fbpx Modifica setari cookieuri

Analiză

Execuția pe S1 din 2020 – o abordare comparativă cu cea din 2019

Bugetul general consolidat a înregistrat pe prima jumătate a anului în curs un deficit de circa 45 miliarde lei, echivalent cu 4,2% din PIB estimat… Mai mult

29.07.2020

La obiect

Producția agricolă 2019 – scădere istorică a valorii brute adăugate în economie

Valoarea producției agricole a scăzut în 2019 cu 3,8% în termeni reali față de anul precedent, potrivit datelor semidefinitive comunicate de INS. Ponderea sectorului vegetal… Mai mult

27.07.2020

Chestiunea

Document / Proiectul pentru munca flexibilă: nu se fac concedieri colective, managementul nu primește bonusuri pe perioada aplicării Kurzarbeit

Angajatorul poate reduce unilateral timpul de muncă al salariaților cu cel mult 50%, în situații excepționale precum epidemia de coronavirus, conform proiectului de OUG prin… Mai mult

23.07.2020

Europa

Document / Detaliile Acordului: 70% din granturi trebuie atrase în următorii 2 ani. Campionii negocierilor – lista statelor care au obținut bani suplimentari

Consiliul European a aprobat, la capătul a 5 zile de negociere, Cadru Financiar Multianual al UE pentru perioada 2021-2027, cu cea mai importantă componentă a… Mai mult

21.07.2020

FMI: Legile financiare adoptate de Parlament vor diminua creditele acordate economiei reale

de Adrian N Ionescu , 27.12.2018

Legile financiare recent adoptate de Parlament vor duce la diminuarea creditelor acordate economiei reale şi vor afecta în mod negativ stabilitatea financiară, a declarat Alejandro Hajdenberg (foto), reprezentantul Fondului Monetar Internaţional (FMI) pentru România şi Bulgaria, citat de Agerpres.

Alejandro Hajdenberg amintește că ultimul raport pe marginea consultărilor periodice bilaterale („Articolul IV”) remarcase nocivitatea măsurilor încă de pe când erau în dezbatere.

„Raportul subliniază că, dacă vor fi adoptate, aceste propuneri ar duce la diminuarea creditelor acordate economiei reale şi la încetinirea soluţionării problemei creditelor neperformante, ceea ce înseamnă că vor afecta în mod negativ stabilitatea financiară”, a spus Alejandro Hajdenberg.

Totodată, FMI evaluează efectele Ordonanţei de Urgenţă adoptată la sfârşitul săptămânii trecute de Guvern, privind noile măsuri fiscal-bugetare.

Ordonanța  „pare să fi fost o surpriză pentru mulţi, având în vedere prăbuşirea pieţei bursiere. Aşa cum am anunţat cu ocazia consultărilor cu privire la Articolul IV, predictibilitatea şi orientarea pe termen mediu a politicilor sunt importante pentru a susţine creşterea economică pe termen lung şi a asigura convergenţa României cu standardele de viaţă mai mari din UE”, a mai spus responsabilul FMI.

De asemenea, ultimul raport publicat cu ocazia consultărilor cu privire la Articolul IV subliniază nevoia de a efectua o analiză a sustenabilităţii sistemului de pensii, în timp ce se garantează că obiectivele sale de protecţie socială sunt îndeplinite, a adăugat el.

Legile la care face referire oficialul FMI

Camera Deputaţilor a adoptat, pe 19 decembrie, un proiect de lege care plafonează dobânzile. Astfel, actul normativ pentru completarea Ordonanţei Guvernului nr.13/2011 privind dobânda legală remuneratorie şi penalizatoare pentru obligaţii băneşti are două noi articole, prin care se stabilesc regimul dobânzilor penalizatoare în raporturile juridice dintre consumatori şi profesionişti, inclusiv comercianţi, precum şi faptul că dobânda convenţională – atât cea remuneratorie, cât şi cea penalizatoare – nu poate depăşi dobânda legală cu mai mult de 50% pe an.

Iniţiativa prevede că această măsură se aplică şi contractelor aflate în derulare.

Conform celor adoptate de deputaţi, “dobânda efectivă anuală (…) nu poate depăşi: a) cu mai mult de 3 puncte procentuale, în cazul creditelor ipotecare sau imobiliare, astfel cum sunt acestea definite de Legea nr.190/1999 privind creditul ipotecar pentru investiţii imobiliare, cu modificările şi completările ulterioare; creditul ipotecar sau imobiliar se defineşte ca fiind orice credit contractat de consumatori pe o perioadă mai mare de 10 ani, garantat cu ipotecă asupra imobilului cumpărat, construit, reabilitat, extins sau consolidat, ori cu un alt imobil, proprietatea debitorului sau a unui terţ garant; b) 50% pe an, în cazul creditelor de consum având o valoare mai mică sau egală cu 15.000 RON şi, respectiv, 40% pe an, în cazul creditelor de consum având o valoare mai mare de 15.000 RON; pentru evitarea oricărei confuzii, este credit de consum orice credit contractat de consumatori care nu îndeplineşte criteriile pentru a fi considerat credit ipotecar sau imobiliar, în sensul lit.a)”.

Camera Deputaţilor a fost for decizional pentru acest proiect.

Tot în 19 decembrie, deputaţii au adoptat propunerea legislativă pentru modificarea OUG nr. 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori, care prevede că cesionarul nu va putea pretinde de la debitorul care are calitatea de consumator mai mult decât dublul sumei plătite de acesta pentru a cumpăra creanţa de la cedent.

Pentru echilibrarea riscurilor contractuale, iniţiativa prevede că această măsură se aplică şi contractelor aflate în derulare la data intrării în vigoare a legii.

Senatorul liberal Daniel Zamfir, iniţiator al proiectului, a precizat că prin această iniţiativă legislativă se introduce “dreptul celui care a fost executat să poată să răscumpere bunul de care a fost deposedat plătindu-i societăţii de recuperare a cesiunii de creanţe dublul sumei cu care acesta, cesionarul, a cumpărat respectivul bun de la bancă”.

Deputatul PNL Dan Vîlceanu a criticat proiectul, susţinând că legalizează escrocheria în România. În replică, Daniel Zamfir a spus că acest proiect a fost semnat de mai mulţi parlamentari liberali. Camera Deputaţilor a fost for decizional în acest caz.

Tot pe 19 decembrie, Senatul (de această dată prima cameră sesizată) a stabilit în şedinţa plenului că prevederile Legii privind darea în plată se aplică şi creditelor acordate prin programul ‘Prima casă’.

Astfel, senatorii au adoptat propunerea legislativă pentru abrogarea alin. (4) al art. 1 din Legea nr. 77/2016 privind darea în plată. Potrivit art. 1 alin. (4) supus abrogării, prevederile legii în discuţie “nu se aplică creditelor acordate prin programul ‘Prima casă’, aprobat prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.60/2009 privind unele măsuri în vederea implementării programului ‘Prima casă’, aprobată cu modificări şi completări prin Legea 368/2009, cu modificările şi completările ulterioare”.

Iniţiatorul proiectului, senatorul ALDE Daniel Zamfir, a explicat că acest proiect legislativ clarifică situaţiile de “impreviziune” care apar atunci când instanţele ajung să judece dosare în care debitorii vor să se elibereze prin Legea dării în plată.

El spune că anumiţi judecători consideră că impreviziunea – adică starea care apare între cele două părţi după semnarea contractului, stare care nu putea fi prevăzută de niciuna din părţi – este doar moartea subită, de exemplu, sau o calamitate, dar sunt şi judecători care consideră că numai în stare de conflict armat este o stare de impreviziune.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 27.12.2018

Lăsați un comentariu


Stiri

Vladimir Putin anunță că Rusia a înregistrat oficial ”primul vaccin anti-Covid”. Experții occidentali, sceptici privind siguranța serului

Iulian Soare

Rusia a devenit marți prima țară ce înregistrează un vaccin împotriva Covid-19. Anunțul, primit cu scepticism pe plan internațional, a fost făcut de președintele Vladimir… Mai mult

Just Business

Schemele de un miliard de euro pentru IMM-uri – Ghidul solicitantului a fost pus în dezbatere publică

Vladimir Ionescu

Ministerul Fondurilor Europene a scos în consultare publică Ghidul solicitantului de fonduri europene aferent celor trei scheme de ajutor de stat în valoare de un… Mai mult

Stiri

Sondaj RBL / Generația Z: unul din cinci tineri vrea să plece din țară, 2 din 3 sunt atrași de antreprenoriat

Razvan Diaconu

Doi din trei tineri sunt tentați de antreprenoriat, iar unul din cinci intenționează să plece din țară pentru a studia sau a se angaja, arată… Mai mult

Stiri

Raport special Curtea de Conturi / Cheltuielile pentru combaterea coronavirus: 1 miliard euro până în iunie. Prejudicii, sub 8 milioane euro

Razvan Diaconu

Curtea de Conturi a înaintat Parlamentului României Raportul special privind gestionarea resurselor publice în perioada stării de urgență. Documentul aprobat de Plenul Curții prin Hotărârea… Mai mult

Europa

Cei mai pesimiști directori financiari din Europa Centrală și de Est sunt în Polonia și România – studiu Deloitte

Vladimir Ionescu

Directorii financiari din Europa Centrală și de Est au ajuns la un nivel record de pesimism, iar încrederea lor în evoluția economiei și a întregului… Mai mult

Stiri

TAROM începe restructurarea în două săptămâni, compania taie 700 de posturi

Vladimir Ionescu

Compania aeriană Tarom va intra într-un proces masiv de restructurare de personal ca urmare a problemelor financiare cu care se confruntă, transmite Mediafax. Adunarea Generală… Mai mult

Stiri

Nord Stream 2: Întâlnire Heiko Maas – Serghei Lavrov la Moscova după ce SUA amenință o companie portuară germană cu ”sancțiuni zdobitoare”

Iulian Soare

Ministrul de Externe al Germaniei, Heiko Maas, se întâlnește marți la Moscova cu omologul său Serghei Lavrov într-o perioadă în care proiectul Nord Stream 2 … Mai mult