Germania și-a propus să devină într-un an o forță pe piața gazelor naturale lichefiate (GNL), accelerând finalizarea terminalelor noi de import pentru a reduce dependența de combustibilul rusesc, transmite Bloomberg.
Cabinetul Federal al Germaniei a dat undă verde proiectului de legislație pentru a scurta procesul de aprobare pentru astfel de facilități la a zecea parte din timpul obișnuit. Guvernul plănuiește finalizarea a patru terminale plutitoare, care să-i permită să înlocuiască cel puțin 70% din importurile de gaze rusești, marcând o schimbare semnificativă în politica energetică după ani de opoziție față de gazele naturale mai costisitoare din SUA.
„În situația actuală nu pot fi excluse întreruperi în alimentarea cu gaze, așa că trebuie luate măsuri de precauție”, a declarat marți Ministerul Economiei, într-un comunicat. „Este urgentă dezvoltarea imediată și cât mai rapidă cu putință a unor surse de gaz mai independente.”
Importatorii de gaze din Uniunea Europeană încearcă să își asigure surse alternative, pe măsură ce rup legăturile cu regimul președintelui Vladimir Putin, pe fondul războiului din Ucraina.
Pentru Germania, care a important mai mult de jumătate din necesarul de gaze de anul trecut din Rusia, livrările în cele patru terminale planificate ar acoperi aproximativ o treime din consumul anual. Acestea ar spori, în același timp, capacitatea totală de import a UE cu o cincime.
„Guvernul german a reușit să facă schimbări rapide în planurile sale energetice pentru a răspunde riscului de a nu avea suficient gaz”, a declarat Jorg Bergmann, directorul executiv al Open Grid Europe, cel mai mare operator de rețea de gaze din Germania. „În premieră, Germania accelerează proiecte. Suntem capabili să construim infrastructură în timp record.”
Germania a evitat GNL din SUA, din cauza costurilor superioare ale investițiilor necesare pentru utilizarea acestora, dar și din cauza preocupărilor de mediu, metoda de extracție a acestora fiind contestată.
Invazia Ucrainei de către Rusia a provocat o schimbare dramatică de poziție. Noua lege de accelerare a proiectelor de GNL ar putea duce la construcția terminalelor până în primăvara viitoare, în condițiile în care astfel de investiții ar fi durat ani de zile înainte.
„Avem șanse mari să facem ceea ce este de fapt imposibil în Germania – să construim un terminal GNL în aproximativ 10 luni și să-l conectăm la alimentarea cu gaze germane”, a spus Habeck.
Germania a semnat săptămâna trecută contracte de închiriere a unor terminale plutitoare. Acestea împreună cu cele pe uscat ar pune Germania în fața Marii Britanii în ceea ce privește capacitatea de import de GNL și pe locul doi în UE, după Spania.
Obiectivul Germaniei este de a reduce ponderea gazului rusesc pe care îl importă la 10% până la jumătatea anului 2024, de la 35% în prezent și peste 50% înainte de invazie.