Guvernul Cioloș a modificat miercuri o HG adoptată în 2014 care instituia scheme de ajutor de stat, majorând bugetul maxim al schemei, de la 2,7 miliarde lei (600 milioane euro) la 4 miliarde lei (923 milioane euro), și bugetul maxim anual, de la 450 milioane lei (100 milioane euro) la 638 milioane lei (145 milioane euro).
Modificările aprobate nu vizează aspecte referitoare la compatibilitatea schemei cu prevederile comunitare în materie, nu alterează obiectivele schemei sau modul de determinare a ajutorului de stat, în vederea asigurării tratamentului egal între actualii și potențialii viitori beneficiari de ajutor de stat.
În urma acestei modificări legislative, bugetul anual maxim al schemei a fost majorat cu aproape 50%, de la 100 mil. euro la 145 mil. euro, guvernul justificând modificarea: ”datorită interesului deosebit manifestat de mediul de afaceri pentru realizarea unor investiții de mare anvergură, cu importante efecte în economie, orientate spre sectoarele de activitate de vârf, acesta fiind singurul mecanism de atragere și susținere a investițiilor în active corporale și necorporale realizate de întreprinderi mari în România.”
Decizia de miercuri a guvernului modifică inclusiv mecanismul de depunere a cererilor de acord pentru finanțare, din sesiune continuă în sesiuni distincte de 30 de zile lucrătoare.
Alte modificări vizează clarificarea unor noțiuni prin introducerea, modificarea sau reformularea anumitor definiții.
Schema de ajutor de stat este exceptată de la obligația notificării în vederea obținerii Deciziei de aprobare din partea Comisiei Europene. Totuși, Comisia Europeană trebuie informată în termen de 20 de zile lucrătoare de la data aprobării hotărârii de modificare.
Hotărârea Guvernului nr. 807/2014 pentru instituirea unor scheme de ajutor de stat având ca obiectiv stimularea investițiilor cu impact major în economie urmărește sprijinirea tuturor întreprinderilor care realizează o investiție inițială de minimum 44 milioane lei, fără TVA.
Ajutorul de stat se acordă sub formă de sume nerambursabile, în raport de cheltuielile eligibile și în limita intensității maxim admisibile (intensitatea maximă este stabilită printr-un regulament sau o decizie a Comisiei Europene, în funcție de PIB-ul pe cap de locuitor din regiunea respectivă). Ajutorul de stat se plătește după efectuarea totală sau parțială a cheltuielilor eligibile aprobate prin acordurile de finanțare.
Schema de ajutor de stat este valabilă până la data de 31 decembrie 2020, iar furnizor de ajutor de stat este Ministerul Finanțelor Publice.
Cum a funcționat până acum: doar o companie din 100 de beneficiare are capital autohton
În ultimii 10 ani, statul a aprobat aproape 100 de scheme de ajutor de stat pentru companiile care au investit în România.
Până la jumătatea anului 2015, sumele efective plătite pentru schemele de ajutor aprobate se ridicau la circa 361,6 milioane de euro.
La nivelul întregului ultim deceniu au fost aprobate ajutoare de stat în valoare de 778 de milioane de euro, reiese din calculele cursdeguvernare.ro pe baza informaţiilor furnizate de Ministerul Finanţelor Publice (MFP).
(Citiți și: ” Lista ajutaților: Cât și cui din mediul privat acordă Statul român ajutoare de stat”)
În topul companiilor care au beneficiat de cele mai mari 10 ajutoare de stat acordate de Guvernele României doar doar una singură are 100% capital românesc, reiese din datele centralizate de cursdeguvernare.ro, pe baza cifrelor furnizate de Ministerul Finanţelor.
Şase dintre companiile a căror proiecte s-au bucurat de cele mai mari finanţări din partea statului activează în industria auto.
Majoritatea schemelor de ajutor din acest top au fost acordate pentru proiecte ce au vizat majorarea capacităţilor de producţie, unele dintre ele prin investiţii green-field, bunurile fiind destinate în mare măsură pentru export.