duminică

27 noiembrie, 2022

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

27 ianuarie, 2021

Cei patru furnizori de electricitatate de ultimă instanță (CEZ, Electrica, ENEL șI E.ON) practică tarife cu până la 19% mai mari pentru „serviciul universal”, aplicat consumatorilor casnici care nu au optat pentru o ofertă concurențială, față de cele mai mici tarife concurențiale oferite pe piață, potrivit calculelor Asociației Energia Inteligentă (AEI).

„Cele mai mici oferte ale furnizorilor din piața de energie conform Comparatorului de prețuri al ANRE, sunt mai mici cu până la 19% față de prețul cel mai mic ofertat de furnizorul actual al consumatorului casnic aflat în Serviciul Universal”, spune un raport AEI emis miercuri.

Cea mai mare diferență dintre tariful de serviciul universal și cea mai mică ofertă concurențială, de 19%, este practicată de E.ON în Moldova, unde gradul de sărăcie este mare iar aperitul pentru informare scăzut. Dimpotrivă, cele mai mici diferențe sunt practicat2 de de ENEL, în București, Dobrogea și Banat, dar AEI are o anume explicație în cauză.

Liberalizare „în ciuda”  consumatorilor


Autoritatea în Energie (ANRE) a emis recent un ordin care îi obligă pe furnizori să trimită 3 oferte proprii consumatorilor casnici cărora li se aplică serviciul universal, dintre care una este cu tariful pentru acesta, pe care consumatorii îl achită deja de la 1 ianuarie 2021.

Analizele Asociației Energia Inteligentă (AEI) spun că reglementarea „induce în rândul consumatorilor ideea că, în urma alegerii uneia dintre ofertele primite, consumatorul va beneficia de cea mai mică ofertă din piață existentă la acel moment”, ceea ce nu este adevărat. Este doar cea mai mică dintre ofertele furnizorului respectiv.

„Această situație, manipulatorie, ar putea fi corectată printr-un ordin al ANRE în care să se stabilească obligația furnizorului de a transmite o copie a tabelului din Comparatorul de Preț al ANRE cuprinzând oferta sa cea mai mică și toate ofertele existente în Comparator sub oferta sa”, spune raportul AEI.

Altfel, consumatorii vor achita în continuare prețuri mai ridicate în serviciul universal, cu pănă la 26%, față de 2020.

(Citiți și: „Electricitatea se scumpește cu până la 26% pentru consumatorii casnici care nu optează pentru o anumită ofertă – calcule AEI”)


AEI explică diferențele foarte mici din cazul ENEL cu faptul că a cest furnizor ar fi trecut „un număr mare de consumatori casnici în piața concurențială după anul 2018 (inclusiv fără consimțământul acestora)” și  ar fi crescut „substanțial prețul energiei electrice la consumatorii din piața concurențială. Acum, ar „compensa” cu oferte prețuri mai mici consumatorii care doresc să treacă în piața concurențială din Serviciul Universal”.

AEI descrie și una din „activitățile incorecte care există în piața de energie și care are efecte negative în funcționare și dezvoltarea, mai ales pe termen mediu și lung, a funcționării pieței de energie”.

„Pe actuala piață există furnizori – producători de energie electrică care vând energie electrică en gros furnizorilor (cantitățile mari, teoretic au prețul cel mai mic), la prețuri cu cca. 10-15% mai mari decât prețul cu care (ei înșiși) vând en detail consumatorilor lor finali (cantitățile mici, teoretic au prețul cel mai mare)”

Articole recomandate:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Portul Constanța are a doua cea mai mare creștere a cantității de mărfuri transferate în 2021, plus 26% față de anul pandemiei 2020, după cea a portului belgian

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: