joi

28 martie, 2024

29 mai, 2014

După o primă tentativă nereuşită, miercuri, Adunarea Generală a Acţionarilor CN Aeroporturi Bucureşti a demis joi Consiliul de Administraţie.

La reuniunea care a decis revocarea celor 5 membri ai Consiliului a participat şi ministrul Dan Şova, au declarat pentru cursdeguvernare.ro surse din interiorul companiei care au dorit să îşi păstreze anonimatul.

Măsura demiterii nemulţumeşte acţionarul minoritar- Fondul Proprietatea, şi deschide calea unui nou proces în justiţie împotriva statului, aşa cum se întâmplă în cazul demiterii CA al Tarom.


Consiliul proaspăt demis fusese numit în urmă cu un an (în aprilie 2013), în baza Ordonanței de introducere a managementului privat în companiile de stat, și invocă creșterea profitului cu 35% după numai un an de mandat.

Demiterea CA nu a figurat pe ordinea de zi a AGA

Conform unor surse participante la şedinţa de joi, AGA a încercat şi miercuri să demită Consiliul de Administraţie, dar reprezentantul Ministerului Transporturilor nu a venit la şedinţă cu o procură valabilă, iar AGA s-a amânat.

Ministerul Transporturilor a fost reprezentat, joi, de  însuși ministrul Dan Şova, căruia nimeni nu i-a cerut procura.

Pe ordinea de zi a Adunării Generale nu a figurat un vot în legătură cu demiterea Consiliului de Administraţie.


Consiliul de Administraţie- compus din Radu Merica, preşedinte, şi Liviu Radu, Marius Bodea, Bogdan Găurean şi Adrian Cighi, membrii- a fost demis după un an şi o lună de activitate, la solicitarea acţionarului majoritar- statul, prin Ministerul Transporturilor.

La baza demiterii stă, afirmă surse din interiorul companiei, un raport al Corpului de control al Ministerului Transporturilor, care semnalează o serie nereguli financiare.

Ministrul Transporturilor a refuzat să comenteze decizia AGA, luată în prezenţa sa, de revocare a Consiliului de Administraţie al CN Aeroporturi Bucureşti. “Nu sunt purtătorul de cuvânt al ministerului, vă rog să luaţi legătura cu aceştia pentru un răspuns”, a declarat pentru cursdeguvernare.ro ministrul Dan Şova, întrebat care au fost motivele acestei demiteri intempestive.

Acţionarul minoritar rămâne cu “profunda dezamăgire”

Preşedintele demis al CA de la Aeroporturi Bucureşti, Radu Merica (care este și președintele Camerei de Comeț România-Germania), a confirmat cursdeguvernare.ro revocarea sa din funcţie. “Am primit şi eu astăzi această informaţie. Nu am putut participa la şedinţa AGA, sunt la Oradea acum, deci nu cunosc motivele acestei decizii. În concluzie, nu comentez măsura”, a declarat Radu Merica.

Demiterea Consiliului a provocat o “profundă dezamăgire” a acţionarului minoritar- Fondul Proprietatea, care, spre deosebire de Corpul de Control, caracteritzează rezultatele financiare ale companiei drept “foarte încurajatoare”.

Franklin Templeton Investment Management Limited UK, sucursala Bucureşti, a transmis cursdeguvernare.ro: “În calitate de Administrator şi Manager al Fondului Proprietatea, Franklin Templeton este profund dezamăgit să ia act de o decizie luată în cadrul Adunării Generale a Acţionarilor care a avut loc astăzi la CN Aeroporturi Bucureşti SA, prin care întregul Consiliu de Administraţie al companiei a fost demis şi înlocuit cu un nou Consiliu interimar, care a fost selectat fără a avea în vedere prevederile OUG 109/2011. Mai mult, această schimbare vine în condiţiile în care rezultatele raportate de companie în 2013 sunt foarte încurajatoare, profitul net crescând cu 35,5% la RON, 71,96 milioane, şi traficul de pasageri începând să arate semne de accelerare în urma introducerii unor rute noi în a doua jumătate a anului 2013.

