Privatizarea companiei croate de transport feroviar de mărfuri a eșuat, a anunțat marți Ministerul Transporturilor din statul recent devenit membru UE, după ce Grampet Group, aparținând omului de afaceri români Gruia Stoica, nu a depus în termen garanția, scrie railwaygazette.com.
Croația a încercat în 2013 să vândă un pachet de 75% din acțiunile HZ Cargo, compania de stat de transport feroviar de mărfuria, societate pentru care s-au înscris în cursă trei firme: investitorul ceh AWT, Rail Cargo Austria și Grampet Group (din care face parte și GFR, cea care nu a reușit să cumpere pachetul majoritar de la CFR).
În iulie 2013, Grampet Group a fost declarată câștigătoare ți a început derularea etapelor finale ale procesului de privatizare. Conform ofertei, Grampet Group urma să plătească statului croat 30 de milioane de euro, să preia datoriile de aproximativ 105 milioane de euro ale HZ Cargo, să investească 20 de milioane de euro în materialul rulant și să mai dea alte10 milioane pentru bunuri și alte costuri ale companiei.
Pe parcursul procesului, Grampet a pus propblema drepturilor de proprietate, a litigiilor companiei, și a relației dintre HZ Cargo și subsidiara AGIT.
De asemenea, grupul lui Gruia Stoica a mai invocat creșterea cu 2,7 milioane de euro a datoriilor, între septembrie și decembrie 2013, precum și pachetul de concediere a aproximativ 1.500 de angajați, printre care foști luptători în războiul din fost Iugoslavie, ceea ce ar fi însemnat un pachet 30 de milioane de euro.
Prleungirea negocierilor a făcut ca Grampet să nu depună în termen garanțiile financiare, privatizarea fiind anulată de către Ministerul Transporturilor, scrie railwaygazette.com.
Al doilea eșec al lui Gruia Stoica
Este a doua ratare de anul trecut a omului de afaceri Gruia Stoica, după ce el nu a reușit să finalizeze nici privatizarea CFR Marfă.
Prima încercare de vânzare a pachetului majoritar de 51% din acțiunile CFR Marfă a eșuat pe 14 octombrie 2013, termenul nou de privatizare avansat de Guvern, în negocierile cu FMI, fiind mijlocul anului 2015.
Până atunci, la CFR Marfă va avea loc un program ”agresiv” de restructurare a companiei.