miercuri

24 aprilie, 2024

25 septembrie, 2020

Guvernul a adoptat OUG care permite persoanelor care nu îndeplinesc condiția stagiului minim de de cotizare pentru pensia publică, să contribuie la sistem prin plata contribuțiilor de asigurări sociale, pe o perioadă de 6 ani anterioară datei încheierii contractului de asigurare socială.

Ordonanța extinde cu un an perioada de cotizare care poate fi „cumpărată”, față de cea prevăzută în legea adoptată în septembrie 2016. Totodată, aceasta dădea posibilitatea semnării unui contract de asigurare socială doar în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare.

Guvernul își motivează actul normativ cu argumentul evitării „de la excluderea socială a unor categorii de persoane care nu ar putea accede la pensie pentru limită de vârstă, pensie anticipată, anticipată parțial în cadrul sistemului public de pensii întrucât nu îndeplinesc condiţiile prevăzute de lege cu privire la stagiul de cotizare, şi care, în lipsa îndeplinirii condiţiilor de pensionare, ar apela la sistemul de asistenţă socială, fapt ce ar împovăra bugetul de stat”.


Pe de altă parte, este considerată „necesară implementarea unor măsuri de lărgire a sferei de asigurați ai sistemului public de pensii prin includerea persoanelor care nu au avut calitatea de asigurat şi care optează să achite contribuția de asigurări sociale pe o anumită perioadă dând astfel posibilitatea exercitării dreptului fundamental la pensie”, se spune în nota de fundamentare a OUG.

Actul normativ mai prevede ca, în situații excepționale, determinate de distrugerea, degradarea sau pierderea carnetului de muncă, declarate în condițiile legii, angajatorii au încetat activitatea și/sau dacă arhiva acestora nu mai poate fi identificată, perioadele prevăzute la art. 16 lit. a) pot fi valorificate pe baza informațiilor, respectiv datelor preluate din carnetele de muncă, existente în arhiva electronică creată în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 1.768/2005 privind preluarea din carnetele de muncă a datelor referitoare la perioadele de stagiu de cotizare realizat în sistemul public de pensii anterior datei de 1 aprilie 2001, cu modificările și completările ulterioare.

Arhiva electronică cuprinde atât datele preluate din carnetele de muncă cât și carnetele de muncă scanate. Aceste situații sunt ivite ulterior creării arhivei electronice.

„Este absolut necesar crearea cadrului legal pentru folosirea, la stabilirea drepturilor de pensie, a bazei de date ce conține carnetele de muncă scanate cu atât mai mult cu cât persoanele cărora se adresează actul normativ nu mai pot realiza alte venituri din cauza intervenirii riscului bătrâneții. Arhiva electronică prevăzută are două componente care cuprind datele preluate din carnetele de muncă și datele rezultate din activitatea de scanare a carnetelor de muncă”, mai spune documentul citat.


Se încearcă, astfel, prevenirea unor situații în care unele categorii de persoane se află în imposibilitatea de a dovedi activitatea profesională/veniturile de natură salarială considerent pentru care nu îndeplinesc condițiile de pensionare, respectiv stagiul de cotizare, chiar dacă vârsta standard de pensionare este împlinită.

Proiectul de Ordonanță de Urgență a fost elaborat împreună cu Casa Națională de Pensii Publice și ca urmare a „numeroaselor solicitări din partea unor cetăţeni români din ţară şi străinătate, care nu au fost asigurați la sistemul public din România în anumite perioade de timp”.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: