinia” impozitele pe proprietate la necesarul de cheltuieli ale administraţiei locale, de a iniţia o lisate duală a unor pachete de acţiuni la Electrica şi Hidroelectrica.

Odată intrată în insolvență, listarea Hidroelectrica pe piața de la București, respectiv Londra, nu se mai poate face în acest an.

Toate aceste prevederi au fost incluse şi în scrisoarea pregătită în noiembrie, dar care nu a mai fost transmisă Fondului deoarece preşedintele Traian Băsescu a refuzat să semneze documentul. Președintele a anunțat că este gata să semneze scrisoarea de intenție dacă nu va conține taxa de 7 eurocenți pe litru de carburant și așa-numita ”electorata”, pentru a da un semnal de stabilitate a țării.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 26.2.2014

Lăsați un comentariu


Stiri

Rusia reacționează dur după întâlnirea Iohannis-Trump. Kremlinul pregătește „un set de măsuri”

Razvan Diaconu

Situaţia în direcţia strategică vestică continuă să se deterioreze mai ales din cauza întăririi prezenţei NATO, în special în Polonia şi România, fapt care determină… Mai mult

Stiri

România are miercuri, 21 august, cea mai scumpă energie electrică din regiune. Importurile au crescut la peste 1100 MW

Adrian N Ionescu

Piaţa de electricitate din România înregistrează el mai mare preţ spot din regiune, cu livrare miercuri de 63,82 euro pe MWh, sau de 301 lei… Mai mult

Stiri

Victor Negrescu: Președintele PES participă la Congresul PSD

Vladimir Ionescu

Coordonatorul PES activists România, Victor Negrescu (foto), a declarat miercuri pentru Mediafax că președintele PES, Sergei Stanishev, a fost invitat și a confirmat participarea la… Mai mult

Stiri

Document / Guvernul, dat în judecată de elevi pentru plafonarea decontării transportului școlar

Mariana Bechir

Asociaţia Elevilor din Constanţa (AEC), unul dintre cele mai active ONG-uri de profil, a depus miercuri, la Curtea de Apel Constanţa, o cerere de chemare… Mai mult

Stiri

Viorica Dăncilă: România e interesată de portofoliile transporturi, energie sau mediu din noua Comisie Europeană

Razvan Diaconu

Premierul Viorica Dăncilă a anunțat că i-a transmis președintelui ales al CE, Ursula von der Leyen, că România este interesată de portofoliile transporturi, energie și… Mai mult

Stiri

Sorina Pintea anunță din nou că va verifica ce s-a întâmplat cu banii pentru investiții primiți de spitale

Vladimir Ionescu

Ministrul Sănătății a anunțat miercuri că demarează procesul identificării spitalelor ce au beneficiat de fonduri publice pentru investiții, dar nu le-au folosit și riscă acum… Mai mult

Stiri

Agentul guvernamental al României, care pledase la CEDO în favoarea lui Liviu Dragnea, eliberat din funcție

Vladimir Ionescu

Premierul Viorica Dăncilă l-a eliberat din funcție pe Viorel Mocanu (foto), agentul guvernamental al României la CEDO care a pledat la Strasbourg în favoarea lui… Mai mult