La fel ca și în actualul cod fiscal, contribuțiile sociale obligatorii reglementate în noul cod (NCF) sunt:
1) contribuţiile de asigurări sociale (CAS);
2) contribuţiile de asigurări sociale de sănătate (CASS);
3) contribuţia pentru concedii şi indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate;
4) contribuţiile asigurărilor pentru şomaj;
5) contribuţia de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale;
6) contribuţia la Fondul de garantare pentru plata creanţelor salariale.
O să analizam în acest material doar pe primele două (CAS, CASS), acestea având de departe cea mai mare pondere și fiind și singurele care au suferit modificări, unele chiar importante.
-
CAS
CAS se datorează pentru:
-
venituri din salarii sau asimilate salariilor,
-
venituri din activități independente,
-
indemnizații de șomaj, și
-
indemnizații de asigurări sociale de sănătate.
O să ne ocupam doar de primele două.
-
CAS pentru venituri din salarii sau asimilate salariilor
Sunt două contribuții:
-
CAS individual, 10,5% din venitul salarial brut, dar nu mai mult de 5 salarii medii (SM);
-
CAS angajator, 15,8% din fondul de salarii (pentru condiții normale de muncă), dar nu mai mult de 5 SM*nr. mediu de angajați;
Comentariul 1: nu există nici o modificare față de actualul cod, plafonarea bazei de calcul a contribuției angajatorului nefiind una efectivă. În realitate, plafonarea intervine doar în cazul angajatorilor care plătesc un salariu mediu mai mare de 5 SM (aprox. 12.000 lei/lună, 2.700 euro). Se continuă deci și cu încălcarea principiului contributivității, angajatorul plătind contribuții pentru care angajatul nu primește puncte de pensii.
Exemplu: companie cu 2 angajați, primul are salariul brut egal cu 1 SM, cel de al doilea egal cu 9 SM. Angajatorul plătește contribuția la întreg fondul de salarii (10 SM), plafonarea operând doar peste 5SM*2=10SM. Angații primesc însă doar 1+5=6 puncte de pensie, ceea ce înseamnă că pentru contribuția de 15,8%*4SM=1.520 lei nu există niciun beneficiu pentru angajați.
Comentariul 2: această abordare, coroborată și cu plafonul excesiv de mare, nu are cum să ajute la creșterea conformării voluntare.
-
CAS pentru veniturile din activități independente
Pentru persoanele care obțin venituri din activități independente (persoane fizice autorizate, profesii libere, drepturi de autor) CAS se calculează prin aplicarea cotei de contribuție individuală (10,5%) asupra venitului net (venituri minus cheltuieli sau norma de venit), baza de calcul neputând depăși 5*SM.
În cursul anului, persoanele care obțin venituri din activități independente datorează și plăți anticipate, calculate la o bază de calcul fixă (0,35*SM).
Sunt deci câteva diferențe semnificative față de actualul cod fiscal:
-
CAS va fi datorată și de persoanele care obțin și venituri din contracte de muncă, ceea ce până acum nu era cazul;
-
Cota contribuției este semnificativ mai mică (10,5% față de 26,5%), dar contribuția va fi semnificativ mai mare deoarece baza de clacul o reprezintă venitul obținut și nu suma asigurată, pentru care există opțiunea de a se alege între un minim (0,35*SM = 840 lei) și un maxim 5*SM=12.000 lei). Ținând cont că peste 95% din sumele asigurate erau sub 1.000 de lei, impactul va fi unul semnificativ (pp un venit net de de 5.000 lei și o sumă asigurată de 1.000 de lei, CAS crește de la 265 lei 1.050 lei);
-
Plafonarea bazei de calcul nu se face pentru fiecare contribuabil, ci pentru fiecare tip de venit (putând deci, teoretic, avea o bază de calcul plafonată la 5*SM pentru salariu + 5*SM pentru venituri din activități independente = 10*SM).
Comentariul 3: în opinia mea, această abordare este complet nerezonabilă și nu are cum să ajute la conformarea voluntară. În contextul în care și impozitul pe dividende va scădea, vom asista la o migrare masivă dinspre PFA/PFI înspre SRL și nu neapărat la o lărgire a bazei de calcul al CAS.
-
CASS
CASS se datoreaza pentru:
-
venituri din salarii sau asimilate salariilor;
-
venituri din activităţi independente;
-
venituri din investiții;
-
altele, adică toate veniturile pentru care se datorează și impozit pe venit.
O să analizăm în special primele trei categorii.
-
CASS pentru venituri din salarii și asimilate salariilor
La fel ca și la CAS, sunt două contribuții:
-
CASS individuală, 5,5% din venitul salarial brut, dar nu mai mult de 5*SM;
-
CASS angajator, 5,2% din fondul de salarii.
Singura diferență față de actualul cod fiscal este plafonarea bazei de calcul a contribuției individuale. În mod ciudat, baza de calcul a contribuției angajatorului NU a fost plafonată…
-
CASS pentru veniturile din activități independente
Persoanele care obțin venituri din activități independente datorează contribuția individuală de 5,5% din venitul net (venituri impozabile minus cheltuieli deductibile, norma de venit), și nu poate depăși valoarea a de 5*SM.
Sunt datorate și plăți anticipate ale contribuției, calculate pe baza venitului estimat (fără ca baza de calcul a contribuției să poată depăși 5*SM), pe fiecare sursă de venit în parte (activități independente, venituri din cedarea folosinței bunurilor, venituri din agricultură). Venitul estimat este cel estimat și pentru calculul impozitului pe venit iar contribuția se plătește pe baza deciziei de impunere emisă de de organul fiscal competent. Plățile anticipate sunt datorate trimestrial. Pentru veniturile din drepturi de autor sau din asociere, plățile anticipate sunt făcute prin reținere la sursă de către plătitorii de venit.
Remarcăm și aici plafonarea bazei de calcul a contribuției, dar tot prea sus ca să poată ajuta la creșterea semnificativă a conformării voluntare…
-
CASS pentru venituri din investiții
Persoanele care obțin venituri din investiții (dividend, venituri din lichidarea unei persoane juridice, câștiguri din vânzarea de titluri de participare, dar si dobânzi) datorează CASS individuală, baza de calcul neputând depăși 5*SM, indiferent dacă persoana respectivă obține sau nu venituri din salarii sau activități independente, ceea ce până acum nu era cazul. Nu se datorează plăți anticipate ale acestei contribuții.
Foarte interesantă este însă introducerea în NCF (art. 179) a unei proceduri de “globalizare” a CASS individuală, probabil în baza declarației anuale de venit.
CASS individuală anuală se datorează asupra sumei veniturilor obținute din activități independente, din asocierea cu o persoană juridică, din agricultură, silvicultură, piscicultură, din cedarea folosinței bunurilor, din investiții sau din alte surse iar baza de calcul nu poate fi mai mică decât salariul minim și nici mai mare de 5*SM (înmultite cu 12). Probabil va exista și o procedură de rambursare/compensare pentru sumele plătite în plus cu titlu de plăți anticipate.
De remarcat însă ca veniturile din salarii nu intră în această procedură de “globalizare”, ceea ce înseamnă că plafonul efectiv nu este de 5*SM, ci de 10*SM (sau chiar mai mare în cazul în care se obțin salarii sau venituri asimilate salariilor din mai mult de o singură sursă), ceea ce este exagerat de mult și va duce în mod evident la modelarea comportamentului contribuabilului în sensul evitării unor plăți exagerate.
Comentariul 4: noutățile introduse prin NCF reprezintă un melanj de măsuri bune (plafonare, “globalizare”) cu jumătăți de măsură care fac ca măsurile bune să fie puțin sau deloc eficiente. În această categorie, pe lângă problema deja menționată a plafonului mult prea mare ca să poată fi eficient în creșterea conformării voluntare, include următoarele:
-
Lipsa unui plafon al bazei de calcul a contribuției angajatorului;
-
Plafonul calculat pe fiecare venit în parte în cazul veniturilor din salarii și asimilate salariilor, dar, mai ales
-
Neincluderea în procedura de “globalizare” a veniturilor din salarii.
Concluzia mea
Prevederile NCF pot fi văzute în două chei.
-
Cheia pesimistului: NCF ratează aproape total șansa de a introduce o reformă reală a celui mai sensibil capitol al fiscalității românesti, contribuțiile sociale obligatorii. Implicit, se ratează o mare șansă de a normaliza piața muncii din România. Chiar și numai din acest motiv, discuția cu privire la “stabilitatea” NCF nu își are rostul, măsurile introduse de NCF fiind doar un amestec de măsuri bune cu măsuri toxice, inclusiv la nivel de principii.
Din păcate, acest amestec nu este nici măcar un caz singular, mai sunt și alte exemple de impozite importante în care fie s-a lucrat cu jumătăți de măsură, fie nu s-a lucrat deloc.
-
Cheia optimistului (prin gaura căreia tot insist sa privesc ): NCF este o sămânță, lărgind plafonarea bazei de calcul și în cazul CASS individuală și introducând “globalizarea” (parțială) pentru CASS individuală.
Dacă este îngrijita cum trebuie, din “sămânța” aceasta va răsări (nu la anul!) un sistem în care să stimuleze munca bine plătită (prin plafonarea bazei de calcul la un nivel mai rezonabil), care să elimine inechitățile propagate prin legislația noastră de două decenii încoace, să simplifice și să eficientizeze calculul, declararea și plata contribuțiilor sociale obligatorii și, în general, să “normalizeze” sistemul nostru fiscal, sistem care încă așează sarcina fiscală în funcție de CUM și nu de CÂT câștigăm. Trebuie să înțelegem însă o chestiune simplă: nu există prânz gratis. Cineva trebuie să plătească, iar dacă nu plătim cu toții, unii trebuie să plătim mai mult.
