sâmbătă

27 aprilie, 2024

6 mai, 2022

Cei care doresc să consume mai puțină energie, să plătească facturi mai mici și să reducă emisiile de CO2 se pot înscrie într-un program special creat de stat. În acest articol vă prezentăm un scurt ghid casa eficientă energetic în care explicăm pașii pe care trebuie să-i urmați pentru a obține o finanțare nerambursabilă de până la 70.000 de lei. 

Scopul programului îl reprezintă creşterea eficienţei energetice şi reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră prin diminuarea consumului de energie şi utilizarea surselor regenerabile în locuinţe unifamiliale. În primul rând trebuie știut că finanțările se acordă persoanelor fizice, care nu au obligații restante și nu au fost condamnate pentru infracțiuni împotriva mediului. Solicitantul trebuie să fie proprietarul imobilului, dar acesta să nu aibă mai mult parter plus două etaje. 

Cei interesați de un ghid casa eficientă energetică mai trebuie să știe și că nu poate primi bani în acest program cineva care deține teren cu una sau mai multe construcții, din care unele sunt părți comune, iar restul proprietăților sunt individuale, unde există carte funciară colectivă și carte funciară individuală. 

Ghid Casa eficientă energetic. Ce cheltuieli sunt eligibile 


În cadrul programului se acordă o finanțare nerambursabilă de maximum 70.000 de lei, inclusiv TVA pentru fiecare proiect, însă fără a depăși 60% din valoarea totală a cheltuielilor eligibile ale investiției, pentru implementarea măsurilor de creștere a performanței energetice a clădirii. Așa cum precizam și mai sus, foarte important de precizat este că finanțarea se acordă doar pentru cheltuieli efectuate în cadrul locuințelor existente, nu se dă pentru imobile aflate în construcție. 

Cei interesați de un ghid Casa eficientă energetic trebuie să știe că sunt considerate eligibile achiziţia, montajul şi execuţia lucrărilor, precum şi cheltuielile incluse în acestea, pentru următoarele cheltuieli:

  • cheltuielile cu lucrările de reabilitare termică a elementelor de anvelopă a clădirii privind:
  • înlocuirea tâmplăriei exterioare existente cu tâmplărie termoizolantă, inclusiv montarea de grile higroreglabile;
  • izolarea termică a elementelor de construcţie exterioare opace (pereţi exteriori, terase, învelitoarea şarpantei şi alte elemente similare);
  • izolarea termică a planşeului peste sol şi/sau peste ultimul nivel al clădirii;
  • cheltuielile cu lucrările de instalare/reabilitare/modernizare a sistemelor de încălzire şi de preparare şi utilizare a apei calde de consum:
  • cazane cu condensare; pompe de căldură, cu excepţia aparatelor de tip aer-aer (aparate de condiţionare a aerului);
  • panouri solare termice, inclusiv sistemele de stocare a energiei termice;
  • sisteme de microcogenerare pe gaz natural, pe biogaz, precum şi cele bazate pe gazificarea deşeurilor menajere (resturi alimentare, dejecţii animaliere şi umane etc.) şi nemenajere din locuinţele unifamiliale (resturi lemnoase, peleţi de natură lemnoasă, peleţi de natură agricolă);
  • sisteme de încălzire/răcire cu schimbare de fază;
  • sisteme de producere a biogazului din deşeuri menajere organice generate de locuinţele unifamiliale;
  • izolarea termică a conductelor de distribuţie şi a unităţilor de acumulare;
  • dotarea cu dispozitive de reglare pentru încălzirea şi prepararea apei calde de consum;
  • dotarea, înlocuirea, reabilitarea componentelor instalaţiei interioare (corpuri de încălzire, încălzire prin pardoseală, conducte, robinete, boilere, schimbătoare de căldură şi alte elemente similare din componenţa instalaţiei de încălzire şi preparare a apei calde de consum);
  • programatoare orare pentru comanda instalaţiilor de încălzire şi răcire;
  • cei interesați de ghid casa eficientă energetic trebuie să știe că se oferă finanțarea și pentru cheltuielile pentru achiziţionarea şi montarea de sisteme centralizate de ventilare mecanică cu recuperare a căldurii, cu o eficienţă de minimum 75%, inclusiv programatoare orare pentru comanda instalaţiilor de ventilare;
  • cheltuielile cu lucrările de reabilitare/modernizare a sistemului de iluminat aferent clădirii; acestea pot consta în:
  • înlocuirea corpurilor şi/sau surselor de iluminat fluorescent şi incandescent cu corpuri/surse cu tehnologie LED;
  • utilizarea senzorilor de mişcare/prezenţă, acolo unde aceştia se impun pentru economia de energie (poduri, mansarde, debarale) şi dispozitive pentru reglarea nivelului de iluminat, inclusiv programatoare orare;
  • cheltuielile aferente implementării de elemente de tâmplărie cu vitraj cu control solar sau sisteme de umbrire exterioară (obloane, jaluzele, rulouri etc.) cu reglare manuală sau cu reglare automată inteligentă;
  • cheltuieli aferente altor intervenţii ocazionate de implementarea măsurilor menţionate la lit. a)-e):
  • creşterea etanşeităţii la aer a anvelopei clădirii şi la montarea tâmplăriei termoizolante;
  • asigurarea continuităţii stratului etanş la nivelul îmbinărilor sau străpungerilor în anvelopa clădirii;
  • repararea acoperişului tip terasă/şarpantă, inclusiv repararea sistemului de colectare a apelor meteorice de la nivelul terasei, respectiv a sistemului de colectare şi evacuare a apelor meteorice la nivelul învelitoarei tip şarpantă;
  • demontarea instalaţiilor şi a echipamentelor montate aparent pe faţadele/terasa clădirii, precum şi montarea/remontarea acestora după efectuarea lucrărilor de intervenţie;
  • refacerea finisajelor interioare în zonele de intervenţie;
  • repararea trotuarelor de protecţie, în scopul eliminării infiltraţiilor la infrastructura clădirii;
  • cheltuielile pentru elaborarea certificatului de performanţă energetică şi efectuarea auditului energetic înainte de intervenţie şi elaborarea raportului de implementare după intervenţie, realizate de un auditor energetic pentru clădiri atestat; Autoritatea finanţează pentru toate aceste cheltuieli până la 2.500 lei, inclusiv TVA.

