Ministerul Finanţelor Publice (MFP) a anunțat noul nivel al accizelor valabile pentru 2020, potrivit cărora cele nominale pentru carburanţi vor crește cu circa 3,8%, dar prețurile finale ar putea fi și mai mare ca urmare a aplicării TVA inclusiv pe accize.
Prețurile vor varia, însă, în diferitele regiuni ale țării, în funcție de cererea locală, dar și de adaptarea politicilor de vânzare ale distribuitorilor la capacitatea de plată a consumatorilor.
Creșterea accizelor este rezultatul conformării cu standardele pieței unice europene, care stabillește și un anumit nivel minim al accizelor în România.
Astfel, acizele la benzină (standardul numit încă „fără plumb”, deși acesta nu se mai folosește de ani buni pentru creșterea cifrei octanice) ar urma să crească până la 2.116 lei/1000 litri de la 2.038 lei/1000 l, iar la motorină, până la 1.968 lei/1000 litri, de la 1.896 lei/1000 litri.
La începutul lunii, Camera Deputaților a aprobat în plen proiectul de lege de modificare a Codului Fiscal privind eliminarea supraacizei la carburanți. Eliminarea supraaccizei de 32 de bani pe litru de carburant ridică însă problema respectării unui prag minim stabilit de o directivă europeană.
Proiectul a fost inițiat de PNL şi a fost pus pe ordinea de zi de conducerea dominată de PSD imediat ce guvernul a anunţat că va căuta adoptarea legi prin asumarea răspunderii.
(Citiți și: „Supraacciza la carburanţi a fost eliminată. Efectele deciziei și calculele aferente”)
Odată promulgată legea, care elimină supraacciza de 32 de bani pe litru de carburant, guvernul este nevoit să majoreze acciza totală pentru a respecta pragul minim stabilit de directiva europeană, care în cazul României este de 359 de euro la 1.000 de litri de benzină standard ( tip „fără plumb”) și de 330 de euro la 1.000 de litri de motorină.
Marile rețele de distribuție aplică prețuri finale diferite în diferitle zone ale țării, dar chiar și la diferite stații din marile orașe, unde de obicei carburanții sunt mai scumpi, față de zonele mai sărace.