Execuția bugetară din luna iulie a surprins printr-o scădere a deficitului cu 0,2 puncte procentuale din PIB, după nivelul ridicat consemnat în primele șase luni, de aproape 2%. Iulie este însă o lună excelentă din punct de vedere a veniturilor bugetare, fiind scadente mai multe categorii de impozite și contribuții datorate de companii și angajați.
Pe de altă parte, o privire atentă asupra structurii veniturilor și cheltuielilor din iulie denotă o continuare a unui trend periculos pentru sustenabilitatea bugetului public.
În esență, luna iulie a acestui an nu a fost cu nimic mai bună decât cea din 2018. Dimpotrivă.
O analiză exclusivă a veniturilor colectate în această lună, respectiv a cheltuielilor pe care le-a avut statul arată că excedentul bugetar din iulie 2019 a fost de 1,8 miliarde de lei, față de peste 3 miliarde de lei în aceeași lună din 2018.
În tabelul de mai jos sunt detaliate principalele venituri și cheltuieli din cele două luni (sumele sunt exprimate în miliarde lei).
Statul a încasat venituri de circa 31,5 miliarde de lei în luna iulie, în creștere 9,1% față de iulie 2018.
Pe de altă parte, cheltuielile s-au ridicat la 29,6 miliarde de lei, cu 14,9% în plus față de aceeași lună a anului trecut.
Factura socială a crescut considerabil:
- Plata pensiilor ridicându-se la peste 8,7 miliarde de lei, cu 9,2% mai mult decât în iulie 2018.
- Cheltuielile de personal au fost cu 11,2% mai ridicate (8,7 miliarde de lei)
- Cheltuielile cu bunuri și servicii cu peste 17% (4,2 miliarde de lei).
Pe zone de cheltuieli, iulie a fost o lună bună în ceea ce privește dobânzile, acestea fiind de doar 252,5 milioane de lei, față de peste un miliard de lei, cât a plătit statul în iulie 2018.
Progrese nesigure la încararea TVA
În privința veniturilor, încasările din contribuții au înregistrat în iulie o creștere de 14,1%, la aproape zece miliarde de lei.
A doua cea mai importantă sursă de venit a bugetului general consolidat, TVA, a înregistrat o evoluție mai modestă, respectiv o creștere de 8,7%, la 5,5 miliarde de lei.
Pe de altă parte, ANAF nu a publicat valoarea rambursărilor din TVA din ultimele luni, surse din piață afirmând că statul are mari restanțe la acest capitol.
Încasările publicate de Ministerul Finanțelor Publice (MFP) reprezintă netul dintre TVA colectat și TVA rambursat, așa încât, în absența datelor privind rambursările este dificil de cuantificat o eventuală îmbunătățire a capacității administrative.
În iulie, statul a încasat venituri în creștere din impozitul pe profit, de 3,8 miliarde de lei, ca urmare a scadențelor trimestriale și semestriale.
”Companiile plătitoare de impozit pe profit sunt acele companii care au venituri impozabile mai mari de un milion de euro și acestea plătesc trimestrial impozit. Acesta are scadență pe data de 25 a lunii următoare trimestrului, deci 25 iulie. Băncile au sistem de plăți egale, trimestriale. Celelalte companii au opțiunea de plăti trimestrial, dar sunt obligați să plătească până pe 25 iulie impozitul pe profit aferent primului trimestru”, a explicat consultantul fiscal Adrian Bența pentru cursdeguvernare.ro.
Similar, alte scadențe au adus venituri în creștere la capitolul impozit pe venit și salarii.
”Societățile cu până în trei angajați, asociațiile, fundațiile, PFA-urile care au calitate de angajatori plătesc impozitele pe salarii o dată la trei luni, deci au venit încasările pentru trimestrul al doilea, respectiv a fost scadența la impozitul pe salarii pentru luna iunie la companiile cu peste trei angajați”, a precizat Bența.
Pe de altă parte, la capitolul fonduri europene, încasările au fost la fel de slabe.
Reglaje bugetare s-au mai realizat și cu ajutorul veniturilor nefiscale, reprezentate în mare parte de dividendele cerute de stat companiilor din portofoliu.
În concluzie, execuția din luna iulie denotă aceleași tendințe periculoase de majorare a cheltuielilor ce nu pot fi reduse ulterior decât cu mari dificultăți (în principal prin reducerea numărului de bugetari, pensiile și salariile neavând cum să scadă) și progrese minore în ceea ce privește îmbunătățirea colectării.
”Dacă ne uităm la cheltuielile recurente și la veniturile din taxe și impozite, evoluția nu este deosebit de bună față de lunile anterioare. Tendințele se păstrează și anume creșterea mai alertă decât așteptările pe cheltuielile sociale, iar pe venituri din taxe și impozite și mă refer aici în primul rând la TVA, accize, impozit pe venit și acolo dinamica e slabă față de programul inițial și chiar și față de programul rectificat”, apreciază Ionuț Dumitru, fost președinte al Consiliului Fiscal.