joi

1 decembrie, 2022

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

25 noiembrie, 2020

Conducerea OMV Petrom încurajează așteptările că, în ciuda condițiilor actuale de piață, ar putea începe exploatarea resurselor de gaze naturale din Marea Neagră, dacă se vor schimba reglementările.

„Ne aşteptăm ca România, cu gazele din Marea Neagră, să fie cel mai important producător din Uniunea Europeană. România ar avea un rol important în asigurarea securităţii aprovizionării în regiune, nu doar pe plan intern”, a declarat Franck Neel, (foto), membru în directoratul OMV Petrom, miercuri, la conferința online Romanian International Gas Conference (RIGC), organizată de think tank-ul românesc Energy Policy Group.

Cursa pentru Neptun Deep continuă

OMV Petrom a amânat sine die, anul trecut, decizia de a investi în exploatarea zăcământului offshore Neptun Deep din Marea Neagră, ale cărui rezerve sunt estimate la 48 – 84 miliarde de metri cubi.


Atât OMV Petrom cât și partenerul său la același obiectiv, Exxon Mobil, au invocat condițiile inacceptabile impuse de Legea Offshore și de OUG 114 / 2018, care a răsturnat la sfârșitul anului 2018 multe reglementări majore după care se puteau face afaceri în România.

Franck Neel a repetat că OMV Petrom poate juca rolul Exxon Mobil, care a decis să-și vândă participația la Neptun Deep.

„Astăzi avem un operator, este ExxonMobil. Atâta timp cât Exxon este încă în proiect, nu voi spune nimic altceva. Ceea ce am mai spus este că OMV Petrom este pregătit să fie operator dacă Exxon se decide să părăsească proiectul”, a declarat Franck Neel.

Majoritatea prevederilor toxice ale OUG 114 au fost anulate, dar pentru aprobarea proiectului de modificare a Legii Offshore este nevoie de o altă configurație politică a Parlamentului, potrivit guvernului actual.

(Citiți și: „Modificările legii offshore au fost deja convenite cu investitorii în zăcămintele din Marea Neagră”)


În legătură cu Legea Offshore, Franck Neel a mai insistat, miercuri, doar de programul de „gas release” prin care producătorii de gaze sunt obligați să ofere la bursele autohtone anumite volume de gaze.

În așteptarea noii Legi Offshore

„Legea offshore a fost promulgată în 2018, a avut câteva lucruri bune pe zona de reglementare, dar nu în ceea ce priveşte taxarea şi accesul la piaţă. Programul de gas release (GRP) are şi aspecte pozitive, şi negative. Pozitive: a fost schimbată obligaţia de tranzacţionare pe pieţele centralizate şi s-a asigurat lichiditate în piaţă. În ceea ce priveşte volumul, din perspectiva producătorilor, este prea mare, ţinând cont de cerere. Este o problemă, deoarece nu vedem o concurenţă foarte mare în cadrul GRP”, a spus directorul de la OMV Petrom.

Oficialul OMV Petrom a spus că modul în care este concepută schema GRP nu constituie o soluție pentru absenţa de cerere internă, când gazul este exportat.

„Preţul de start pentru ofertare, fixat de reglementator… Avem destule contra-argumente pe această zonă. Mai sunt mici ajustări de făcut, pentru ca toţi participanţii de piaţă să fie mulţumiţi”, a mai spus Franck Neel, potivit căruia producţia internă a României a scăzut cu 19% între iunie şi septembrie.

„Pentru România este important să dezvolte producţia locală şi să îşi reducă expunerea la preţurile internaţionale”, a adăugat directorul de la OMV Petrom.

Oficialul OMV Petrom a invocat nevoia de schimbări legislative și „pentru economia hidrogenului. (…) Pentru anul 2030 ar trebui să fixăm ţinte pentru economia hidrogenului”.

Franck Neel a mai spus și că OMV Petrom va analiza şi piaţa produselor petrochimice şi va acţiona dacă va fi nevoie de o capacitate nouă.

Petrochimia este văzută ca o piață de viitor de desfacere a gazelor naturale în condițiile tranziției producției energetice pe resurse regenerabile.

Articole recomandate:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Portul Constanța are a doua cea mai mare creștere a cantității de mărfuri transferate în 2021, plus 26% față de anul pandemiei 2020, după cea a portului belgian

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: