fbpx Modifica setari cookieuri

Chestiunea

Planul de relansare economică a României – anunțat de guvern: 100 mld. în 10 ani – investiții masive în infrastructură și digitalizare, măsuri de stimulare a capitalului autohton și a competitivității, alinierea la noua revoluție tehnologică

Premierul Ludovic Orban lansează Planul național de investiții și de relansare economică, practic un program de guvernare cu acțiuni planificate până la orizontul anului 2030.… Mai mult

01.07.2020

Just Business

Companiile high tech dețin doar 8% din creditele corporate de la nivel local. Digitalizarea, esențială pentru economia post-criză

Firmele din sectorul knowledge intensive services și high tech dețineau, la nivelul lunii martie 2020, doar 8% din creditarea bancară, în condițiile în care au… Mai mult

30.06.2020

La obiect

Pilonul II și-a revenit din criza indusă de pandemie

Toate fondurile de pensii obligatorii administrate privat au anunțat creșteri prin care recuperează aproape integral scăderile provocate de criza Covid19. Aceasta a declanșat după mijlocul… Mai mult

29.06.2020

La obiect

Modificările aduse legii Curții de Conturi permit fraudarea fără consecințe a fondurilor europene – USR îi cere președintelui Iohannis să sesizeze CCR

USR solicită președintelui Klaus Iohannis să nu promulge modificările aduse Legii nr. 94/1992 privind organizarea și funcționarea Curții de Conturi, pentru că ele afectează independența… Mai mult

29.06.2020

Experți în fiscalitate: Cât de haotice sunt excepțiile din Codul fiscal și cât de dificilă va fi recalibrarea

de Adrian N Ionescu , 1.12.2019

Abundenţa de excepţii de la aplicarea Codului Fiscal a creat mai degrabă privilegii decât motoare de dezvoltare a economiei şi societăţii. Corecțiile nu trebuie făcute în absența unei viziuni de stimulare fiscală a dezvoltării țării.

Sunt concluziile desprinse din opiniile experţilor în fiscalitate solicitate de Cursdeguvernare.ro, ca reacţie la o sugestie strecurată de guvernatorul Băncii Naţionale în prezentarea celui mai recent raport asupra inflaţiei.

„Ajustările trebuie să privească în primul rând excepţiile din Codul Fiscal, care sunt prea multe”, a spus Mugur Isărescu, comentând măsurile care ar putea fi luate privind dezechilibrele bugetare.

Abundența excepţiilor

Zeci de scutiri de la obligațiile din Codul fiscal sunt prevăzute ca excepţii chiar în acesta.

„Într-adevăr, Codul Fiscal a început să abunde în excepții. S-au creat astfel, prin intermediul acestora, categorii „privilegiate” atât în zona impozitării companiilor cât și în zona impozitării muncii”, spune Ruxandra Jianu , partener la Biriş Goran Tax Consulting.

După ce Codul Fiscal a fost rescris în 2015, „au fost aprobate multe acte normative, care au introdus noi excepții de la regulile generale atât în cazul impozitului pe venit, cât și a impozitului pe profit sau a TVA”, remarcă și Daniel Anghel, partner şi lider al serviciilor fiscale şi juridice PwC România.

Ministerul Finanțelor și mediul de afaceri încercaseră să ajungă la un Cod Fiscal cu un conținut mai clar și cu o bază de impozitare echitabilă pentru contribabil – „lucru obținut într-o mai mică măsură decât ne propusesem”, spune Daniel Anghel.

O generozitate haotică

Politica fiscală n-ar trebui să fie generoasă în exceptări de la obligații, ci rațională, în funcție de coordonatele pe care strategia de dezvoltare a țării i le stabilește, respectiv de  coordonarea și nu cu confruntarea cu alte politici guvernamentale.

Nu există însă o astfel de strategie, care să stabilească anume care domeniu să fie stimulat prin exceptări de la obligațiile din Codul Fiscal, dincolo de ciclurile electorale, pe termen lung, așa cum se cuvine unei strategii.

„În anumite situații a apărut un dezacord al regulilor din Codul fiscal și aș putea spune că este nevoie de o viziune unitară privind obiectivul politicii fiscale”, spune Daniel Anghel.

Sistemul haotic al exceptărilor a contribuit la amplificarea dezechilibrului bugetar.

(Citiţi şi: „Rectificarea bugetară: deficit de 4,3% din PIB. Problemele de la venituri, dilemele de la cheltuieli”) 

Altfel, rezultatele exceptării de la anumite obligaţii fiscale sunt contradictorii, tocmai din cauza modului în care au fost decise şi aplicate.

Politici guvernamentale în conflict unele cu altele

Stimulentele fiscale sunt în fapt subvenţii.

Astfel ar trebui „premiate cu subvenţii indirecte firmele şi persoanele active în domenii cu impact social masiv, în care statul performează scăzut ca furnizor de servicii şi în care încă nu suntem competitivi în raport cu ţările dezvoltate”, explică Ramona Jurubiţă, Country Managing Partner la KPMG România.

În unele cazuri, aceste simili-subvenţii au efectul scontat: „Aș spune că da. Cea mai recentă masură, pentru domeniul construcțiilor, a dus deja la o creștere cu 8% a ofertei”, consideră expertul citat. Efectul asupra domeniului IT este de asemenea remarcabil: contribuție de 6% la PIB.

În alte cazuri, subvenţiile fiscale au fost inutile pentru dezvoltarea ţării, pentru că au intrat în conflict cu efectul altor politici guvernamentale: cazul reduceri de TVA vs creşteri salariale şi de pensii.

Scutirile de TVA prin reduceri de la cota standard de 19%, până la 9% şi chiar la 5%, nu duc la ieftinirea serviciilor medicale şi a accesului la hrană şi cultură, inclusiv prin turism.

„Ieftinirea lor generalizată este puţin probabilă, în condiţiile în care consumul a fost stimulat masiv prin creşteri salariale”, spune Ramona Jurubiţă.

Discrepanţe anacronice

Discrepanţa dintre taxarea veniturilor din investiţii şi taxarea muncii a crescut extrem de mult.

Prin impozitul specific, „în numele încurajării turismului, unităţile hoteliere, restaurantele, pensiunile etc. au ajuns să plătească un impozit anual mai mic decât cel plătit pentru un salariu dublu faţă de cel mediu”, spune Ruxandra Jianu.

Mai rău, unele scutiri au efectul advers al încurajării muncii la negru.

„Cu un impozit pe profit de 16%, cuplat cu unul pe dividende de 5%, există tentaţia acţionarului de a scoate profit din firmă ca să platească la negru total sau parţial salariaţii, având un cost fiscal de 25 de bani la fiecare leu net acordat salariatului. Comparaţi asta cu costul de 75 de bani pentru fiecare leu net acordat salariatului, dacă acesta este plătit la “alb”. Costul fiscal este de 3 ori mai mare!”, atrage atenţia Ramona Jurubiţă.

La fel şi în cazul microintreprinderilor cu cifra de afaceri de până la un milion de euro, care plătesc o suma anuală fixă, indiferent de profit – ceea ce este tot o formă de subvenţionare fiscală.

„Dacă impozitul pe dividende de 5% este cuplat cu impozit de 1% pe venitul microîntreprinderii (un sistem alternativ de taxare, la care accesul este condiţionat de mărimea veniturilor), întreprinzătorul se poate plăti pe sine insuşi, pentru munca depusă în afacerea proprie, cu un cost fiscal de numai 6,3 bani la un leu net”, a calculat expertul KPMG.

Soluţii graduale la probleme declanşate brusc

„Soluţia pe care mediul de afaceri o vede de ani de zile pentru reglarea dezechilibrelor în special în zona impozitării muncii ar fi plafonarea bazei de calcul pentru contribuţiile sociale pe suma veniturilor şi nu pe sursa veniturilor”, aminteşte Ruxandra Jianu, partener la Biriş Goran Tax Consulting.

Pe baza declaraţiei unice s-ar stabili un plafon maxim, „ideal 3 salarii medii brute, raportat la suma veniturilor indiferent de sursă (muncă, câştiguri de capital, dividende, chirii, drepturi de autor etc.) peste care nu se vor ma datora contribuţii sociale (pensie şi sănătate). În acest fel se va lărgi baza de impozitare şi se va asigura un flux de resurse la bugetul de stat”, consideră expertul citat.

În general, „o eventuală reversare a tendinței din ultimii ani – care a dus la apariția unui număr considerabil de excepții – nu ar trebui să fie făcută ad-hoc. Ideal, pentru a avea o abordare unitară, ar trebui să fie fundamentată pe studii de impact care să evalueze efectele în economie înainte de a fi adoptată”, spune Daniel Anghel, partener la PwC Rmânia.

„În cazul în care se va relua procesul de uniformizare a bazei de impozitare prin eliminarea excepțiilor, nu mă aștept să aibă loc o eliminare completă a tuturor derogărilor actuale”, spune Daniel Anghel.

Este cu atât mai dificilă recalibrarea sistemului fiscal acum, când perioada de creştere economică se apropie de sfârşit, după ce stimulentele fiscale luate de guvernele ultimilor ani au fost luate prociclic.

„Este clar că măsuri punctuale şi intempestive, într-un moment fragil al economiei, de eliminare a „excepţiilor”, sunt la fel de puţin recomandabile ca o majoare de impozite sau taxe”, avertizează Ramona Jurubiţă, director şi partner al KPMG România.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 1.12.2019

Lăsați un comentariu


Stiri

Raport Oxfam: Coronavirus agravează foametea la nivel mondial. Fenomenul riscă să apară în Brazilia, India, Africa de Sud,

Razvan Diaconu

Zeci de milioane de oameni ar putea fi împinși în pragul foametei, la nivel global, din cauza pandemiei, pe fondul creșterii șomajului și reducerii ajutoarelor… Mai mult

Stiri

Șapte universități din România admise în rețeaua universităților europene

Vladimir Ionescu

Ministrul Educației a anunțat joi, pe Facebook, că șapte universităţi din România au fost selectate de către Comisia Europeană pentru a face parte din rețelele… Mai mult

Stiri

Înscrieri deschise: VIDEO conferința online „Economia viitorului post-COVID: planurile României în strategia Europei”, 15 iulie

Redacţia

Premierul Ludovic Orban și ministrul Transporturilor, Lucian Bode participă la VIDEO CONFERINȚA online organizată de CursDeGuvernare.ro: „Economia viitorului post-COVID: planurile României în strategia Europei”, în… Mai mult

Europa

Exporturile de cereale ale României în afara UE, cele mai mari din ultimii 5 ani

Adrian N Ionescu

Cu cele mai mult de 10 milioane de tone de cereale exportate în afara Uniunii Europene, România a fost a doua după Franţa în anul… Mai mult

Stiri

Un nou record al raportării cazurilor noi Covid: 614

Vladimir Ionescu

Grupul de Comunicare Strategică a anunțat joi un număr record de cazuri noi de Covid-19. Astfel, în ultimele 24 de ore, s-au înregistrat 614 cazuri… Mai mult

Stiri

Parteneriat privat româno-elvețian cu operațiuni globale în administrarea publică a proprietăților

Vladimir Ionescu

Compania românească Trencadis anunță joi o asociere în participațiune cu grupul elvețian GeoZone pentru a crea AIOS Integrated Land Systems, ”singurul one-stop-shop din lume dedicat… Mai mult

Stiri

Fitch a confirmat ratingul „BBB-” acordat Transgaz, cu perspectivă stabilă

Adrian N Ionescu

Fitch Ratings a confirmat la „BBB – ” ratingul pe termen lung atribuit companiei româneşti Transgaz (TGN), cu perspectivă stabilă, constatând modelul de afaceri solid… Mai mult