Descărcaţi AICI comunicatul integral al Franklin Templeton Investment Management Limited UK

Performanţele companiei fuseseră recunoscute în urmă cu câteva zile

Ministerul Transporturilor a dat publicităţii, în urmă cu cinci zile, un raport privind activitatea din 2013 a companiilor aflate în subordinea sa.

Descărcaţi AICI raportul Ministerului Transporturilor

În cadrul raportului, CN Aeroporturi Bucureşti este nominalizată, alături de Regiile Autonome ROMATSA şi Registrul Auto Român, între puținele companii din subordinea Ministerului Transporturilor, care au înregistrat profit. În lista ministerului CN Aeroporturi Bucureşti este a doua ca valoare a dividentelor cuvenite statului, care au fost virate în 2013.

Acelaşi raport trece compania în rândul celor unde implementarea prevederilor privind guvernanţa corporativă a fost finalizată.

Selecţia membrilor executivi şi neexecutivi ai CN Aeroporturi Bucureşti SA a fost realizată de PricewaterHouse Coopers.

Surse participante la reuniunea AGA pun sub semnul întrebării principalele două nereguli sesizate de Corpul de Control şi invocate în favoarea demiterii CA.

Aceste nereguli se referă la:

  • Diverse contracte încheiate de Consiliul de Administraţie. Majoritatea acestora sunt încheiate de precedente consilii de administraţie.
  • Creşteri ale cheltuielilor salariale. Aceste cheltuieli se referă în primul rand la suplimentarea numărului de angajaţi. Această suplimentare a fost aprobată în şedinţă de guvern, în iulie 2013.

Sursele citate afirmă că CA a renegociat recent contracte de prestări servicii acordate companiei, măsură care a provocat nemulţumiri în minister.

Precedentele schimbărilor managementului privat din companiile subordonate ministerului Transporturilor

Tarom

Pe data de 7 mai, Adunarea Generală a Acţionarilor TAROM a revocat din funcţie, miercuri, trei dintre membrii Consiliului de Administraţie al companiei, au declarat, surse din Ministerul Transporturilor, citate de Agerpres.

Cei trei membri care au fost înlocuiţi în Consiliul de Administraţie al companiei sunt Manuel Donescu (vicepreşedintele CA), Florin Luca şi Bogdan Speteanu.

În CA au rămas Dante Stein (preşedintele CA) – fost consilier al prim-ministrului şi Răzvan Filipescu, preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Turism.

Citiţi şi “Cristian Grosu / Un an de farsă : ”managementul privat” din companiile de stat”

În noiembrie 2013, este demis consiliul condus de Dan Pascariu. Fostul preşedinte reclamă încălcarea prevederilor legale şi dă în judecată compania.

În octombrie 2013. Nicolae Demetriade a demisionat din funcțiile de director executiv și de membru al Consiliului de Administrație pe care le deținea la Tarom. Nicolae Demetriade invocă aplicarea prevederilor ordonanţei privind managementul privat la Tarom, afirmând că aceasta a fost “o iluzie”.

Căile Ferate

Nu altfel au stat lucrurile și în cazul companiilor din căile ferate.

Consiliul de Administrație cu management privat de la CFR SA a numit în luna ianuarie 2013 a fost demis patru luni mai târziu.

Următorul CA numit în aprilie 2013 s-a dezintegrat în septembrie 2013, odată cu demisia lipsită de explicații publice, a lui Sorin Mândruțescu, CEO-ul de la Oracle.

La CFR Marfă, președintele CA Mustafa Aysun, numit în februarie 2013, a demisionat discret două luni mai târziu, chiar înainte de-a începe procedurile care pregăteau privaizarea eșuată în octombrie 2013.

Trebuie menționat că toate aceste demiteri au fost urmate de numiri pe criterii politice, situația fiind întoarsă la nivelul anului 2012, când aceste posturi erau disputate de către partidele guvernamentale și de către sprijinitorii acestora.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: