13 septembrie, 2021

Fondul Proprietatea (FP) a cerut revocarea consiliul de administrație al Companiei Naționale Aeroporturi București (CNAB), pentru că ar fi „gestionat neprofesionist” procedura prin care s-ar fi supraevaluat terenurile Aeroportului Băneasa, până la 3,8 miliarde de lei, de peste 11 ori mai mult decât o evaluare aprobată în noiembrie 2018.

Fondul Proprietatea (FP) ar trebui să vină cu aproape un miliard de lei – cash ca să-și păstreze forța pachetului de acțiuni deținut la CNAB, dacă se va decide majorarea de capital cu valoarea terenurilor, așa cum prevede Franklin Tempelton, administratorul FP, într-un comunicat al acestuia emis luni.


Consiliul de administrație al CNAB abia a fost numit în ianuarie, decizie inclusă de Ministerul Transporturilor într-o campanie guvernamentală de profesionalizare a conducerilor companiilor de stat. Acum doi ani, doi foști directori ai CNAB au fost inclulpați pentru angajări fictive.

Acționarii FP riscă să piardă 570 de milioane de lei

Pe baza noii evaluări, pentru a-și păstra proporția de 20% de acțiuni deținute la CNAB, FP ar trebui să contribuie cu 953,7 milioane de lei în numerar la eventuala majorare de capital, valoarea terenurilor intrând în contribuția statului la capitalul social al companiei.

Astfel că adrministratorul FP, Franklin Templeton International Services S.À R.L, s-a declarat „profund nemulțumit de riscul ca în perioada următoare Compania Națională Aeroporturi București (“CNAB”/”Aeroporturi București””) să convoace Adunarea Generală a Acționarilor pentru aprobarea majorării capitalului social, pe baza unei valori excesive si contestate  de 3,8 miliarde de lei pentru terenul din interiorul aeroportului Băneasa, adus drept aport în natură la capitalul companiei”, spune cpomunicatul citat.

Pe baza evaluării contestate, „Fondului Proprietatea i-ar putea fi solicitată o contribuție de 953,7 milioane lei la potențiala majorare de capital, în caz contrar participația sa de 20% urmând a fi diluată la 0,7%, ceea ce echivalează cu o pierdere de valoare de 570 milioane lei pentru acționarii Fondului și piața de capital din România”.


Acțiunile FP stagnau, luni, la cotația de 1,8 lei / titlu, la Bursei de Valori București, nivel la care s-au plafonat ăpe parcursul săptămânii trecute. FP a solicitat formal vineri revocarea administratorilor de la „Aeroporturi București”.

Reproșurile Franklin Templeton

Discrepanța uriașă dintre cele două evaluări, realizate la 3 ani diferență, este pusă pe seama „unor indicatori comerciali nerealiști și inexacți în raportul de evaluare contestat, cum ar fi:

  • Traficul estimat la 3.118.000 de pasageri / an, deși aeroportul Băneasa a trimis evaluatorului o estimare de 460.000 de pasageri / an, informații ignorate de evaluator. Aeroportul Băneasa a avut în jur de 25.500 de pasageri în 2019 (an pre-pandemic), ceea ce înseamnă că evaluatorul a supraestimat de peste 100 de ori traficul de pasageri, comparând aeroportul Baneasa cu City Airport London și City Airport Belfast.
  • Veniturile estimate ale aeroportului Băneasa sunt de 30 de ori mai mari decât veniturile medii ale aeroportului în perioada 2014-2020. Este important de reținut că aeroportul a înregistrat constant pierderi cel puțin din 2014.
  • Evaluatorul nu a inclus niciun flux de numerar negativ estimat până la sfârșitul perioadei de estimare, în 2069. Aceasta înseamnă că a prognozat că terminalul, echipamentele și pista nu vor fi reparate, schimbate sau modernizate timp de aproape 50 de ani”, spune Franklin Templeton.

Ce spune ANEVAR

Fondul Proprietatea a contestat raportul de evaluare a terenului din anul 2021 la Asociația Națională a Evaluatorilor Autorizați (ANEVAR) și a solicitat un raport de verificare a acestui raport, deși „a fost realizat de un evaluator independent  reputat.

„Conform raportului de verificare, raportul de evaluare conține o serie de neconformități majore care au avut un impact semnificativ asupra rezultatului evaluării, inclusiv:

  • calculul efectuat ca parte a metodei extracției a omis să scadă valoarea mai multor active cheie care contribuie la generarea de venituri, cum ar fi investițiile în piste și platforme, precum și alte echipamente critice,
  • erori în metoda de calcul a profitului net și erori în formula de calcul a fluxurilor de numerar nete la dispoziția acționarilor, precum și erori în determinarea ratei de actualizare”, mai spune comunicatul citat.

(Citiți și: „800 de angajați ai companiei Aeroporturi București intră în șomaj tehnic”)

Din anul 2001, când aeroportul Băneasa a primit certificatele de atestare a dreptului de proprietate asupra terenului, și până în prezent, este a treia oară când se inițiază procesul de majorare a capitalului social.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Un răspuns

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Un răspuns

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Victoria lui Donald Trump nu e doar cea pentru postul

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: