Grup Feroviar Român (GFR) așteaptă ca Ministerul Transporturilor (MT) să urgenteze eliberarea garanției de 10 milioane de euro depusă pentru privatizarea CFR Marfă, privatizare ce a eșuat pe 14 octombrie anul acesta.
„ Ministrul Transporturilor a declarat public şi oficial că, potrivit contractului de privatizare, părţile trebuie repuse în situaţia iniţială, ceea ce înseamnă inclusiv eliberarea scrisorii de garanţie, punct de vedere susţinut şi de opinia consultanţilor MT în privatizare. Mai mult, nu există niciun motiv şi nicio prevedere procedurală care să prevadă că banii pot să fie eliberaţi doar parţial. În cazul în care privatizarea nu a putut fi finalizată, atât contul escrow în valoare de 20,2 milioane euro, cât şi garanţia de 10 milioane euro, trebuie eliberate. Având în vedere că procedura de privatizare a a fost terminată încă din luna octombrie, iar contul escrow a fost deja eliberat, Grup Feroviar Român nu se aştepta ca formalităţile să dureze atât de mult, dar are încredere că reprezentanţii Ministerului Transporturilor vor urgenta finalizarea procedurii, pentru a permite restituirea garanţiei, conform legii”, se arată într-un comunicat al GFR.
Comunicatul a fost transmis presei după declarațiile Ramonei Mănescu, ministrul Transporturilor, care a declarat duminică, la Pro TV, că instituția pe care o conduce nu a restituit companiei GFR garanţia de 10 milioane euro depusă în cadrul procesului de privatizare, deși secretarul de stat care se ocupă de aceasta a primit aprobarea pentru înapoierea banilor.
„Eu nu negociez nimic. De lucrul acesta se ocupă în continuare domnul Ghibu (Cristian Ghibu, secretar de stat în ministerul Transporturilor şi şef al comisiei de privatizare CFR Marfă – n.red.), care este în subordinea mea şi care are discuţii cu GFR-ul… Eu i-am dat mandatul, aşa cum au spus consultanţii privatizării, să înapoieze această garanţie. Acum, probabil că încă discută cu GFR-ul, nu ştiu să vă spun dacă până la urmă se va da această garanţie, nu se va da această garanţie”, a spus Ramona Mănescu.
În aceeași emisiunea, ministrul Mănescu a declarat că, îm opinia sa, GFR nu a avut toți banii necesari finalizării privatizării: „Eu nu cred că aveau banii să plătească, chiar nu cred că aveau banii. Probabil că aveau promisiuni. Probabil că aveau deja angajamente cu bănci, cu bănci de investiţii, dar nu cred că aveau toţi banii la momentul respectiv”, a spus Ramona Mănescu.
Vânzarea a 51% din CFR Marfă către Grup Feroviar Român, companie deţinută de omul de afaceri Gruia Stoica, nu a putut fi finalizată până la termenul limită, 14 octombrie, pentru că unele bănci creditoare ale CFR Marfă nu şi-au dat acordul pentru schimbarea acţionariatului, iar Consiliul Concurenţei nu a avut timpul necesar pentru a se pronunţa asupra tranzacţiei.