La obiect

Bugetul de Apărare la 8 luni: 1% din PIB, din care 02% din PIB sunt pentru înzestrare

Intrat în ultimul trimestru al anului 2019, Guvernul României ar trebui să depună eforturi deosebite pentru a respecta angajamentul de 2% cheltuieli anuale pentru Apărare… Mai mult

03.10.2019

La obiect

Indicatorul social de referință – uitat de 7 ani la valoarea de 500 de lei

De la apariția sa, în 2012, respectiv urmă cu șapte ani, așa-numitul „indicator social de referință” (ISR) s-a blocat la valoarea de 500 de lei.… Mai mult

02.10.2019

Analiză

Soldul investițiilor străine trece de 80 mld de euro: situația pe sectoare

Soldul investițiilor străine directe (ISD) în economia României a crescut anul trecut la 81.124 milioane euro, adică aproximativ 5,5 miliarde euro mai mult față de… Mai mult

01.10.2019

Analiză

Creșterea costului salarial – de 2 ori mai mare decât creșterea PIB și de 4 ori mai mare decât creșterea productivității

Potrivit datelor publicate de INS, costul salarial pentru un loc de muncă s-a majorat cu circa 42% în ultimii patru ani (36% dacă se face… Mai mult

30.09.2019

Cronicile

Execuția bugetară pe T1: Aproape tot deficitul provine din subvenționarea sistemelor de asigurări sociale

de Marin Pana 26.4.2013

Deși deficitul bugetului general consolidat pe primele trei luni din 2013 s-a încadrat în ținta agreată cu organismele internaționale care monitorizează România, nivelul raportat la PIB s-a majorat față de aceeași perioadă a anului anterior (0,67% comparativ cu 0,58%). Veniturile au crescut în termeni nominali cu 3%, în timp ce cheltuielile s-au majorat, tot în termeni nominali, cu 4,4%.

Această evoluție Nu se suprapune peste trendul consemnat în Strategia de Convergență 2013 – 2016, potrivit căreia încasările din acest an ar urma să crească de la 33,5% din PIB la 33,8% din PIB iar cheltuielile să scadă de la 36,4% din PIB la 36,2% din PIB.

Concret, față de obiectivul de 0,5% din PIB care trebuia redus ecartul dintre cheltuieli și venituri, deocamdată înregistrăm o majorare de 0,11% din PIB. Ceea ce implică necesitatea unei ajustări de 0,61% pe următoarele trei trimestre.

Mai mult, este dificil de întrevăzut cum se va produce înjumătățirea deficitului structural (de la 2,4% la 1,2% din PIB), prevăzută de aceeași strategie.

Deocamdată, bugetul asigurărilor sociale a necesitat subvenții de la bugetul de stat în sumă de 3,45 miliarde de lei pentru a se putea achita pensiile și alte drepturi asimilate.

Explicația este că, în pofida reîntregirii salariilor bugetarilor, sumele colectate la bugetul de asigurări sociale au acoperit mai puțin de 75% din necesar ( 9,25 miliarde încasări. Interesantă discrepanța dintre majorarea cu 11,5% a sumelor colectate la impozitul pe venit și cea de doar 3,6% la contribuțiile de asigurări sociale, deoarece, în principal, au aceeași sursă. )

O altă neconcordanță apare între majorarea de 19,9% a cheltuielilor de personal la buget și creșterea de 16% acordată anul trecut în două etape ( 8% și 7,4%) în condițiile în care s-a marșat public pe reducerea de personal. Cert este că, pe această cale, nu se întrevede reducerea deficitului structural, mai ales că pensiile au fost majorate și ele peste creșterea veniturilor colectate cu acest scop.

Accelerarea plății arieratelor către autoritățile locale și către Fondul Național de Sănătate, pentru reducerea perioadei de achitare a facturilor la medicamente, a dus la majorarea cu 11,3% a cheltuielilor cu bunuri și servicii. Dar cele mai mari sporuri s-au înregistrat la cheltuielile cu dobânzi la împrumuturile luate și la subvenții (aproximativ 14% în ambele cazuri).

Subvențiile către Bugetul centralizat al unităților administrativ teritoriale, Bugetul asigurărilor sociale și Fondul național de asigurări de sănătate, acordate din bugetul de stat, au însumat 5,25 miliarde lei, adică 95% din deficitul consemnat la finalul trimestrului unu din 2013bani care nu au mai putut fi alocați pentru alte obiective de dezvoltare, care să aducă și creștere și locuri de muncă.

Altfel spus, subdimensionarea (față de obligațiile asumate) pe motive politic-electorale a impozitelor și taxelor locale, pentru pensii și pentru sănătate a generat aproape integral deficitul de 5,51 miliarde lei al statului român. Și a frânat dezvoltarea țării, în încercarea de a se apropia de nivelul de trai din Occident. Practic, am consumat într-un prezent și așa nesatisfăcător ani buni dintr-o prezumată perioadă prosperă viitoare.

În fine, păcatele trecutului (a se citi consumul peste posibilități înregistrat la un moment dat, din păcate nu majoritar pentru o dezvoltare din care să se ramburseze banii, ci pentru consum) au însemnat o notă de plată pe primul trimestru de 0,5% din PIB. Sau trei sferturi din deficitul consemnat. Extrapolarea indică, în cazul fericit al încadrării în ținta de 1,8% pe final de an, că tot deficitul va fi generat pe această cale.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 26.4.2013

Un raspuns

  1. CALIMAN EUGEN-analist de provincie
    27.4.2013, 11:58 am

    1.”Aproape tot deficitul provine din subventionarea sistemului de asigurari sociale” – situatie fireasca pina cind Guvernele postdecembriste nu gasesc modalitatile “programatice”(economice) de a determina aparitia celor 5 milioane de locuri de munca lipsa in zona(fosta) industriala si a 2 milioane in “zona rurala”. Cu programul de “dezvoltare economica de impozitare” si ras-impozitare a oricarui venit, oricit de derizoriu,cine sa sustina optim bugetul social – si asa mult prea “subtire”,abia cit sa nu moara lumea de foame…
    2.Programul economic de crestere cu 3-4 la suta pe an, s-a pierdut din caruta Programului de Guvernarea al USL, odata cu posibilitatea creierii milionului de noi locuri de munca, promise in campania electorala!

Lăsați un comentariu


Stiri

Industria vânzării de cetățenii – 25 de miliarde de dolari anual, la nivel global

Iulian Soare

Dubla cetățenie era aproape inexistentă în urmă cu 50 de ani, însă acum nu numai că ea este foarte răspândită, dar aproape jumătate din statele… Mai mult

Stiri

FMI a revizuit estimarea de creştere economică a României, până la 4%. Bugetul e făcut pentru o creștere de 5,5%

Vladimir Ionescu

Fondul Monetar Internaţional (FMI) a revizuit în creştere la 4% estimările privind evoluţia economiei româneşti în acest an, însă în paralel prognozează o majorare a… Mai mult

Europa

Raportul MCV ar putea fi prezentat săptămâna viitoare – problema SIIJ, nerezolvată

Vladimir Ionescu

Noul raport MCV (Mecanismul de Cooperare si de Verificare) va fi probabil prezentat la începutul săptămânii viitoare, a anunțat ministrul Justiției, Ana Birchall, în ședința… Mai mult

Stiri

ICCJ se adreseză Curții de Justiție a UE înainte de a decide dacă dosarul lui Darius Vîlcov va fi rejudecat. Miza este mai mare

Vladimir Ionescu

Instanța supremă intenționează să trimită patru întrebări Curții de Justiție a UE (CJUE), înainte de a stabili dacă procesul lui Darius Vîlcov, finalizat în prima… Mai mult

Europa

UE fixează un termen limită Londrei, pentru ca acordul să poată fi prezentat la summitul Consiliului European

Iulian Soare

Michel Barnier, negociatorul- șef al UE pentru Brexit, i-a fixat premierului Boris Johnson un termen limită pentru a accepta soluția europeană referitoare la frontieră, scrie… Mai mult

Europa

Dobânzile negative reduc profitabilitatea băncilor din Europa și capacitatea de consolidare prin fuziuni – Luis de Guindos, BCE

Adrian N Ionescu

Profitabilitatea redusă din cauza dobânzilor negative şi capitalizarea bursieră scăzută vor face foarte dificilă consolidarea băncilor din Zona Euro, altfel inevitabilă. „În final, profitabilitatea redusă… Mai mult

Stiri

Raport al Casei de Sănătate: 68 de ani de concedii medicale pentru incapacitate temporară de muncă

Vladimir Ionescu

Angajații români au însumat anul trecut 37.337.125 de zile de concediu medical, inclusiv pentru sarcină și lăuzie, zile ce au costat 46.714.220 de lei. Zilele… Mai mult