25 noiembrie, 2022

Valoarea investiției pentru lucrările de reabilitare, consolidare și modernizare a Gării de Nord din București sunt estimate la 631 milioane de lei (128 mil. euro), din care 91 mil. euro reprezintă fonduri necesare pentru construcții și montaj, se arată într-un proiect de act normativ inițiat de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii.

Proiectul de reabilitare și modernizare a Gării de Nord din București a fost împărțit în trei etape, astfel:

  • faza 1 – Consolidare, fațade, instalații, acoperiș și finisaje spații publice zona Corp A+B+C – Corp A (clădiri b-dul Dinicu Golescu) + Corp B (central, coloane, casele de bilete cls. 1) + Corp C (casele de bilete cls. 2, Calea Griviței);
  • faza 2 – linii, peroane, copertine, instalații aferente;
  • faza 3 – zona Corp Nou + parcaj (34.073+13.363mp).

Finanțarea lucrărilor, care se vor întinde pe parcursul a 46 de luni, va fi asigurată din fonduri externe nerambursabile, din Programul Operațional Transport, de la bugetul de stat prin Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, respectiv din veniturile proprii ale CFR SA, companie care se va ocupa de realizarea și derularea acestui proiect.

Gara de Nord necesită lucrări de consolidare


Stația de cale ferată CF Gara de Nord Bucureștise află în stare avansată de degradare datorită uzurii fizice și morale.

Fondul construit existent este rezultatul unor adaosuri consecutive de corpuri de clădire, a modernizării celor existente şi a reconstruirii celor bombardate, în jurul unui pachet de linii ce a evoluat de la 5 la 14, ca număr.

„Clădirea a fost ţinta bombardamentelor din timpul celui de-al Doilea Război Mondial și a suportat toate marile cutremure fără consolidări de fond, iar dotarea tehnico-sanitară este veche şi necorespunzătoare”, se menționează în nota de fundamentare a actului normativ.

La acestea se adaugă carenţe funcţionale privind exploatarea feroviară, lipsa spaţiilor pentru călători, lipsa spaţiilor de parcare, circulaţia dezordonată în perimetrul gării şi condiţiile dezolante igienico-sanitare în cadrul ansamblului.


Expertizele tehnice au concluzionat necesitatea consolidării ansamblului. Starea instalațiilor sanitare și termotehnologice reflectă neasigurarea cerinţelor de utilizare, exploatare, întreţinere și reparații. Instalaţiile electrice sunt vechi şi se află într-un grad avansat de uzură.

Stația CF, cu o suprafață de circa 10 hectare, este amplasată în zona centrală a Complexului Feroviar Bucureşti Nord şi constituie principala staţie prin care se derulează traficul de călători al capitalei (85%).

Mai mult, ansamblul Gara de Nord este inclus în lista monumentelor istorice.

Ce lucrări vor fi realizate în faza 1

Lucrările care se vor executa sunt următoarele:

  • modernizarea/consolidarea/repararea clădirilor din stația București Nord, precum și spațiile destinate serviciilor pentru călători și zona comercială și asigurarea facilităților de deplasare și informare a persoanelor cu dizabilități;
  • asigurarea cu sisteme noi de ventilaţie/încălzire;
  • înlocuirea instalaţiilor electrice, sanitare, termice etc.;
  • modernizarea sistemului de iluminat;
  • modernizarea echipamentului de telecomunicaţii inclusiv informare a publicului călător;
  • asigurarea elementelor de siguranţă şi confort pentru călători reprezentate de balustrade, rampe pentru persoane cu dizabilităţi, lifturi, sistem de control acces;
  • crearea unor spaţii verzi centrale, o zonă agreabilă de aşteptare sau petrecere plăcută a timpului pentru publicul aflat în tranzit;
  • folosirea resurselor provenite din activele valoroase ale CFR pentru realizarea eurogării şi a optimizării operaţiunilor feroviare pentru călători, fără subvenţii din partea statului (în funcție de politica de piață a administratorului infrastructurii feroviare).

La începutul lunii octombrie, Ion Simu-Alexandru, director CFR SA, anunța că au fost obținute toate avizele necesare proiectului de modernizare a Gării de Nord Bucureşti.

„Avem finanţare asigurată. Sper că putem să lansăm, să avem o dată de depunere a ofertelor în acest an pentru gara din Bucureşti”, a afirmat Ion Simu-Alexandru.

O gară ca „afară”: cu cafenele, restaurante, exact cum există în Vest

Potrivit acestuia, faza 2 a proiectului presupune reabilitarea interiorului Gării de Nord, mai exact amenajarea urbanistică.

„Faza a doua înseamnă partea de interior a Gării de Nord. Acolo am cerut expres să fie şi trei soluţii de arhitectură, ca să putem să facem, dacă tot după mulţi, foarte mulţi ani lucrăm la Gara de Nord din Bucureşti, care e poarta de intrare în România, practic e un simbol al ţării, să putem să avem şi o soluţie corectă din toate punctele de vedere, atât tehnic, cât şi arhitectural, cât şi al funcţionalităţilor pe care le avem acolo”, a spus şeful CFR SA.

Potrivit acestuia, personalul Regionalei Bucureşti, care lucrează în birourile de la etajele 1 şi 2, va fi mutat definitiv.

„Mai mult de atât, noi, în gara din Bucureşti, avem personalul nostru, al Regionalei Bucureşti, care îşi desfăşoară activitatea în birourile de la etajul 1 şi 2, şi am vrea să îi relocăm. Oricum, ei vor fi relocaţi odată cu lucrările. Vom vrea să-i relocăm definitiv şi, prin proiect, să putem să facem o gară modernă, exact cum există în Vest, cu magazine, cu cafenele, cu restaurante, cu tot felul de activităţi care se pot face într-o gară”, a adăugat Ion Simu-Alexandru, citat de Agerpres.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Victoria lui Donald Trump nu e doar cea pentru postul

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: