joi

28 martie, 2024

5 octombrie, 2017

Autorităţile locale pot încredinţa direct contracte companiilor pe care le controlează doar „în anumite condiţii” şi numai dacă nu găsesc pe piaţă oferte mai avantajoase, potrivit răspunsului Consiliului Concurenţei, la solicitarea cursdeguvernare.ro.

Explicațiile Consiliului Concurenței nu acoperă, însă, tendința anticoncurențială a acestui conglomerat de firme publice de drept privat: Primăriile știu preturile prezumtivilor concurenți și companiile lor pot veni cu sume  mai jos de oferta acestora; Recepția calității lucrărilor e făcută tot de către primării, iar eventualele litigii ale Primăriilor cu propriile firme ies din orice logică economică, potrivit consultanților.

Legea a administraţiei publice locale (nr. 215/2001) „prevede că statul poate să se implice în activităţi de interes public (…) prin propriile entităţi pentru asigurarea nevoilor sale, în condiţiile în care piaţa nu poate satisface acele nevoi”, spune Consiliul Concurenței (CC).


„Ca urmare, pe lângă faptul că trebuie respectate condiţiile prevăzute în legislatia din domeniul achiziţiilor publice, adoptarea unei măsuri de încredințare directă trebuie să fie bine fundamentată, fiind necesară demonstrarea existenței unor cauze obiective (”eșec de piață”), care au determinat neaplicarea unei proceduri de achiziție publică”, subliniază răspunsul CC.

Totdată, primăriile ar trebui să se asigure că nu există și alte variante care să ducă la minimizarea costurilor.

„Încredințarea directă a prestării unui serviciu către o companie controlată de administrația locală, ar putea fi justificată și prin rațiuni de eficiență economică, respectiv ar trebui analizată măsura în care această variantă conduce la costuri minime pentru comunitate, în condițiile existenței unor standarde de calitate a serviciului, respectiv implică minimizarea costurilor pe care le suportă autoritatea locală”, mai spune Consiliul Concuernței.

Trebuie amintit, în context, exemplul Primăriei Capitalei, care își propune să realoce circa 400 de milioane de lei, de la investiții, pentru capitalizarea celor 21 de companii pe care le-a înființat. Majoritatea acestor resurse este destinată salariilor celor peste 5000 de angajați ai acestora, ceea ce pune serioase probleme de eficienţă.


Consiliul Concurenței nu uită să atragă atenția că, „în plus, încredințarea directă poate ridica probleme din punct de vedere al ajutorului de stat”.

Ca o încredințare directă să nu fie ajutor de stat, ar trebui să se poată demonstra „faptul că nivelul costurilor aferente activității încredințate direct este comparabil cu prețul pieței (benchmark), astfel încât să nu i se confere un avantaj economic întreprinderii beneficiare”.

Întâi de toate acestea, însă, „contractele de achiziţie publică pot fi atribuite fără o procedură concurențială în cazul în care sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:

  • autoritatea contractantă exercită asupra firmei în cauză un control similar celui pe care îl exercită asupra propriilor departamente sau servicii”;
  • mai mult de 80% din activităţile companiei reprezintă îndeplinirea „sarcinilor care îi sunt încredinţate de către autoritatea contractantă care o controlează”;
  • nu există participare privată directă „cu drept de veto” la capitalul persoanei juridice controlate (…) „şi care nu exercită o influenţă determinantă asupra persoanei juridice controlate”.

Descărcați AICI- LINK Răspunsul integral al Consiliului Concurenţei la întrebările cursdeguvernare.ro.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: