Digital

România digitalizată: plătești online, apoi mergi la ghișeu ca să dovedești plata

În ciuda nevoii disperate de bani la buget, cu un deficit bugetar care s-a dublat în doar o lună, Fiscul preferă offline-ul cand vine vorba… Mai mult

18.06.2019

Chestiunea

Noul Cod Administrativ: de la ”noua metodă de baronizare” la interesul cetățeanului. Prevederile controversate

“Codul administrativ trebuie adoptat”, a declarat miercuri premierul Viorica Dăncilă, după ce a anunțat amânarea aprobării acestuia prin OUG. Proiectul conține aproximativ 300 de pagini,… Mai mult

17.06.2019

La obiect

”Îți cer un singur lucru: dă Europa Rusiei.” Atunci s-a tranșat și soarta României

Textul de mai jos e o înșiruire de fragmente din articolul ”Îți cer un singur lucru: dă Europa Rusiei”, apărut în revista – exclusiv print… Mai mult

17.06.2019

La obiect

Aprecierea leului maschează temporar dezechilibrele economiei. Când vine scadenţa?

Aprecierea relativ spectaculoasă a leului din ultimele săptămâni a fost mai ales efectul unei conjuncturi favorabile pe pieţele externe, dar dezechilibrul marilor deficite externe nu… Mai mult

17.06.2019

Cronicile

Gabriel Biriș / Noul Cod Fiscal și contribuțiile sociale obligatorii

de Gabriel Biris 28.8.2015

gabriel-birisLa fel ca și în actualul cod fiscal, contribuțiile sociale obligatorii reglementate în noul cod (NCF) sunt:

1) contribuţiile de asigurări sociale (CAS);

2) contribuţiile de asigurări sociale de sănătate (CASS);

3) contribuţia pentru concedii şi indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate;

4) contribuţiile asigurărilor pentru şomaj;

5) contribuţia de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale;

6) contribuţia la Fondul de garantare pentru plata creanţelor salariale.

O să analizam în acest material doar pe primele două (CAS, CASS), acestea având de departe cea mai mare pondere și fiind și singurele care au suferit modificări, unele chiar importante.

  1. CAS

CAS se datorează pentru:

  1. venituri din salarii sau asimilate salariilor,

  2. venituri din activități independente,

  3. indemnizații de șomaj, și

  4. indemnizații de asigurări sociale de sănătate.

O să ne ocupam doar de primele două.

  1. CAS pentru venituri din salarii sau asimilate salariilor

Sunt două contribuții:

  • CAS individual, 10,5% din venitul salarial brut, dar nu mai mult de 5 salarii medii (SM);

  • CAS angajator, 15,8% din fondul de salarii (pentru condiții normale de muncă), dar nu mai mult de 5 SM*nr. mediu de angajați;

Comentariul 1: nu există nici o modificare față de actualul cod, plafonarea bazei de calcul a contribuției angajatorului nefiind una efectivă. În realitate, plafonarea intervine doar în cazul angajatorilor care plătesc un salariu mediu mai mare de 5 SM (aprox. 12.000 lei/lună, 2.700 euro). Se continuă deci și cu încălcarea principiului contributivității, angajatorul plătind contribuții pentru care angajatul nu primește puncte de pensii.

Exemplu: companie cu 2 angajați, primul are salariul brut egal cu 1 SM, cel de al doilea egal cu 9 SM. Angajatorul plătește contribuția la întreg fondul de salarii (10 SM), plafonarea operând doar peste 5SM*2=10SM. Angații primesc însă doar 1+5=6 puncte de pensie, ceea ce înseamnă că pentru contribuția de 15,8%*4SM=1.520 lei nu există niciun beneficiu pentru angajați.

Comentariul 2: această abordare, coroborată și cu plafonul excesiv de mare, nu are cum să ajute la creșterea conformării voluntare.

  1. CAS pentru veniturile din activități independente

Pentru persoanele care obțin venituri din activități independente (persoane fizice autorizate, profesii libere, drepturi de autor) CAS se calculează prin aplicarea cotei de contribuție individuală (10,5%) asupra venitului net (venituri minus cheltuieli sau norma de venit), baza de calcul neputând depăși 5*SM.

În cursul anului, persoanele care obțin venituri din activități independente datorează și plăți anticipate, calculate la o bază de calcul fixă (0,35*SM).

Sunt deci câteva diferențe semnificative față de actualul cod fiscal:

  • CAS va fi datorată și de persoanele care obțin și venituri din contracte de muncă, ceea ce până acum nu era cazul;

  • Cota contribuției este semnificativ mai mică (10,5% față de 26,5%), dar contribuția va fi semnificativ mai mare deoarece baza de clacul o reprezintă venitul obținut și nu suma asigurată, pentru care există opțiunea de a se alege între un minim (0,35*SM = 840 lei) și un maxim 5*SM=12.000 lei). Ținând cont că peste 95% din sumele asigurate erau sub 1.000 de lei, impactul va fi unul semnificativ (pp un venit net de de 5.000 lei și o sumă asigurată de 1.000 de lei, CAS crește de la 265 lei 1.050 lei);

  • Plafonarea bazei de calcul nu se face pentru fiecare contribuabil, ci pentru fiecare tip de venit (putând deci, teoretic, avea o bază de calcul plafonată la 5*SM pentru salariu + 5*SM pentru venituri din activități independente = 10*SM).

Comentariul 3: în opinia mea, această abordare este complet nerezonabilă și nu are cum să ajute la conformarea voluntară. În contextul în care și impozitul pe dividende va scădea, vom asista la o migrare masivă dinspre PFA/PFI înspre SRL și nu neapărat la o lărgire a bazei de calcul al CAS.

  1. CASS

CASS se datoreaza pentru:

  1. venituri din salarii sau asimilate salariilor;

  2. venituri din activităţi independente;

  3. venituri din investiții;

  4. altele, adică toate veniturile pentru care se datorează și impozit pe venit.

O să analizăm în special primele trei categorii.

  1. CASS pentru venituri din salarii și asimilate salariilor

La fel ca și la CAS, sunt două contribuții:

  1. CASS individuală, 5,5% din venitul salarial brut, dar nu mai mult de 5*SM;

  2. CASS angajator, 5,2% din fondul de salarii.

Singura diferență față de actualul cod fiscal este plafonarea bazei de calcul a contribuției individuale. În mod ciudat, baza de calcul a contribuției angajatorului NU a fost plafonată…

  1. CASS pentru veniturile din activități independente

Persoanele care obțin venituri din activități independente datorează contribuția individuală de 5,5% din venitul net (venituri impozabile minus cheltuieli deductibile, norma de venit), și nu poate depăși valoarea a de 5*SM.

Sunt datorate și plăți anticipate ale contribuției, calculate pe baza venitului estimat (fără ca baza de calcul a contribuției să poată depăși 5*SM), pe fiecare sursă de venit în parte (activități independente, venituri din cedarea folosinței bunurilor, venituri din agricultură). Venitul estimat este cel estimat și pentru calculul impozitului pe venit iar contribuția se plătește pe baza deciziei de impunere emisă de de organul fiscal competent. Plățile anticipate sunt datorate trimestrial. Pentru veniturile din drepturi de autor sau din asociere, plățile anticipate sunt făcute prin reținere la sursă de către plătitorii de venit.

Remarcăm și aici plafonarea bazei de calcul a contribuției, dar tot prea sus ca să poată ajuta la creșterea semnificativă a conformării voluntare…

  1. CASS pentru venituri din investiții

Persoanele care obțin venituri din investiții (dividend, venituri din lichidarea unei persoane juridice, câștiguri din vânzarea de titluri de participare, dar si dobânzi) datorează CASS individuală, baza de calcul neputând depăși 5*SM, indiferent dacă persoana respectivă obține sau nu venituri din salarii sau activități independente, ceea ce până acum nu era cazul. Nu se datorează plăți anticipate ale acestei contribuții.

Foarte interesantă este însă introducerea în NCF (art. 179) a unei proceduri de “globalizare” a CASS individuală, probabil în baza declarației anuale de venit.

CASS individuală anuală se datorează asupra sumei veniturilor obținute din activități independente, din asocierea cu o persoană juridică, din agricultură, silvicultură, piscicultură, din cedarea folosinței bunurilor, din investiții sau din alte surse iar baza de calcul nu poate fi mai mică decât salariul minim și nici mai mare de 5*SM (înmultite cu 12). Probabil va exista și o procedură de rambursare/compensare pentru sumele plătite în plus cu titlu de plăți anticipate.

De remarcat însă ca veniturile din salarii nu intră în această procedură de “globalizare”, ceea ce înseamnă că plafonul efectiv nu este de 5*SM, ci de 10*SM (sau chiar mai mare în cazul în care se obțin salarii sau venituri asimilate salariilor din mai mult de o singură sursă), ceea ce este exagerat de mult și va duce în mod evident la modelarea comportamentului contribuabilului în sensul evitării unor plăți exagerate.

Comentariul 4: noutățile introduse prin NCF reprezintă un melanj de măsuri bune (plafonare, “globalizare”) cu jumătăți de măsură care fac ca măsurile bune să fie puțin sau deloc eficiente. În această categorie, pe lângă problema deja menționată a plafonului mult prea mare ca să poată fi eficient în creșterea conformării voluntare, include următoarele:

  • Lipsa unui plafon al bazei de calcul a contribuției angajatorului;

  • Plafonul calculat pe fiecare venit în parte în cazul veniturilor din salarii și asimilate salariilor, dar, mai ales

  • Neincluderea în procedura de “globalizare” a veniturilor din salarii.

Concluzia mea

 

Prevederile NCF pot fi văzute în două chei.

  1. Cheia pesimistului: NCF ratează aproape total șansa de a introduce o reformă reală a celui mai sensibil capitol al fiscalității românesti, contribuțiile sociale obligatorii. Implicit, se ratează o mare șansă de a normaliza piața muncii din România. Chiar și numai din acest motiv, discuția cu privire la “stabilitatea” NCF nu își are rostul, măsurile introduse de NCF fiind doar un amestec de măsuri bune cu măsuri toxice, inclusiv la nivel de principii.

Din păcate, acest amestec nu este nici măcar un caz singular, mai sunt și alte exemple de impozite importante în care fie s-a lucrat cu jumătăți de măsură, fie nu s-a lucrat deloc.

  1. Cheia optimistului (prin gaura căreia tot insist sa privesc ): NCF este o sămânță, lărgind plafonarea bazei de calcul și în cazul CASS individuală și introducând “globalizarea” (parțială) pentru CASS individuală.

Dacă este îngrijita cum trebuie, din “sămânța” aceasta va răsări (nu la anul!) un sistem în care să stimuleze munca bine plătită (prin plafonarea bazei de calcul la un nivel mai rezonabil), care să elimine inechitățile propagate prin legislația noastră de două decenii încoace, să simplifice și să eficientizeze calculul, declararea și plata contribuțiilor sociale obligatorii și, în general, să “normalizeze” sistemul nostru fiscal, sistem care încă așează sarcina fiscală în funcție de CUM și nu de CÂT câștigăm. Trebuie să înțelegem însă o chestiune simplă: nu există prânz gratis. Cineva trebuie să plătească, iar dacă nu plătim cu toții, unii trebuie să plătim mai mult.

***
Gabriel Biriș este partener al casei de avocatură Biriș-Goran

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 28.8.2015

6 comentarii

  1. Dan
    28.8.2015, 7:50 pm

    Domnule Gabriel Biris, sunt proprietarul unui spatiu comercial de circa 20 mp pe care-l inchiriez cu o medie lunara de 1000 lei la care platesc un impozit aproape de 200 de lei lunar. Am inteles ca prin noul cod fiscal impozitul anual pe imobil care acum este in jur de 100 de lei o sa fie majorat la circa 1,5% din grila notariala adica undeva la 2300 de lei adica chiria neta pe aproape 3 luni. Dupa interventia din aceasta seara a dumneavoastra la televizor am inteles ca este un lucru normal sa nu se mai faca diferentierea intre persoane fizice si juridice pe acest segment la impozite dar si faptul ca acel 1,5% este un impozit urias, un abuz care acum se transfera si la mine.
    Pe linga acest abuz care se savirseste eu nu am nici o posibilitate sa-mi scad acest impozit urias din impozitul pe care-l platesc pentru chirie astfel ca devin abuzat suplimentar fata de persoanele juridice care-si pot scadea impozitul contabil din cheltuieli.
    Practic in jur de 40% din venitul anual o sa-mi fie furat de catre stat.
    Din cauza unor probleme legate de sanatate pentru ca nu mai pot sa lucrez acesta este unul din veniturile de baza al familiei si nu sint obligat sa stau la mila nimanui cu atit mai putin a statului. Odata cu aplicarea acestui cod fiscal devin pur si simplu muritor de foame la propriu impreuna cu copilul, eu ce fac?!

    • Biris
      31.8.2015, 2:54 pm

      Grila notariala nu e baza de calcul a impozitului, ci valoarea evaluate. Faceti o evaluare si probabil suma va fi mai mica. In ceea ce priveste masura in sine, cu toata compasiunea pentru situatia dvs, eu unul consider ca trebuia luata demult. Nu este deloc normal ca impozitul sa fie calculate in functie de proprietar, ci in functie de destinatie. Se elimina o distorsiune concurentiala care a perturbat serios piata. Nu comentez in ceea ce priveste nivelul taxei, ci doar a metodei de calcul. Dealtfel, aceeasi problema e si la contributii, acestea sunt calculate in functie de tipul venitului si nu numai in functie de marimea acestuia.

