miercuri

29 iunie, 2022

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

20 februarie, 2022

Marile proiecte de infrastructură din PNRR sunt în întârziere față de graficul stabilit cu Comisia Europeană în condițiile în care, după negocierile purtate la Bruxelles, aceastea au cea mai generoasă alocare din fondurile repartizate României: 7,6 miliarde euro.

Avertismentele, formulate și de la foști oficiali guvernamentali și de reprezentanți ai societății civile, rămân fără replică sau fără explicații ale oficialilor de azi.

Horaţiu Cosma, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor, anunța în ianuarie că proiectul autostrăzii A7 (Ploieşti – Buzău – Focşani – Bacău – Paşcani) este în pericol.


Avertismentele au fost repetate, joi, de fostul ministru Cătălin Drulă, problemele fiind confirmate pentru CursDeGuvernare de Dan Radu, fondator al Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei.

Mari proiecte, mari probleme: care este situația A7

La fel ca toate celelalte proiecte din PNRR, capitolul infrastructură este negociat cu ținte precise: jumătate din lucrări trebuie să fie gata în 2024 şi proiectele trebuie finalizate integral până în 2026.

Calendarul marilor lucrări de infrastructură rutieră negociat la Bruxelles arată:

În ceea ce privește autostrada A7, licitaţia de lucrări pentru primul sector Ploieşti – Buzău a fost lansată în iunie 2021, dar câștigătorii nu sunt nici acum desemnați oficial.


Pentru mai bine de jumătate din autostradă, mai exact Buzău – Focșani – Bacău – Pașcani, niciun sector nu este atribuit, promisiunea fiind că aceasta se va întâmpla totuși în 2022. Singura porțiune deja construită este centura Bacău, circa 16 km cu profil de autostradă.

Dan Radu a detaliat problemele din A7:

  • sectorul Buzău – Focșani are Studiu de Fezabilitate și Proiect Tehnic, dar Indicatorii tehnico-economici nu sunt încă aprobați
  • sectorul Focșani – Bacău este la a 4-a variantă de Studiu de Fezabilitate, toate incomplet depuse. Dacă indicatorii tehnico-economici vor fi aprobați în timp util, licitația pentru atribuirea contractului de proiectare-execuție ar trebui lansată în T2 2022
  • sectorul Bacău – Pașcani se află în etapa de revizuire a Studiului de Fezabilitate, Proiectul Tehnic nu este depus. Data estimată a lansării licitației de execuție este T3 2022
  • sectorul Ploiești – Buzău are Studiu de Fezabilitate și Proiect Tehnic. Împărțit în 3 loturi pentru care au fost depuse în total 39 de oferte. Licitația lansată în iunie 2021. Câștigătorii licitațiilor nu sunt desemnați oficial de CNAIR, dar Asociația Pro Infrastructură a anunțat că vineri au fost selectați câștigătorii.

Pe lângă problemele strict tehnice, Dan Radu atrage atenția că întârzieri se mai pot acumula și din motive care nu țin de voința CNAIR – nimeni nu garantează că nu vor exista contestații ale viitoarelor licitații.

Cum arată restul proiectelor de infrastructură

În ceea ce privește autostrada A8, mai exact capetele acesteia, nu a fost finalizat studiul de fezabilitate, nu există acord de mediu şi nu există o dată avansată pentru lansarea licitaţiilor de lucrări.

Prin PNRR sunt finanțate lucrări pentru sectoarele Tg. Mureș – Miercurea Nirajului și Leghin – Tg. Neamț.
Lansarea licitațiilor pentru aceste sectoare era prevăzută inițial pentru decembrie 2021.

Dan Radu a semnalat probleme și pe sectorul Tg. Neamț – Ungheni, pe care se înregistrează o întârziere de 5 luni față de grafic din cauza traseului autostrăzii, care nu a fost trasat corect în primă fază.

Îți mulțumim că citești cursdeguvernare.
Abonează-te la newsletter aici.

Cătălin Drulă a semnalat că și celelalte proiecte mari de infrastructură de transport sunt în pericol. E vorba de:

  • Calea ferată: reînnoiri, ridicări de restricţii de viteză şi electrificări pe magistralele Bucureşti – Piteşti, Constanţa – Mangalia, Giurgiu – Videle, Reşiţa – Voiteni.
    Nicio licitaţie nu a fost lansată pentru aceste proiecte. Finanțarea alocată prin PNRR este de 1 miliard euro.
  • Metrou: pentru magistrala bucureşteană M4 Gara de Nord – Filaret nu există avize obţinute, studiu de fezabilitate aprobat, acord de mediu. Calendarul asumat arată că până la final de an 2022 trebuie contractat jumătate din acest proiect.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Un răspuns

  1. Dar pe A3 cu tunelul Meses ce faceți nu mai interesează pe nimeni ,,,,,,, este jalnic…. Tot amânați licitatia restrânsă de mai bine de 1 an,,,,, nui mai înțelege nimeni pe oameni acestia

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

toate comentariile

Un răspuns

  1. Dar pe A3 cu tunelul Meses ce faceți nu mai interesează pe nimeni ,,,,,,, este jalnic…. Tot amânați licitatia restrânsă de mai bine de 1 an,,,,, nui mai înțelege nimeni pe oameni acestia

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

articole categorie

Citește și:

Consumatorii români aveau, la nivelul anului 2021, o paritate a puterii de cumpărare de 55,5% din media europeană, procent identic cu cel din 2020, cel mai redus de...

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: