sâmbătă

20 aprilie, 2024

4 decembrie, 2019

Camera Deputaților a aprobat în plen proiectul de lege de modificare a Codului Fiscal privind eliminarea supraacizei la carburanți. Eliminarea supraaccizei de 32 de bani pe litru de carburant ridică însă problema respectării unui prag minim stabilit de o directivă europeană.

Proiectul a fost inițiat de PNL şi a fost pus pe ordinea de zi de conducerea dominată de PSD imediat ce guvernul a anunţat că va căuta adoptarea legi prin asumarea răspunderii.


Proiectul a fost votat cu 280 pentru, un vot contra, o abținere, iar legea va intra în vigoare la 1 ianuarie 2020.

Impactul bugetar al eliminării supraaccizei ar fi de circa 5,8 miliarde de lei, potrivit unui răspuns al Ministerului de Finanțe, de la începutul lunii noiembrie , la o interpelare parlamentară: atât spunea MFP  că a colectat statul din septembrie 2017 până în prezent prin introducerea supraaccizei la carburanți.

Un nou conflict cu Comisia Europeană?

Supraacciza la carburanți a fost introdusă în 2014 şi era de 7 eurocenţi. A fost eliminată la începutul anului 2017 şi reintrodusă în toamna aceluiaşi an, dar ca o cotă de 32 de bani pe litru.

Eliminarea supraaccizei de 32 de bani pe litru de carburant ridică însă problema respectării pragului minim stabilit de directiva europeană, care în cazul României este de 359 de euro la 1.000 de litri de benzină standard ( tip „fără plumb”) și de 330 de euro la 1.000 de litri de motorină.


Accizele din România sunt în prezent de 427 de euro la 1.000 de litri de benzină și de 397 de euro la 1.000 de litri de motorină, potrivit DG Energy Oil Bulletin. Reducerea cu echivalentul a 7 eurocenți pe litru înseamnă o scădere cu 70 de euro la mia de litri.

Asta înseamnă accize totale de 357 de euro pentru 1.000 de litri de benzină și de 327 de euro pentru 1.000 de litri de motorină, adică sub pragul minim european.

Pentru conversia în lei este luat cursul din prima zi a lui octombrie, și accizele rezultate se aplică de la 1 ianuarie anul următor. Jurnalul Oficial al Uniunii Europene precizează cursul la 4,7511 lei / euro, la 1 octombrie.

Calculele arată că acciza minimă este de 1,7056 lei pe litrul de benzină fără plumb și de 1,5678 lei pe litrul de motorină, adică cu circa 5 bani peste ceea ce reiese din proiectul de lege adoptat miercuri.

Acciza totală la benzină ar urma să coboare la 1,656 lei/l, iar cea la motorină, la 1,518 lei pe litru, potrivit calculelor aferente legii adoptate miercuri.

Inflaţia salvează decizia politică

Soluţia problemei o oferă inflaţia, în funcţie de care accizele se actualizează, conform Codului Fiscal.

Preţurile de consum au crescut cu 3,5% în septembrie 2019 faţă de aceeaşi lună a anului viitor, ceea ce ar duce la o creştere a accizei la carburanţi cu circa 13 euro la mia de litri, înainte de eliminarea cotei suplimentare şi ar oferi spaţiu confortabil pentru această operaţiune.

Rămâne de văzut cum va aplica guvernul soluția, având în vedere marea nevoie de bani pentru acoperit deficitul mult mai mare decât cel promis de executivul anterior.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Un răspuns

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Un răspuns

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Acest text se adresează în primul rând tinerilor, adică celor

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: