duminică

26 iunie, 2022

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

11 decembrie, 2019

Plafonul pentru deficitul bugetar din 2020 a fost stabilit la 3,6% din PIB pe metodologia ESA, respectiv 3,58% din PIB pe metodologia cash, în contextul în care doar cheltuielile de personal ar urma să se ridice la 9,7% din PIB, potrivit unui proiect de lege publicat de Ministerul Finanțelor Publice (MFP). Acesta ar urma să fie aprobat în ședința de miercuri a Guvernului.

Pentru anul 2021 a fost stabilit un plafon maxim al deficitului de 3,34% din PIB, respectiv de 9,4% din PIB pentru cheltuielile legate de salariile din sectorul public.

”Construcția bugetară pentru anul 2020 se bază pe o menținere a creșterii economice în jurul mediei de 4% pe termen mediu, în condițiile în care majoritatea instituțiilor financiare interne și externe anticipează o încetinire a ritmului de creștere din statele Europei Centrale și de Est”, se arată în expunerea de motive a Proiectului de Lege pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificați în cadrul fiscal-bugetar pe anul 2020.


Materializarea riscurilor privind încetinirea creșterii economice va avea o influență nefavorabilă asupra dinamicii încasărilor bugetare în anul 2020, admit Finanțele. Deși unele măsuri privind îmbunătățirea colectării pe partea de venituri bugetare pot aduce la buget resurse semnificative chiar și pe termen scurt, ”fundamentarea acestor sume va fi evaluată cu multă prudență de analiști/piețe financiare în condițiile în care o îmbunătățire convingătoare a colectării nu poate fi argumentată pe baza datelor din anii precedenți”, notează ei.

La estimarea veniturilor și cheltuielilor bugetare pentru perioada 2020-2022 s-au avut în vedere următoarele măsuri:

  • actualizarea nivelului accizei specifice pentru țigarete, respective creșterea acesteia de la 366,147 lei/1.000 țigarete la 386,377 lei/1.000 țigarete, având în vedere că potrivit Codului fiscal, acciza specifică pentru țigarete se determină pe baza prețului mediu ponderat de vânzare cu amănuntul, a procentului legal aferent accizei ad valorem și al accizei totale;
  • creșterea nivelului accizei totale pentru țigarete de la 483,74 lei/1.000 țigarete la 503.97 lei/1.000 țigarete, începând cu 1 ianuarie 2020, astfel încât să fie respectate prevederile art. 10 alin. (2) din Directiva 2011/64/UE privind structura și ratele accizelor aplicate tutunului prelucrat, respectiv acciza globală pe țigarete să reprezinte cel puțin 60% din prețul mediu ponderat de vânzare cu amănuntul al țigaretelor eliberate pentru consum;
  • eliminarea mecanismului plății defalcate a TVA  în  vederea compatibilizării cu acquis-ul comunitar în domeniu; executarea silită a sumelor existente în contul de TVA se va aplica în mod corespunzător de către instituțiile de credit, în limita sumei totale a obligațiilor bugetare, astfel cum aceasta este individualizată în adresa de înființare a popririi;
  • începând cu 1 ianuarie 2020, indemnizațiile lunare pentru funcțiile de demnitate publică și funcțiile asimilate acestora, prevăzute în anexa IX la Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările şi completările ulterioare, se mențin la nivelul aferent lunii decembrie 2019;
  • valoarea indemnizației de hrană se menține la nivelul din anul 2019;
  • începând cu luna ianuarie 2020, cuantumul lunar al indemnizației de merit se menține la nivelul de 6.240 lei;
  • interzicerea cumulul pensiei cu salariul în instituții publice, pentru pensionarii care beneficiază de drepturi de pensie plătite din fonduri publice;
  • asigurarea a 2% din PIB pentru apărare.

Astfel, pentru anul 2020, MFP propune un buget general consolidat cu cheltuieli totale maxime de 371,5 miliarde de lei, din care 109,7 miliarde de lei cheltuieli de personal.

Pentru bugetul centralizat al unităților administrativ teritoriale se prevede o limită a cheltuielilor de 78,3 miliarde de lei.

Îți mulțumim că citești cursdeguvernare.
Abonează-te la newsletter aici.

Bugetul pensiilor (asigurărilor sociale de stat) are un plafon de 87,4 miliarde de lei, iar cel al sănătății (Fondul național unic de asigurări sociale de sănătate) de 41 de miliarde de lei.

Deficitul structural ar urma să înregistreze o ușoară corecție, de la 3,7% din PIB în 2019 la 3,4% din PIB anul viitor.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

articole categorie

Citește și:

Consumatorii români aveau, la nivelul anului 2021, o paritate a puterii de cumpărare de 55,5% din media europeană, procent identic cu cel din 2020, cel mai redus de...

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: