fbpx Modifica setari cookieuri

Europa

Europa a depășit vârful pandemiei Covid – țările au trecut la faza a doua de gestionare: testarea ratei de imunizare

După relaxarea măsurilor de prevenire a pandemiei, autoritățile naționale au declanșat pe tot globul marea operațiune a testării pe scară largă, pentru depistarea anticorpilor la… Mai mult

25.05.2020

Evenimentul

Programul oficial de convergență 2020: Deficit bugetar de 6,7%, contracție economică de 14,4% în T2

Deficitul bugetar calculat pe metodologia europeană ESA este prognozat pentru finalul anului 2020 la 6,7% din PIB, în creştere cu aproximativ 2,4 puncte procentuale faţă… Mai mult

24.05.2020

La obiect

Noi măsuri împotriva preluării ostile a companiilor strategice din statele membre – efect al pandemiei Covid

Pandemia Covid-19 accelerează în Uniunea Europeană instituirea mecanismelor de controlare a investițiilor străine, din state terțe, și extind domeniile de aplicare a acestora. De altfel,… Mai mult

21.05.2020

Europa

Document / Semestrul European: Criza accentuează dezechilibrele economice anterioare ale României. Reformele în administrația publică și în Justiție stagnează

Lipsa măsurilor care să contracareze schimbările în justiție făcute în anii 2017 – 2019, absența reformei administrației, deficienţele în colectarea veniturilor bugetare și în digitalizarea… Mai mult

20.05.2020

Execuția bugetară pe T1: Aproape tot deficitul provine din subvenționarea sistemelor de asigurări sociale

de Marin Pana 26.4.2013

Deși deficitul bugetului general consolidat pe primele trei luni din 2013 s-a încadrat în ținta agreată cu organismele internaționale care monitorizează România, nivelul raportat la PIB s-a majorat față de aceeași perioadă a anului anterior (0,67% comparativ cu 0,58%). Veniturile au crescut în termeni nominali cu 3%, în timp ce cheltuielile s-au majorat, tot în termeni nominali, cu 4,4%.

Această evoluție Nu se suprapune peste trendul consemnat în Strategia de Convergență 2013 – 2016, potrivit căreia încasările din acest an ar urma să crească de la 33,5% din PIB la 33,8% din PIB iar cheltuielile să scadă de la 36,4% din PIB la 36,2% din PIB.

Concret, față de obiectivul de 0,5% din PIB care trebuia redus ecartul dintre cheltuieli și venituri, deocamdată înregistrăm o majorare de 0,11% din PIB. Ceea ce implică necesitatea unei ajustări de 0,61% pe următoarele trei trimestre.

Mai mult, este dificil de întrevăzut cum se va produce înjumătățirea deficitului structural (de la 2,4% la 1,2% din PIB), prevăzută de aceeași strategie.

Deocamdată, bugetul asigurărilor sociale a necesitat subvenții de la bugetul de stat în sumă de 3,45 miliarde de lei pentru a se putea achita pensiile și alte drepturi asimilate.

Explicația este că, în pofida reîntregirii salariilor bugetarilor, sumele colectate la bugetul de asigurări sociale au acoperit mai puțin de 75% din necesar ( 9,25 miliarde încasări. Interesantă discrepanța dintre majorarea cu 11,5% a sumelor colectate la impozitul pe venit și cea de doar 3,6% la contribuțiile de asigurări sociale, deoarece, în principal, au aceeași sursă. )

O altă neconcordanță apare între majorarea de 19,9% a cheltuielilor de personal la buget și creșterea de 16% acordată anul trecut în două etape ( 8% și 7,4%) în condițiile în care s-a marșat public pe reducerea de personal. Cert este că, pe această cale, nu se întrevede reducerea deficitului structural, mai ales că pensiile au fost majorate și ele peste creșterea veniturilor colectate cu acest scop.

Accelerarea plății arieratelor către autoritățile locale și către Fondul Național de Sănătate, pentru reducerea perioadei de achitare a facturilor la medicamente, a dus la majorarea cu 11,3% a cheltuielilor cu bunuri și servicii. Dar cele mai mari sporuri s-au înregistrat la cheltuielile cu dobânzi la împrumuturile luate și la subvenții (aproximativ 14% în ambele cazuri).

Subvențiile către Bugetul centralizat al unităților administrativ teritoriale, Bugetul asigurărilor sociale și Fondul național de asigurări de sănătate, acordate din bugetul de stat, au însumat 5,25 miliarde lei, adică 95% din deficitul consemnat la finalul trimestrului unu din 2013bani care nu au mai putut fi alocați pentru alte obiective de dezvoltare, care să aducă și creștere și locuri de muncă.

Altfel spus, subdimensionarea (față de obligațiile asumate) pe motive politic-electorale a impozitelor și taxelor locale, pentru pensii și pentru sănătate a generat aproape integral deficitul de 5,51 miliarde lei al statului român. Și a frânat dezvoltarea țării, în încercarea de a se apropia de nivelul de trai din Occident. Practic, am consumat într-un prezent și așa nesatisfăcător ani buni dintr-o prezumată perioadă prosperă viitoare.

În fine, păcatele trecutului (a se citi consumul peste posibilități înregistrat la un moment dat, din păcate nu majoritar pentru o dezvoltare din care să se ramburseze banii, ci pentru consum) au însemnat o notă de plată pe primul trimestru de 0,5% din PIB. Sau trei sferturi din deficitul consemnat. Extrapolarea indică, în cazul fericit al încadrării în ținta de 1,8% pe final de an, că tot deficitul va fi generat pe această cale.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 26.4.2013

Un raspuns

  1. CALIMAN EUGEN-analist de provincie
    27.4.2013, 11:58 am

    1.”Aproape tot deficitul provine din subventionarea sistemului de asigurari sociale” – situatie fireasca pina cind Guvernele postdecembriste nu gasesc modalitatile “programatice”(economice) de a determina aparitia celor 5 milioane de locuri de munca lipsa in zona(fosta) industriala si a 2 milioane in “zona rurala”. Cu programul de “dezvoltare economica de impozitare” si ras-impozitare a oricarui venit, oricit de derizoriu,cine sa sustina optim bugetul social – si asa mult prea “subtire”,abia cit sa nu moara lumea de foame…
    2.Programul economic de crestere cu 3-4 la suta pe an, s-a pierdut din caruta Programului de Guvernarea al USL, odata cu posibilitatea creierii milionului de noi locuri de munca, promise in campania electorala!

Lăsați un comentariu


Europa

A început runda decisivă a negocierilor UE – Marea Britanie

Victor Bratu

Marea Britanie a parcurs aproape jumătate din perioada de tranziție și în această lună dilema ar putea fi rezolvată: va exista sau nu un acord… Mai mult

Europa

Comisia Europeană propune o suplimentare cu 2 miliarde de euro a bugetului pentru protecție civilă și puteri mai mari în gestionarea crizelor

Razvan Diaconu

Comisia Europeană a propus marți mobilizarea sumei de două miliarde de euro, în perioada 2021-2017, pentru a oferi statelor membre instrumentele necesare pentru a reacționa… Mai mult

Stiri

BVB: Piața principală va avea la cotă prima companie IT, după 5 ani de finanțare prin piața de capital

Adrian N Ionescu

La cinci ani după ce s-a listat pe piața alternativă AeRO (dedicată companiilor mici), valoarea de piață a companiei de soluții IT Bittnet (BNET) a… Mai mult

Stiri

Rezerva valutară: S-au cheltuit 810 mil. euro din împrumutul MFP de 3.300 de acum 3 săptămâni

Adrian N Ionescu

Rezervele valutare la Banca Naţională a României (BNR), au  crescut până la 35.646 milioane euro, la  31 mai,  cu doar 2.490 milioane de euro  față… Mai mult

Europa

Oficialii de la Pentagon nu sunt de acord cu intervenția armatei, cerută de președintele Trump împotriva protestatarilor

Vladimir Ionescu

Oficialii americani responsabili de securitate și apărare nu se simt deloc confortabil și sunt tot mai îngrijorați în legătură cu declarațiile președintelui Donald Trump, potrivit… Mai mult

Europa

Avertismentul unui fost bancher central din Polonia: Doar statul profită de dobânzi aproape de zero și relaxare cantitativă

Alexandra Pele

Decizia băncii centrale a Poloniei de a reduce nivelul dobânzii-cheie de politică monetară la aproape zero a fost ”nesăbuită”, potrivit fostului guvernator Marek Belka, citat… Mai mult

Europa

Noi detalii despre impozitul european pe cifra de afaceri a marilor companii: Acesta ar urma să nu depășească 0,2% din venituri

Alexandra Pele

Uniunea Europeană speră să obțină din controversata ”taxă pe multinaționale”, anunțată ca parte a măsurilor de colectare de venituri suplimentare pentru fondul european de redresare… Mai mult