Etapele programului

Cei interesați de un ghid casa eficientă energetic trebuie să știe și etapele prin care pot obține finanțarea. Mai întâi, trebuie să se publice pe pagina de internet a Autorităţii anunțul de deschidere a sesiunii de înscriere.

Urmează înscrierea solicitanţilor în aplicaţia informatică și apoi depunerea dosarelor de finanţare. Apoi, se va face analiza conformităţii administrative a documentelor depuse, a eligibilităţii solicitantului, a proiectului şi a cheltuielilor.


Rezultatele analizei se vor publica tot pe pagina de internet a Autorității, iar cei care sunt nemulțumiți pot depune contestații. Dacă toți pașii au fost îndepliniți și dosarul acceptat, se încheie contractul de finanțare. Apoi, după implementarea proiectelor va urma și o monitorizare din partea autorităților.

Ce trebuie să conțină dosarul

Dosarul de finanțare trebuie să conțină mai multe documente. În primul rând trebuie să completați o cerere de finanțare, semnată în original, pe care o găsiți pe site-ul Administrației Fondului pentru mediu.

De asemenea, trebuie să fie și următoarele acte:

  • actul de identitate al solicitantului, valabil la data înscrierii în aplicaţie, în copie;
  • împuternicirea notarială, în situaţia în care cererea de finanţare este semnată de o persoană împuternicită de către solicitant, în original;
  • actul de identitate al persoanei împuternicite, valabil la data înscrierii în aplicaţie, în copie;
  • extras de carte funciară, nu mai vechi de 30 de zile la data înscrierii în aplicaţie, din care să rezulte dreptul de proprietate asupra imobilului-construcţie pe care se va implementa proiectul, în original sau în copie legalizată; în cazul în care sistemul de producere a energiei din surse regenerabile care deserveşte construcţia se amplasează pe teren, se va prezenta, în plus faţă de extrasul de carte funciară aferent construcţiei, extras de carte funciară, nu mai vechi de 30 de zile la data depunerii cererii de finanţare, din care să rezulte că solicitantul este proprietar/coproprietar/deţine un drept de folosinţă asupra imobilului-teren; în situaţia în care extrasul de carte funciară este obţinut de solicitant în format electronic, se va depune copia tipărită a acestuia, care conţine şi codul de verificare;
  • certificat de atestare fiscală privind obligaţiile de plată către bugetul de stat, emis pe numele solicitantului de către organul teritorial de specialitate al Ministerului Finanţelor Publice, în termen de valabilitate la data înscrierii în aplicaţie, în original, în copie legalizată sau emis în spaţiul privat virtual;
  • certificat de atestare fiscală privind impozitele şi taxele locale şi alte venituri ale bugetului local, emis pe numele solicitantului de către autoritatea publică locală în a cărei rază teritorială îşi are domiciliul solicitantul, în termen de valabilitate la data înscrierii în aplicaţie, în original, în copie legalizată sau emis şi comunicat prin mijloace electronice de transmitere la distanţă;
  • certificat de atestare fiscală privind impozitele şi taxele locale şi alte venituri ale bugetului local, emis pe numele solicitantului de către autoritatea publică locală în a cărei rază teritorială va fi implementat proiectul, în situaţia în care domiciliul solicitantului este diferit de adresa de implementare, în termen de valabilitate la data înscrierii în aplicaţie, în original, în copie legalizată sau emis şi comunicat prin mijloace electronice de transmitere la distanţă;

Mai trebuie spus în acest ghid Casa eficientă energetic, că pe lângă acte mai aveți nevoie și de un certificat, un raport și să menționați câțiva indicatori și măsurători. Acesta sunt:

  • certificatul de performanţă energetică eliberat înainte de intervenţie, în original sau în copie legalizată, elaborat conform legislaţiei în vigoare de către un auditor energetic pentru clădiri atestat, nu mai vechi de 6 luni la data înscrierii în aplicaţia informatică;
  • raportul de audit energetic al clădirii, elaborat în urma efectuării auditului energetic al clădirii înainte de intervenţie, în original sau în copie legalizată, întocmit conform legislaţiei în vigoare de către un auditor energetic pentru clădiri gradul I (C&I) atestat, nu mai vechi de 6 luni la data înscrierii în aplicaţia informatică, care trebuie să conţină în mod obligatoriu cel puţin următoarele informaţii:
  • indicatorii de eficienţă energetică menţionaţi la art. 5 alin. (2); pentru reducerea procentuală a consumului total de energie şi reducerea procentuală a indicelui de emisii echivalent CO_2 se vor indica valorile estimate a fi realizate după implementarea proiectului;
  • aria utilă a spaţiului încălzit;
  • măsurile propuse pentru creşterea eficienţei energetice a clădirii, formulate în concordanţă cu categoriile de cheltuieli eligibile conform art. 6.
Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Un răspuns

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Un răspuns

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Retragerea doctorului Cîrstoiu din cursa pentru primăria Capitalei arată nu

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: