Cabinetul german a aprobat miercuri preluarea de către compania chineză Cosco a unei participații într-un terminal din cel mai mare port al țării. Decizia semnată de cancelarul Olaf Scholz a stârnit nemulțumiri fără precedent la nivelul coaliției de guvernare, transmite Reuters.
Cosco va putea astfel să preia o participație de 24,9% la unul dintre cele trei terminale ale companiei de logistică HHLA, din portul Hamburg. Participația este mai mică decât procentul vizat inițial de chinezi, de 35%, și nu asigură companiei niciun cuvânt în privința deciziilor strategice și de management.
Experiența dureroasă de a fi prea dependent de gazul rusesc a schimbat atitudinea multor politicieni față de investițiile străine strategice. Ministerul german de Externe a fost atât de nemulțumit de aprobarea tranzacției, încât a întocmit o notă în care a documentat poziția sa, potrivit unor surse guvernamentale.
Investiția „extinde în mod disproporționat influența strategică a Chinei asupra infrastructurii de transport germane și europene, precum și dependența Germaniei de China”, se arată în documentul văzut de Reuters.
Acesta avertizează asupra unor „riscuri considerabile care apar atunci când elemente ale infrastructurii europene de transport sunt influențate și controlate de China – în timp ce China însăși nu permite Germaniei să dețină participații la porturile chineze”.
În cazul unei crize, achiziția ar deschide posibilitatea Chinei de a instrumentaliza politic o parte din infrastructura critică a Germaniei, precum și a Europei, se mai arată în document.
Scholz, fost primar al Hamburgului, și-a impus încă o dată voința, în ciuda opoziției fermă a partenerilor săi de coaliție, Verzii și Democrații Liberi. Aprobarea vânzării către Cosco are loc la o săptămână după ce cancelarul german a decis, pe cont propriu, extinderea duratei de funcționare a ultimelor centrale nucleare. Aceste decizii alimentează discordia atât acasă cât și printre aliații europeni care se opun investițiilor chineze în regiune.
Scholz urmează să călătorească în China săptămâna viitoare.
HHLA, a cărui pachet majoritar este deținut de orașul Hamburg, este unul dintre principalii utilizatori ai portului. Compania a salutat acordul.
„Apreciem că a fost găsită o soluție în urma unor discuții obiective și constructive cu guvernul federal”, a declarat Angela Titzrath, președintele consiliului executiv al HHLA.
***