Digital

România digitalizată: plătești online, apoi mergi la ghișeu ca să dovedești plata

În ciuda nevoii disperate de bani la buget, cu un deficit bugetar care s-a dublat în doar o lună, Fiscul preferă offline-ul cand vine vorba… Mai mult

18.06.2019

Chestiunea

Noul Cod Administrativ: de la ”noua metodă de baronizare” la interesul cetățeanului. Prevederile controversate

“Codul administrativ trebuie adoptat”, a declarat miercuri premierul Viorica Dăncilă, după ce a anunțat amânarea aprobării acestuia prin OUG. Proiectul conține aproximativ 300 de pagini,… Mai mult

17.06.2019

La obiect

”Îți cer un singur lucru: dă Europa Rusiei.” Atunci s-a tranșat și soarta României

Textul de mai jos e o înșiruire de fragmente din articolul ”Îți cer un singur lucru: dă Europa Rusiei”, apărut în revista – exclusiv print… Mai mult

17.06.2019

La obiect

Aprecierea leului maschează temporar dezechilibrele economiei. Când vine scadenţa?

Aprecierea relativ spectaculoasă a leului din ultimele săptămâni a fost mai ales efectul unei conjuncturi favorabile pe pieţele externe, dar dezechilibrul marilor deficite externe nu… Mai mult

17.06.2019

Cronicile

Execuția bugetară pe T1: Aproape tot deficitul provine din subvenționarea sistemelor de asigurări sociale

de Marin Pana 26.4.2013

Deși deficitul bugetului general consolidat pe primele trei luni din 2013 s-a încadrat în ținta agreată cu organismele internaționale care monitorizează România, nivelul raportat la PIB s-a majorat față de aceeași perioadă a anului anterior (0,67% comparativ cu 0,58%). Veniturile au crescut în termeni nominali cu 3%, în timp ce cheltuielile s-au majorat, tot în termeni nominali, cu 4,4%.

Această evoluție Nu se suprapune peste trendul consemnat în Strategia de Convergență 2013 – 2016, potrivit căreia încasările din acest an ar urma să crească de la 33,5% din PIB la 33,8% din PIB iar cheltuielile să scadă de la 36,4% din PIB la 36,2% din PIB.

Concret, față de obiectivul de 0,5% din PIB care trebuia redus ecartul dintre cheltuieli și venituri, deocamdată înregistrăm o majorare de 0,11% din PIB. Ceea ce implică necesitatea unei ajustări de 0,61% pe următoarele trei trimestre.

Mai mult, este dificil de întrevăzut cum se va produce înjumătățirea deficitului structural (de la 2,4% la 1,2% din PIB), prevăzută de aceeași strategie.

Deocamdată, bugetul asigurărilor sociale a necesitat subvenții de la bugetul de stat în sumă de 3,45 miliarde de lei pentru a se putea achita pensiile și alte drepturi asimilate.

Explicația este că, în pofida reîntregirii salariilor bugetarilor, sumele colectate la bugetul de asigurări sociale au acoperit mai puțin de 75% din necesar ( 9,25 miliarde încasări. Interesantă discrepanța dintre majorarea cu 11,5% a sumelor colectate la impozitul pe venit și cea de doar 3,6% la contribuțiile de asigurări sociale, deoarece, în principal, au aceeași sursă. )

O altă neconcordanță apare între majorarea de 19,9% a cheltuielilor de personal la buget și creșterea de 16% acordată anul trecut în două etape ( 8% și 7,4%) în condițiile în care s-a marșat public pe reducerea de personal. Cert este că, pe această cale, nu se întrevede reducerea deficitului structural, mai ales că pensiile au fost majorate și ele peste creșterea veniturilor colectate cu acest scop.

Accelerarea plății arieratelor către autoritățile locale și către Fondul Național de Sănătate, pentru reducerea perioadei de achitare a facturilor la medicamente, a dus la majorarea cu 11,3% a cheltuielilor cu bunuri și servicii. Dar cele mai mari sporuri s-au înregistrat la cheltuielile cu dobânzi la împrumuturile luate și la subvenții (aproximativ 14% în ambele cazuri).

Subvențiile către Bugetul centralizat al unităților administrativ teritoriale, Bugetul asigurărilor sociale și Fondul național de asigurări de sănătate, acordate din bugetul de stat, au însumat 5,25 miliarde lei, adică 95% din deficitul consemnat la finalul trimestrului unu din 2013bani care nu au mai putut fi alocați pentru alte obiective de dezvoltare, care să aducă și creștere și locuri de muncă.

Altfel spus, subdimensionarea (față de obligațiile asumate) pe motive politic-electorale a impozitelor și taxelor locale, pentru pensii și pentru sănătate a generat aproape integral deficitul de 5,51 miliarde lei al statului român. Și a frânat dezvoltarea țării, în încercarea de a se apropia de nivelul de trai din Occident. Practic, am consumat într-un prezent și așa nesatisfăcător ani buni dintr-o prezumată perioadă prosperă viitoare.

În fine, păcatele trecutului (a se citi consumul peste posibilități înregistrat la un moment dat, din păcate nu majoritar pentru o dezvoltare din care să se ramburseze banii, ci pentru consum) au însemnat o notă de plată pe primul trimestru de 0,5% din PIB. Sau trei sferturi din deficitul consemnat. Extrapolarea indică, în cazul fericit al încadrării în ținta de 1,8% pe final de an, că tot deficitul va fi generat pe această cale.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 26.4.2013

Un raspuns

  1. CALIMAN EUGEN-analist de provincie
    27.4.2013, 11:58 am

    1.”Aproape tot deficitul provine din subventionarea sistemului de asigurari sociale” – situatie fireasca pina cind Guvernele postdecembriste nu gasesc modalitatile “programatice”(economice) de a determina aparitia celor 5 milioane de locuri de munca lipsa in zona(fosta) industriala si a 2 milioane in “zona rurala”. Cu programul de “dezvoltare economica de impozitare” si ras-impozitare a oricarui venit, oricit de derizoriu,cine sa sustina optim bugetul social – si asa mult prea “subtire”,abia cit sa nu moara lumea de foame…
    2.Programul economic de crestere cu 3-4 la suta pe an, s-a pierdut din caruta Programului de Guvernarea al USL, odata cu posibilitatea creierii milionului de noi locuri de munca, promise in campania electorala!

Lăsați un comentariu


Stiri

Legea pensiilor – adoptată: impactul bugetar în anul electoral este de 5 miliarde de euro

Razvan Diaconu

Camera Deputaților a adoptat, cu 197 de voturi pentru, niciun vot împotriva și 70 de abțineri, legea pensiilor, reexaminată după ce a fost declarată parțial… Mai mult

Europa

Tabloul de bord privind Inovarea: România se distanțează de UE, Estonia devine inovator puternic, Uniunea depășește SUA

Mariana Bechir

Tabloul Inovării în UE 2019 confirmă consolidarea contraperformanțelor României: rămâne statul membru cu cel mai mic scor, cea mai mare scădere față de 2011 și… Mai mult

Europa

Republica Moldova / Judecătorii Curții Constituționale au demisionat “in corpore”

Iulian Soare

Toți judecătorii Curții Constituționale din Moldova au demisionat miercuri, anunță un comunicat al acestei instituții de la Chișinău: Astăzi, 26 iunie 2019, judecătorii Curții Constituționale… Mai mult

Stiri

Renate Weber – noul Avocat al Poporului

Vladimir Ionescu

Plenul reunit al Camerei Deputaților și Senatului a votat, miercuri, numirea fostului europarlamentar Renate Weber (foto) în funcția de Avocat al Poporului. Mandatul are o… Mai mult

Stiri

Klaus Iohannis a invitat-o pe Maia Sandu în România, săptămâna viitoare

Vladimir Ionescu

Președintele României, Klaus Iohannis, a invitat-o pe premierul Republicii Moldova, Maia Sandu, la București. Anunțul a fost făcut de către prim-ministrul statului vecin. ”Astăzi am… Mai mult

Stiri

CCR declară constituţională legea de repatriere a rezervei de aur

Adrian N Ionescu

Curtea Constituțională (CCR) a respins miercuri, cu 7 voturi ”pentru” și 2 voturi ”împotrivă” sesizarea depusă de PNL în legătură cu legea care obligă Banca… Mai mult

Stiri

Primele obligaţiuni ipotecare din România – listate la Bursă de Alpha Bank. Ce ar trebui să urmeze

Adrian N Ionescu

  Alpha Bank România a listat la Bursa de Valori Bucureşti (BVB) cea dintâi emisiune de obligaţiuni ipotecare realizată în România, o premieră care ar… Mai mult