***
Gabriel Biriș este partener al casei de avocatură Biriș-Goran
6 răspunsuri
Domnule Gabriel Biris, sunt proprietarul unui spatiu comercial de circa 20 mp pe care-l inchiriez cu o medie lunara de 1000 lei la care platesc un impozit aproape de 200 de lei lunar. Am inteles ca prin noul cod fiscal impozitul anual pe imobil care acum este in jur de 100 de lei o sa fie majorat la circa 1,5% din grila notariala adica undeva la 2300 de lei adica chiria neta pe aproape 3 luni. Dupa interventia din aceasta seara a dumneavoastra la televizor am inteles ca este un lucru normal sa nu se mai faca diferentierea intre persoane fizice si juridice pe acest segment la impozite dar si faptul ca acel 1,5% este un impozit urias, un abuz care acum se transfera si la mine.
Pe linga acest abuz care se savirseste eu nu am nici o posibilitate sa-mi scad acest impozit urias din impozitul pe care-l platesc pentru chirie astfel ca devin abuzat suplimentar fata de persoanele juridice care-si pot scadea impozitul contabil din cheltuieli.
Practic in jur de 40% din venitul anual o sa-mi fie furat de catre stat.
Din cauza unor probleme legate de sanatate pentru ca nu mai pot sa lucrez acesta este unul din veniturile de baza al familiei si nu sint obligat sa stau la mila nimanui cu atit mai putin a statului. Odata cu aplicarea acestui cod fiscal devin pur si simplu muritor de foame la propriu impreuna cu copilul, eu ce fac?!
Grila notariala nu e baza de calcul a impozitului, ci valoarea evaluate. Faceti o evaluare si probabil suma va fi mai mica. In ceea ce priveste masura in sine, cu toata compasiunea pentru situatia dvs, eu unul consider ca trebuia luata demult. Nu este deloc normal ca impozitul sa fie calculate in functie de proprietar, ci in functie de destinatie. Se elimina o distorsiune concurentiala care a perturbat serios piata. Nu comentez in ceea ce priveste nivelul taxei, ci doar a metodei de calcul. Dealtfel, aceeasi problema e si la contributii, acestea sunt calculate in functie de tipul venitului si nu numai in functie de marimea acestuia.
Dacă ceea ce scrieți aici este riguros exact, înseamnă că suntem conduși de niște PROȘTI.
Cum să legifereze calculul CASS din investiții raportat la o bază minimă de cel puțin un salariu minim?!
Chiar au uitat că a fost nevoie de o amnistie fiscală pentru niște sute de mii de cetățeni (poate chiar mai mult de 1 milion) care obțin dividende de 2-3 lei din Cuponiadă? La fel, pentru o groază de bătrâni fără pensie și casnice care au puțini bani depuși în bancă pentru copârșeu sau primesc ceva bani de la membrii familiei care lucrează prin țară sau pe cine știe unde, puținii bani fiind virați în cont bancar și aproape imediat scoși. La finalul anului, se paote constata o dovândă de 2 lei și pentru asta să plătească CASS calculat la salariul minim? Chiar nu realizează acești moroni că larga majoritate a acestor oameni nu sunt capabili să procedeze la vânzarea acelor penibile acțiuni la SIF-uri și nici nu pot achita costurile unei asemenea operațiuni? Cum să-și păstreze micile economii cu scop trist, la saltea?
SUNT CRETINI CEI DE LA MINISTERUL FINANȚELOR?!
Cum au putut propune așa o bazaconie? Nu învață nimic. Mă tem că locul acela trebuie arat și toți de pe acolo trebuie trimiși acasă. Sau la unitatea de care aparțin.
Nu sunt cretini – si asta e si problema, de fapt: doar gradul de adernță la societate și cunoașterea minimală a problemelor din real sunt la nivelul de care ziceți – dar nici medicina și nici codul penal nu încadrează aceste mici neajunsuri la patologie sau neglijență penală.
Domnule Biris, obligarea oamenilor fara venituri sa plateasca la Fondul de Sanatate 60 de lei pe luna e CRIMA FISCALA, ABUZ clar… Nu poti obliga un om sa se asigure la niste servicii de care nu are nevoie si pe care nu are de unde sa le plateasca. E normal insa sa-si faca asigurare daca DORESTE sa beneficieze.
CASS la persoanele fara venituri este CONTRIBUTIE pe AER, pe dreptul de a respira, in acest moment !!! O contributie tembela.
Domnule Biris,
De ce baza de calcul a CASS nu este venitul real dupa scaderea impozitului de 16%, ci de 5,5% din venitul obtinut in urma cedarii folosintei bunurilor? In acest fel, statul impoziteaza de doua ori o parte din acest venit. Subiectul este demn de avocatul poporului, sau de o actiune judecatoreasca.