  2. casandra
    28.8.2015, 9:29 pm

    Dacă ceea ce scrieți aici este riguros exact, înseamnă că suntem conduși de niște PROȘTI.
    Cum să legifereze calculul CASS din investiții raportat la o bază minimă de cel puțin un salariu minim?!
    Chiar au uitat că a fost nevoie de o amnistie fiscală pentru niște sute de mii de cetățeni (poate chiar mai mult de 1 milion) care obțin dividende de 2-3 lei din Cuponiadă? La fel, pentru o groază de bătrâni fără pensie și casnice care au puțini bani depuși în bancă pentru copârșeu sau primesc ceva bani de la membrii familiei care lucrează prin țară sau pe cine știe unde, puținii bani fiind virați în cont bancar și aproape imediat scoși. La finalul anului, se paote constata o dovândă de 2 lei și pentru asta să plătească CASS calculat la salariul minim? Chiar nu realizează acești moroni că larga majoritate a acestor oameni nu sunt capabili să procedeze la vânzarea acelor penibile acțiuni la SIF-uri și nici nu pot achita costurile unei asemenea operațiuni? Cum să-și păstreze micile economii cu scop trist, la saltea?

    SUNT CRETINI CEI DE LA MINISTERUL FINANȚELOR?!
    Cum au putut propune așa o bazaconie? Nu învață nimic. Mă tem că locul acela trebuie arat și toți de pe acolo trebuie trimiși acasă. Sau la unitatea de care aparțin.

    • Cristian Grosu
      29.8.2015, 3:20 pm

      Nu sunt cretini – si asta e si problema, de fapt: doar gradul de adernță la societate și cunoașterea minimală a problemelor din real sunt la nivelul de care ziceți – dar nici medicina și nici codul penal nu încadrează aceste mici neajunsuri la patologie sau neglijență penală.

  3. Cris
    4.1.2016, 4:26 pm

    Domnule Biris, obligarea oamenilor fara venituri sa plateasca la Fondul de Sanatate 60 de lei pe luna e CRIMA FISCALA, ABUZ clar… Nu poti obliga un om sa se asigure la niste servicii de care nu are nevoie si pe care nu are de unde sa le plateasca. E normal insa sa-si faca asigurare daca DORESTE sa beneficieze.

    CASS la persoanele fara venituri este CONTRIBUTIE pe AER, pe dreptul de a respira, in acest moment !!! O contributie tembela.

  4. Samoila Gheorghe
    17.2.2016, 12:03 pm

    Domnule Biris,
    De ce baza de calcul a CASS nu este venitul real dupa scaderea impozitului de 16%, ci de 5,5% din venitul obtinut in urma cedarii folosintei bunurilor? In acest fel, statul impoziteaza de doua ori o parte din acest venit. Subiectul este demn de avocatul poporului, sau de o actiune judecatoreasca.

Lăsați un comentariu


Stiri

Evaluarea Națională / Ponderea notelor peste 5 – încă un an de scădere

Vladimir Ionescu

Aproximativ  73,12% din elevii participanți la Evaluarea Națională au obținut medii peste 5, un procent ușor sub cel de anul trecut (73,50%) și inferior celui… Mai mult

Stiri

Expert ONU: Omenirea riscă un ”apartheid climatic” – săracii vor plăti prețul schimbărilor climatice

Iulian Soare

Lumea se confruntă cu un ”apartheid climatic” – pe de o parte, cei bogaţi, care se pot adapta mai bine la încălzirea globală şi, de… Mai mult

Stiri

Vânzările auto cresc în România și scad în Europa. Crește și ponderea persoanelor fizice în achizițiile autohtone

Adrian N Ionescu

Luna mai a propulsat piața auto din România, vânzările crescând cu 11,6%, până la 78.486 unități, în primele 5 luni ale acestui an față de… Mai mult

Stiri

Fostul ministru Cristian David, achitat definitiv. În prima instanța fusese condamnat la 5 ani închisoare

Vladimir Ionescu

Fostul ministru al Internelor Cristian David a fost achitat definitiv, marţi, de magistraţii ÎCCJ, după ce în prima instanță a fost condamnat la cinci ani… Mai mult

Stiri

Raport GRECO: Percepţia privind nivelul redus al corupţiei poate fi înşelătoare. Recomandările pentru România

Vladimir Ionescu

Percepţia publică privind un nivel redus al corupţie în anumite ţări ar putea fi înşelătoare, arată un raport al GRECO publicat marţi și care conține… Mai mult

Stiri

Jumătate din populația lumii nu crede că trăiește în democrație – sondaj

Iulian Soare

Doar jumătate din cei 157.000 de participanți la un sondaj realizat în 57 de țări cred că țările lor sunt democratice. Mulți dintre cei care… Mai mult

Europa

Rusia revine în Adunarea Consiliului Europei, Ucraina își suspendă participarea la lucrările APCE

Iulian Soare

Adunarea Parlamentară a Consiliului Europei (APCE) a votat în noaptea de luni spre marţi textul ce permite revenirea Rusiei în această instanţă, informează presa internațională.… Mai mult